Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av walle83
Var inne på volvo och testkörde sanderon idag. Nu hade de bara stepway:en hemma men kan inte tänka mig att skillnaden är enorm mot en vanlig sandero.

Efteråt så kan jag säga att jag är ganska positiv till bilen. Visst några problem finns det, tex när man kör på motorväg så är inte ljudnivån perfekt, eller att fjäringen inte känns 100 i skarpa kurvor.
Men motorn kändes ganska pigg för sina knappa 90hk och bilen kändes mer rejäl än vad jag hade först trott. Inredningen ger ett blandat intryck men kunde ha varit värre, är det något man kan klaga på där är väl att det ser trist ut.

Man får påminna sig om att bilen jag körde kunde man få för 117.000 kronor. Vilket gör bilen intressant.
Användarvisningsbild
av crumpets
Provkör en Up! också så du har benchmarkat lite! Bilen är inte så överdrivet superliten, bör helt klart kunna jämföras med Sanderon.
av walle83
crumpets skrev:Provkör en Up! också så du har benchmarkat lite! Bilen är inte så överdrivet superliten, bör helt klart kunna jämföras med Sanderon.
Inte omöjligt. Å andra sidan så är Up! i en helt annan prisklass där den billigaste modellen börjar på 134.000. Nästan 20 tusen över Sandero Stepway och mer än 34.000 om man jämför med den vanliga sanderon, så är nog svårt att jämföra där.
Och då känns Stepway betydligt större med.
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Kollega har en Sandero. Han sa att den fungerar finfint. Fast den är "billig". Rasslar som en diesel och stolarna var lite sunkiga. Men för dom pengarna var det okay tyckte han.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Sandero bygger ju på den gamla Clion, som fanns i ett antal år. Borde ju vara en ganska beprövad konstruktion.. F.ö. så körde jag förbi Dacias fabrik i södra Rumänien i somras. En gigantsik, mindre charmig, byggnad.
Användarvisningsbild
av taxi
Sierra94 skrev:J, en sak till om Dacian är att den inte är så snål att åka i. Mamma jobbpendlar 4 mil om dagen och den drar då närapå 0.76/mil inkl kallstarter och lite stadstrafik och när hon tog den på en 80 mila tripp i somras så hinkade den i sig 0.7/mil på långkörning visserligen med ac på lite då och då men jag tycker fortfarande det är lite mkt för en sån liten bil.

Men man jar ju råd med nån extra dl om bilen är billig i inköp och andra avgifter. Hennes var skattefri i 5 år tex. Och besiktning först efter 3 år eller nåt sånt.
-Vad är för mening med att köpa en Dacia om den den inte är bensinsnål? Då kan man ju lika gärna köpa en gammal V70 för kaffepengar (jämförelsevis), och då antagligen få en bil som är både mer krocksäker och bekväm.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
http://www.dacia.se/bilar/sandero/

78 900 kr eller 789 kr/mån med kontantinstats på 23 670 kr alternativt ett inbyte. Detta för snikversionen är inte dyrt alls. En ny bil med allt vad det innebär av garantier och ett bilägande utan problem. Allt kan hända men i de flesta fall bara kör man med en ny bil och servar den och sen är det bra med det. Jag hade ju dock lagt närmre 100 000 kr och valt Ambience för att kunna lägga till paketet med AC.

Ännu fördelaktigare måste det ju vara att hitta en inbytt bil som är ett år gammal och rullat några tusen mil. Där kan man nog säga att man skulle gjort ett riktigt kap! Men det är ju det här med den personliga känslan när man kör också. Den där känslan som alltid är avgörande vid ett bilköp. Själv har jag svårt för något annat än Saab, turbo och automatlåda oavsett vad det kostar att reparera och äga, men det är ju bara jag det. :)
av llesrof
Bosse9988 skrev:Ännu fördelaktigare måste det ju vara att hitta en inbytt bil som är ett år gammal och rullat några tusen mil. Där kan man nog säga att man skulle gjort ett riktigt kap! Men det är ju det här med den personliga känslan när man kör också. Den där känslan som alltid är avgörande vid ett bilköp. Själv har jag svårt för något annat än Saab, turbo och automatlåda oavsett vad det kostar att reparera och äga, men det är ju bara jag det. :)
Det är inte säkert. Så här billiga bilar håller ofta ett relativt högt andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
av Perc
NayaBeach skrev:Vilken motor? 1.6an är ju ingen snålis. Bara billig. Nya 0.9 turbon verkar intressant. Sitter i flera nya Renault
Han skriver högre upp att det är en 1.4, och dessutom en 2009 dvs gamla modellen.

Jag håller med om att den nya 900-kubikaren verkar intressant, den har fått bra kritik i bl.a. nya Clion. Småmotorer med turbo är alltid trevliga. Men ja, den är knappast snål längre om man börjar försöka hänga med i motorvägsfart. Det är inte min 1.4-litersturbo heller. Den har inga problem att hänga med i motorvägsrytm plus moms, men vill man åka snålt ska man nog snällt lägga sig till höger och ta det lugnt. Jag skulle nog själv ha köpt en 2.0TDI istället om jag hade prioriterat motorvägskompetens.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]