Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Trams är vad det är. Max nåt kilo eller två som man sparar.

Har man testat punktering på motorväg vill man inte ha nåt annat än ett nytt däck att sätta på. Jag tar 0,01cl/mil höjning i förbrukning vilken dag som helst.

En annan sak på BMW som har RFT hjul som är gjorda för att få punktering och hålla ihop att bifoga punkteringssats men Volvo har ju vanliga däck. Min har dock nödhjul ändå vilket var tillval för nån tusenlapp. Tack första ägare för att du var vettig!
av Lövet
Om man ska sabba nåns däck, fixar man att trycka in en fil för hand? Däck är hårda. Mina fingrar är mjuka. :wink:
Användarvisningsbild
av P210
Den där filen ser ut som något satt dit med flit.
Den låg på vägen och var avbruten innan den hamnade i mitt däck, så den sitter max 2cm in i däcket på bilden, men jag undrade ändå hur framdäcket (körde förmodligen över den) kunde få den att lyfta och flippa in i så perfekt vinkel i bakhjulet...
av andy78
Lövet skrev:Om man ska sabba nåns däck, fixar man att trycka in en fil för hand? Däck är hårda. Mina fingrar är mjuka. :wink:
Sant men det finns borr, handskar m.m.

Tycker bara att vinkeln är lite konstig för att den ska ha åkt in när man kör.
Skulle säga att är det bara piggen som går in i handtaget på filen som åkt in i däcket så borde det gå att laga med en såndär punkteringssats.
Användarvisningsbild
av Vojje
får man punka på motorväg har man tre saker att göra;
1. Varningstriangeln
2. Ringa Taxi
3. Ringa Bärgare
samt att hålla sig så långt bort från bil och motorväg som möjligt, om man vill överleva den dagen vill säga
Användarvisningsbild
av lennarte
P210 skrev:Den låg på vägen och var avbruten innan den hamnade i mitt däck
På tal om punktering. jag jobbade på en liten verkstad "på landet" i början av min "karriär". I och med man var yngst fick jag "hand om" just punkteringar (bl.a). Det finns mycket att berätta, men det värsta, konstigaste, kanske roligaste var när en åkeriägare kom med ett bakdäck till en traktorgrävare (nästan 2 meter högt) och ville ha lagat det. Vi hade inga maskiner till så stora däck, så det var den gamla metoden med 10kg slägga och ett järn gjort av en 30cm lastbilsfjäder med handtag på som en man fick hålla i (jag) medan en annan slog på järnet tills man fick loss däckkanten från fälgen. Vända däcket och samma sak igen, sedan "kränga av" däcket med vanliga däckjärn. När man äntligen fått ut slangen och blåst upp den så var det såpa och vatten för och leta hål. I detta fall hittade jag 3 st hål i en perfekt rad så jag frågade "har du kört på en grep" varav han stammar fram ett "jaa" .Då hade han kört på en grusväg och plötsligt small det till och han såg i ögonvrån något som "fladdrade iväg". Det enda han hittade utmed vägen var en trasig grep. Jag lagade slangen och stoppade i den och krängde på däcket igen. Bara pumpa ett traktorbakdäck däck tog en kvart ungefär. Sedan var han nöjd och belåten. drygt 2 timmar tog ett sådant jobb. Allt var inte bättre förr.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Perc skrev:I V70in (samma kaross) var det fullt pga ett fullstort reservhjul. Jag har nog också hellre ett nödhjul. :)
Jag kör med 205/50(55 på sommaren)R16 som reservhjul, och har både sax-domkraft, startkablar, teleskopskaft och lite annat skrot där i. Får nog plats med lite till om jag vill :P
Men, baljan är ju bra mycket mindre än på gamla 945an, den saken är säker :roll:
Användarvisningsbild
av Funk
VolvoB20 skrev:
Funk skrev:Det handlar inte om att folk är rädda för smuts, utan viktbesparing...

/Thomas
Tempaspare-cyckel-däcket vägde inte mycket när jag monterade det. Lagningvätska o kompressor kan inte vara revgolutionerande mycket lättare.

Globalt sett så handlar det om riktigt stora besparingar i miljö att inte köra runt med 5kg - 10kg ballast som de allra flesta faktiskt aldrig använder. Tänk också på att det saknas "fälgkors" och domkraft.

/Thomas
Användarvisningsbild
av StringerBell
Funk skrev: Globalt sett så handlar det om riktigt stora besparingar i miljö att inte köra runt med 5kg - 10kg ballast som de allra flesta faktiskt aldrig använder. Tänk också på att det saknas "fälgkors" och domkraft.
Snackar vi global miljö och köra omkring med en massa extra kilo kan ju de flesta svenskar FÖRST tänka över sina bilval då de ofta köper mycket större bil än de behöver, typ en stor kombi som bara fylls till bredden tre till fyra ggr per år, eller att man har hus på landet där inga bussar går för att få plats med alla "grejer", och då måste ha både två bilar och köra ungarna hit och dit, istället för en lägenhet centralt på orten, en bil, kollektivt, cykel eller promenad till skola, affär, arbete. osv. DÄREFTER kan vi snacka om miljöansvar och extra co2 och ett par kilo tyngre last i bilen i form av ett riktigt hjul.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]