Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
V60 har jag testat med både 16,17,18 tum och bäst gick den med 17. Försämringen med 18" var inga problem att ta för utseendets skull. Ljudnivån ökade en smula men själva komforten var knappt märkbart ändrad.

I nuvarande bil gick jag dock från 19" 275-35-19 till 225-50-17 på vinterdäcken och jäklar i min låda vilken skillnad det var. Ergo: Det är inte bara diametern som spelar roll...
av llesrof
Camel skrev: Även 18 tum betraktas inte idag som något extremt alls. Många kör ju även med vinterdäck i både 17 och 18 tum utan att folk höjer på ögonbrynen. Men så är det med nästan allt... :wink:
Det är sånt jobbskatteavdraget går till. För inte fan amorterar folk på sitt huslån när de får mer pengar över varje månad. Näe, man köper balla prylar istället, inte minst större fälgar både till sommar- och vinterdäcken. Klart att lägstanivån höjs då :mrgreen:

Om utseendet väger tyngre än komforten? Ja för tusan. Till viss del iallafall. Det måste ju se lite värdigt och anständigt ut när man kommer körandes. Det får ju inte se snålt och sniket ut. Sedan är det en balansgång från det där lilla extra som är pricken över i till att det bara är överdrivet, osmakligt och vulgärt. Det gäller att hitta den där balansen när komfort och utseende harmonierar. Toksänkt med 22-tummare ser ju bara så fjortistöntigt ut då det är så uppenbart att man försakat komforten bara för att få uppmärksamhet, speciellt om det är vanliga sketna familjebilar som Volvo.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
När det gäller bilval så JA, hellre en bil som ser bra ut än en bil som kanske går bekvämare men som man får skämmas ögonen ur sig att visa sig i.

När det gäller hjul så är det också JA, MEN, väghållningen är det absolut viktigaste.
Har jag ett val mellan fina fälgar och mindre fula fälgar, med exakt samma väghållning (samma däck t ex) så väljer jag givetvis dom finare fälgarna. Har dom mindre fina fälgarna bättre däck så väljer jag dom.

På vintern tycker inte jag det är så super-viktigt med hur fälgarna ser ut. Dom blir ju grisiga(bilen likaså) efter 10m på våra fina saltade vägar iaf så...
Användarvisningsbild
av taxi
För några år sedan köpte en taxiåkare en V70 -08 som levererades med 225:or. Bilen vara i princip okörbar så vi förare vägrade köra den innan han bytte till smalare däck. När det blev gjort gick den som den skulle. Dom som föredrar breda däck, kör dom bara sin bil på Nürburgring?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Skiljer ofta mycket från ett däck till ett annat i samma dimension. Michelin brukar vara mjuka, bridgestone hårdare etc.
Personligen väger det stort över till att få så mycket vägkänsla som möjligt upp i ratten (som det nu går på en v70 med elservo), att gunga runt med 16" är absolut inget jag föredrar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
taxi skrev:Dom som föredrar breda däck, kör dom bara sin bil på Nürburgring?
Det är 90% utseendet som styr dessa människor. För vissa finns det ingen gräns för hur lite gummi det är, ju mindre desto snyggare.
Användarvisningsbild
av taxi
Ja, det är ju jättesnyggt med plats för en uppblåsbar hoppborg OCH volvo originalbromsar innanför fälgen...
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:
Camel skrev: Även 18 tum betraktas inte idag som något extremt alls. Många kör ju även med vinterdäck i både 17 och 18 tum utan att folk höjer på ögonbrynen. Men så är det med nästan allt... :wink:
Det är sånt jobbskatteavdraget går till. För inte fan amorterar folk på sitt huslån när de får mer pengar över varje månad. Näe, man köper balla prylar istället, inte minst större fälgar både till sommar- och vinterdäcken. Klart att lägstanivån höjs då :mrgreen:
Nu känner jag mig plötsligt utanför. Har jobbskatteavdrag, kör på 16 tums fälgar och amorterar på huslånet. Samtidigt. :mrgreen:
Men visst finns det mycket fåfänga kring bilar. :-)-)
av Lövet
Den största gruppen som satsar oproportionerligt mycket på sin bils utseende är jag rätt övertygad inte har några huslån överhuvudtaget. De äger inte sin bostad.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]