Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det viktiga när man gör saker själv är att ha gott om tid på sig, t ex planera in så man har 2-3 dagar där man kan klara sig utan bil OM komplikationer skulle uppstå/man behöver beställa mer delar/osv osv.

Tidspress är den sämsta kombinationen med bilmekande, då blir det sällan bra och vips så har du bilen där med ful-kopplad ABS-lampa(t ex) istället för att lagat felet, bara för att du inte hade "tid".

Jag är väl av den åsikten att "vill man så kan man", med betoning på "vill man". Man måste vara villig att lära sig hur saker och ting fungerar - inte bara lossa några skruvar och skruva dit något nytt. Grundläggande felsökning och logiskt tänkande är ett måste för att lyckas.

Med internet typ överallt, forum, sprängskisser, kopplingscheman osv osv så finns det ingen som helst ursäkt till att inte lära sig, mer än ren och skär lathet.
Användarvisningsbild
av vetten
En sak som är bra att göra när man skruvar med något som man inte är helt säker på är att fota mycket under arbetes gång så man lätt kan gå tillbaka och kolla hur något ska sitta och som man kanske glömt under tiden eller blir osäker.
För övrigt så brukar man klara mer än man tror bara man vågar och kom ihåg att " Alla har vi varit barn i början" :-)-)
av llesrof
Storfot skrev:Så konstig fråga tycker jag inte att det är. Oftast så skriver ju även frågeställaren ungefär vilken nivå man är på, "jag har inte mekat med bilar mer än att jag bytt olja, men jag har inte tummen mitt i handen" o.s.v.
Håller med. Sedan är det nog lite så att frågan inte skall tolkas bokstavligt utan mer som "hur svårt är det att byta [valfri bildel]? Regel nummer två när man skall hjälpa människor är att ta reda på vad det egentligen är de vill ha svar på, inte vad de frågar.

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]