Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av HVTH
Droopy skrev:Kia Sportage 1.7 CRDi 2WD 12a, mycket bil för pengarna, helt ok komfort, hittar du en 2.0 diesel 4wd inom budget, slå till.

Kvalitetskänsla sådär men kvaliten helt ok.
Instämmer! Åkt mycket och kört en del Sportage, mycket bil för pengarna som sagt! Är man ute efter en billigare bil i mindre klassen är Cee'd också oslagbar för pengarna.
Både hondan och subarun i den här tråden är tyvärr hiskeligt eländiga på insidan. Ljusår ifrån Volvos interiör är en underdrift. Kian är en schysst bil men det är en budgetbil, känslan är LÅNGT ifrån Volvos. Burkig, sämre förarergonomi, sämre stolar, sämre instrumentkluster. Sämre allt. Men billig för att vara en crossover.

BMW 3-serien innan F30 är klart sämre interiört än V60 tycker jag. F30 är ruggigt fin både ute och inne, men interiören är TYDLIGT tysk. Allt är extremt stramt, men väldigt luftigt. Känns större än V60 tycker jag, volvos interiörelement är så onödigt stora och äter utrymme. Dock är 3-serien en helt annan liga än V60 vad gäller säkerhet och jag hade ALDRIG någonsin kört runt mina barn i en 3-serie när jag kunde ha haft en V60. Redan i grundutförande är det en mycket säkrare bil och med driver support som väl inte ens finns i äldre 3:an blir det helt enkelt en helt annan liga.

Det trista är väl att Volvon är betydligt slöare per hästkraft, har sämre växellåda, drar lite mer. Skulle jag alltid bara åka helt själv hade jag kanske valt 3:an men skulle jag köra min fru och barn i den hade jag aldrig prioriterat körkänslan framför säkerheten. Samma gäller så klart övriga märken här i tråden, men de bilarna skulle jag inte ens överväga att köpa pga burkigheten.
av Droopy
Ja, Ceed funkar det med, dok klart sämre komfort i ceeden tycker jag, stötigare och bullrigare och på vinterdäck var den riktigt jobbig på motorväg i 40mil. Hade själv en 12a Diesel, dok så får man se vad man betalar ochså, jag köpte ceeden ny för 182k, riktig pigg diesel och gick relativt billigt med tanke på att jag kör som en "biltjuv"

snittade 0,77 på 10mån, rekordet var 55mil med 0,53 i förbrukning, mätt vid pump, men då körde jag ochså väldigt lungt, var nog aldrig över 110kmph pga att det var sån dimma. Och då satt det en fulbox i den, åt vilket håll den påverkade förbrukningen vet jag inte då jag satte in den redan då bilen gått 47mil.
av HVTH
crumpets skrev:Både hondan och subarun i den här tråden är tyvärr hiskeligt eländiga på insidan. Ljusår ifrån Volvos interiör är en underdrift. Kian är en schysst bil men det är en budgetbil, känslan är LÅNGT ifrån Volvos. Burkig, sämre förarergonomi, sämre stolar, sämre instrumentkluster. Sämre allt. Men billig för att vara en crossover.

BMW 3-serien innan F30 är klart sämre interiört än V60 tycker jag. F30 är ruggigt fin både ute och inne, men interiören är TYDLIGT tysk. Allt är extremt stramt, men väldigt luftigt. Känns större än V60 tycker jag, volvos interiörelement är så onödigt stora och äter utrymme. Dock är 3-serien en helt annan liga än V60 vad gäller säkerhet och jag hade ALDRIG någonsin kört runt mina barn i en 3-serie när jag kunde ha haft en V60. Redan i grundutförande är det en mycket säkrare bil och med driver support som väl inte ens finns i äldre 3:an blir det helt enkelt en helt annan liga.

Det trista är väl att Volvon är betydligt slöare per hästkraft, har sämre växellåda, drar lite mer. Skulle jag alltid bara åka helt själv hade jag kanske valt 3:an men skulle jag köra min fru och barn i den hade jag aldrig prioriterat körkänslan framför säkerheten. Samma gäller så klart övriga märken här i tråden, men de bilarna skulle jag inte ens överväga att köpa pga burkigheten.
Nu får du nästan 3:an att låta som en osäker bil, vilket den inte är. Att den är RWD bör man ha i beakt, men den är inte per default mer osäker på grund av det om man kör normalt under normala förhållanden. Den beter sig vettigt även på sämre väglag så länge man lämnar ESP på. Jag förnekar dock inte att om man enbart tittar på säkerhetsaspekten så är V60 ett givet val, men 3-serien är långt ifrån att vara en osäker bil. Att inte sätta fru- och barn i en semimodern BMW är lite utav en överdrift kan jag tycka.

Vad det gäller interiören tycker jag om 3-serien, det orangea ljuset är väl lite tråkigt men köper man en nav-paketet så man får skärmen ser den bra ut invändigt!
av Lövet
Jag skulle inte tveka en sekund (och gör det ju inte heller) att sätta mina barn i en BMW. Hälften av Euro Ncap betyget är enligt mig trams såsom bältesvarnare, fotgängarskydd och liknande. För mig är inte det särskilt relevant för bilens egentliga säkerhet.

Däremot tycker jag inte att man ska köpa BMW om man inte vill ha det. Det som är dess absoluta styrka är körkänsla. Bryr man sig inte om det får man nyare bil för pengarna hos andra märken. V60 T3 är en utmärkt bil och jag vill påstå att V60 inte är många steg efter i körglädje heller. Den är efter utan tvekan, men fortfarande en trevlig bil att köra. T3 känns som det givna motorvalet för ditt körmönster, snål, billig att serva, inga partikelfilter som sätts igen vid kortkörning, inga problem med dieselvärmare.
Det handlar inte om europ NCAP utan verklig säkerhet. Ge mig en enda undersökning där BMW har lika bra olycksstatistik som Volvo. Det är helt enkelt osäkra bilar. Inget snack om saken. Varje märke väljer sina kärnvärden. BMW har körkänsla och Volvo har varumärke. Det är inget konstigt. Alla seriösa OEM:er har en matris över värderingar som man prioriterar egenskaper efter. Det handlar inte om att Volvo inte KAN göra snabba bilar, men det kommer vara underordnat varje gång de sitter och säger "vi kan lägga till en balk här som bevisligen tar upp krockvåld, men på bekostnad av prestanda". Varje OEM gör en avvägning i dessa fall och det är ingen hemlighet att dessa två varumärken är prioriterade olika.
HVTH skrev: Nu får du nästan 3:an att låta som en osäker bil, vilket den inte är.

Jmf mot V60 är det en extremt osäker bil.
av HVTH
crumpets skrev:Det handlar inte om europ NCAP utan verklig säkerhet. Ge mig en enda undersökning där BMW har lika bra olycksstatistik som Volvo. Det är helt enkelt osäkra bilar. Inget snack om saken. Varje märke väljer sina kärnvärden. BMW har körkänsla och Volvo har varumärke. Det är inget konstigt. Alla seriösa OEM:er har en matris över värderingar som man prioriterar egenskaper efter. Det handlar inte om att Volvo inte KAN göra snabba bilar, men det kommer vara underordnat varje gång de sitter och säger "vi kan lägga till en balk här som bevisligen tar upp krockvåld, men på bekostnad av prestanda". Varje OEM gör en avvägning i dessa fall och det är ingen hemlighet att dessa två varumärken är prioriterade olika.
HVTH skrev: Nu får du nästan 3:an att låta som en osäker bil, vilket den inte är.

Jmf mot V60 är det en extremt osäker bil.
Sämre än Volvo =/= osäker. Vi får helt enkelt nöja oss med att vara oense i frågan, men jag skulle inte tveka en sekund på att sätta någon när och kär i en BMW och jag vidhåller att det inte är en osäker bil.

Håller med om att T3 låter som en optimal motor för Joels behov.
av Lövet
Ska man gå på "verkliga olyckor" är det inte V60, faktiskt inte ens Volvo, man ska åka utan Toyota Avensis.*

Att påstå att BMW F30 är osäker känns mest nyanslöst.

* Folksams årliga undersökning av personskador i bilar
crumpets skrev:Jmf mot V60 är det en extremt osäker bil.

Skulle vara roligt att se källhänvisningen på det där! Sist jag kikade i Folksams statistik så var ingen modern BMW så långt efter Volvo i den "ratingen".

//David

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]