- ons 15 okt 2014, 13:49
#908080
Under dom senaste åren har det kommit beslut två eller tre (?) gånger om att höja etanolhalten till 10 %. Men varje gång har beslutet dragits tillbaka i sista stund. Skälen till detta kommer jag inte ihåg för det var väldigt "luddigt" och oklart. Inte heller samma skäl dom olika gångerna. Man kan säkert hitta detta om man söker i tidningarnas arkiv.
Kanske var det den förra aliansregeringen som var i beslutsångest eller så var det möjligen petroleumindustrins lobbyister som var så effektiva på vankelmodiga politiker?
Lite förhistoria. I början på nittiotalet fanns det vissa bränslebolag som hade 10 % etanolinblandning i bensinen. Men den bensinen såldes huvudsakligen bara i östra Sverige. När vi senare gick med i EU tvingades vi att ändra på etanolhalten för bensin skall vara bensin som EU har bestämt! Då blev det 5 % men bara i bf 95, dock i hela landet. Ett undantag hängde kvar i flera år, Gotland. Det var först för 7 - 8 år sedan dom fick 5 % också. Någon gång på senare år har också bf 98 fått 5 %. Någon gång före förra regeringsskiftet begärde Sverige i EU att det skulle vara 10 % etanol i all bensin. Den tyska bilindustrin var en av dom starkaste motståndarna till detta och fick naturligtvis gehör för sin sak. Senare har det blivit tillåtet med 10 %. P210 nämnde Frankrike och Tyskland som 10 %-länder. Finland räknas också dit. Där var lite motstånd, man var orolig för om bilarna skulle klara det. Jag är inte så insatt i Finlands bilflotta, men tror inte att det går att visa upp något haveri som beror på etanolen. (Kanske mer haveri när etanolen har förbrukats på något annat sätt?)
Frankrike och Spanien har haft en mycket underlig roll i det här spelet. I början var dom inte alls för någon etanol. Den etanol som importerades från Brasilien räknades som ett kemiskt lösningsmedel. Det är låg tull på det. Därför var framför allt Frankrike emot E85 och ville belägga den importerade etanolen med hög tull. Senare upptäckte dessa båda länder att man får ju en massa hektoliter dåligt vin i överskott varje år. Alltså sådant som inte håller kvalitetskraven. Någon kom på att destillera det till etanol och sälja det som motorbränsle. Så dom vände på klacken och säljer etanol i Europa med förtjänst. Frankrike är i Europa tvåa efter Sverige i antalet E85-tankstationer. Sverige har mer än 1800. Frankrike några hundratal. Tyskland är god trea. Mycket av dagens EU-etanol kommer från Ungern och görs på majs.
Kanske var det den förra aliansregeringen som var i beslutsångest eller så var det möjligen petroleumindustrins lobbyister som var så effektiva på vankelmodiga politiker?
Lite förhistoria. I början på nittiotalet fanns det vissa bränslebolag som hade 10 % etanolinblandning i bensinen. Men den bensinen såldes huvudsakligen bara i östra Sverige. När vi senare gick med i EU tvingades vi att ändra på etanolhalten för bensin skall vara bensin som EU har bestämt! Då blev det 5 % men bara i bf 95, dock i hela landet. Ett undantag hängde kvar i flera år, Gotland. Det var först för 7 - 8 år sedan dom fick 5 % också. Någon gång på senare år har också bf 98 fått 5 %. Någon gång före förra regeringsskiftet begärde Sverige i EU att det skulle vara 10 % etanol i all bensin. Den tyska bilindustrin var en av dom starkaste motståndarna till detta och fick naturligtvis gehör för sin sak. Senare har det blivit tillåtet med 10 %. P210 nämnde Frankrike och Tyskland som 10 %-länder. Finland räknas också dit. Där var lite motstånd, man var orolig för om bilarna skulle klara det. Jag är inte så insatt i Finlands bilflotta, men tror inte att det går att visa upp något haveri som beror på etanolen. (Kanske mer haveri när etanolen har förbrukats på något annat sätt?)
Frankrike och Spanien har haft en mycket underlig roll i det här spelet. I början var dom inte alls för någon etanol. Den etanol som importerades från Brasilien räknades som ett kemiskt lösningsmedel. Det är låg tull på det. Därför var framför allt Frankrike emot E85 och ville belägga den importerade etanolen med hög tull. Senare upptäckte dessa båda länder att man får ju en massa hektoliter dåligt vin i överskott varje år. Alltså sådant som inte håller kvalitetskraven. Någon kom på att destillera det till etanol och sälja det som motorbränsle. Så dom vände på klacken och säljer etanol i Europa med förtjänst. Frankrike är i Europa tvåa efter Sverige i antalet E85-tankstationer. Sverige har mer än 1800. Frankrike några hundratal. Tyskland är god trea. Mycket av dagens EU-etanol kommer från Ungern och görs på majs.