Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#920322
Du menar.. hur mycket MINDRE kostar nya eftermarknadsringar?
Ett set för 5 cylindrar brukar ligga på 600-900kr. Då är det tyska kvalitetsringar. Kör vi svenskt lokalt så är det runt 1500 för samma set. Förutsatt att dom vet vad dom säljer. En del butiker annonserar kolvrings set för 1500 sen visar det sej vara 1500kr per kolv. För dom pengarna får man 5 nya kolvar ihop med ringarna..
Nya lager till vevstakarna typ glyco kostar 600 för ett set till motorn. Inte priser så man kräks precis..
Till skillnad från orginal där dom kostar betydligt mer, per kolv dessutom.
#920328
*pettson* skrev:Nya lager till vevstakarna typ glyco kostar 600 för ett set till motorn
När jag hade nere och "tvättade" motorn på frugans bil förra våren bytte jag lagren till vevstakarna. Det var inte 500:- ens (WV 4cyl. 1,8T -04). Jag plockade ner det för oljetrycket försvann och vi fick köra någon mil innan vi kunde ställa den. Då knackade det ganska ordentligt, men det var "bara" dom hydrauliska lyftarna som inte fick någon olja. Förmodligen har vevlagren fått lite för dom var helt som nya (11000 mil). Bytte bara för jag redan köpt och det var "av en kvalitet bättre än original". Vad dom nu menar med det (köpt på AD-Center). Felet var (precis som på många andra VW, Audi) att jag (som många andra) följde VW's rekommendationer om "förlängda oljebytesintervaller". Byter numera vår, höst på den (c:a 6 - 700 mil) och aldrig mer "longlife olja (helsyntet).

Mvh
Lennart
#920416
Lucif3r skrev::shock: :shock: :shock: :shock:

Det var ju verkligen inte mycket pengar
Näe. Men det kostar nog en del att låta verkstaden byta dem.
av *pettson*
#920507
llesrof skrev:
Lucif3r skrev::shock: :shock: :shock: :shock:

Det var ju verkligen inte mycket pengar
Näe. Men det kostar nog en del att låta verkstaden byta dem.
Det kostar oftast en hel del som sagt. Några som har allvarliga problem med just ett sånt här fel är toyota som tydligen klantat sej. Där skruvas i stort sett nya bilars motorer ner för tillfället. Problemet är kolvringarna, och ringbyten är svaret då dom dricker olja.
#921238
Det måste vara mer än ringarnas utformning. Det måste bero på andra parametrar också.

Jag har åkt 40.000 mil med sådana här ringar utan mista oljeförbrukning.
Bild
Jag har också åkt med såna här byggsats ringar och de har dragit olja inte hållit länge då de är så tunna o flimsiga.
Bild
av *pettson*
#921243
VolvoB20 skrev:Det måste vara mer än ringarnas utformning. Det måste bero på andra parametrar också.

Jag har åkt 40.000 mil med sådana här ringar utan mista oljeförbrukning.
Bild
Jag har också åkt med såna här byggsats ringar och de har dragit olja inte hållit länge då de är så tunna o flimsiga.
Bild
Första uppsättningen på bild är en generation 3 eller 4 ring med avlånga spår. Inga som helst problem. Men generation 1 har 2mm stora hål sitter med ca 1cm mellanrum. Det är dom som är värdelösa. Dom på bild har stora öppna skåror.

Om dom delade ringarna börjar läcka förbi olja har man antingen lopp som är dåliga eller ringland på kolvarna som är helt fel av slitage eller andra orsaker.
#921300
Jag tyckte väl ringarna såg lite konstiga ut och tyckte den drog lite mycket olja...

;-)

Bild

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]