Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har kört europeiska friktionsdäck. Inte lika vassa i riktigt vinterväglag men helt överlägsna i hållbarhet och regn, icke isbelagd väg och i hög fart.

Är det halka går det att köra fortare med nordiska, är det inte halka går det att köra fortare med europeiska.
av Mwi
Vojje skrev:fortare och fortare. Är det vad bilkörskolan lärde ut :roll:
Japp :D högfart spar tid, har du en snitt hastighet på 160 km/h istället för 80 km/h halverar du restiden. Om du överlever resan :-O)
Användarvisningsbild
av milktrucker
Mwi skrev:
milktrucker skrev:det är väl lite luddigt vad som är vad när det gäller nordisk eller europeiska.
Nokian är nordisk.
Men var handlar continental och good-year? De är europeiska men i det närmaste jämlika med nokia.
Nja det är inte så komplicerat, "nordiskt" vinterdäck fungerar bra i låga temperaturer, "europeiskt" vinterdäck fungerar bra i 200 km/h+, det har inget att göra med tillverkningsland eller fabrikat utan vilken marknad/vinter däcket är tillverkat för.
jo visserligen, men good-year och conti säljs ju nere i europa som icke nordiskt
Körde två år med ContiWinterContact TS810 Sport (245/40 18") på min dåvarande S80 V8 awd Executive. Det är motsvarande som TS830 (fast det var innan dom fanns) och jag var extremt nöjd!! Klassiskt Svensk södervinter med regn och lite snö ibland. Funkade helt suveränt!

Köpte nordiska friktionsdäck från Nokian på min förra V60 T6 awd R-design (235/40 18") och dom var möjligen lite, lite bättre när det var riktigt halt men inte alls lika bra på barmark och våt vägbana.

Har beställt ett Conti-däck till min XC60 nu, då jag kör mest motorväg där det är fuktig vägbana oftast på vintern.
Användarvisningsbild
av milktrucker
även om man kör mest på bar asfalt så är det viktigaste att få bra grepp på snö och is där man får längst bromssträcka, för vad gör någon meter på asfalt om det skiljer 5 meter på snö och is....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vojje skrev:fortare och fortare. Är det vad bilkörskolan lärde ut :roll:
Japp, Vägtrafikförordningen.

Hastighet
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.

Om man har däck med dåligt grepp får man köra lånsammare än om man har däck med bra grepp som man kan köra fortare med.

Du kan ju inte strunta i att anpassa hastigheten efter väglag och väggrepp i däcken, då far du ju av vägen i nästa kurva.

Kör du långasammare med det dåliga däcket så kör du ju fortare med det bra däcket, annars skulle du ju köra lika fort med alla däck ovasett vägrepp och det är tokigt. Enkel logik. :D

Det finns en massa förbjudna ord i Sverige.

Du får tex säga

"Här är blank-is, därför jag kör långsammare med mina odubbade däck än med mina dubbdäck"

men säger du

Här är blank-is, därför jag kör fortare med mina dubbade däck än med mina odubbade däck"

Ja då är du helt dum i huvudet, fast det var precis samma sak du sade.
av perhall
milktrucker skrev:det är väl lite luddigt vad som är vad när det gäller nordisk eller europeiska.
Nokian är nordisk.
Men var handlar continental och good-year? De är europeiska men i det närmaste jämlika med nokia.
Alla märken du räknar upp erbjuder nordiska resp. centraleuropeiska/kontintentala friktionsdäck. Stor skillnad i egenskaper.
Även Conti vars 850 nog ändå är det bästa kontintentala har ett nordiskt friktionsdäck som är mycket bättre på IS etc.
av Exquattro
Mycket intressant att läsa allas uppfattningar om detta. Just nu är min fundering om jag ska låta R2-däcken, som är angivna i offerten kvarstå, eller jag ska byta till conti850-däcken. Svårt val. Då bilen är fyrhjulsdriven är det ju ingen större risk att bli stående utan det är bromsförmågan som är det centrala och då är det ju två skolor. Det verkar ju också som just det nämnda Contidäcket verkar vara bättre än andra europadäck så kanske det inte är ett så dåligt alternativ. Jag följde ER's spår att kolla på Folksams hemsida och de noterar att olyckor i söder under vintertid är vanligast i torrt väglag, sedan följer vått , is och sist snö. Ganska intressant info även om mycket var väldigt generellt hållen info.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Tester är alltid svåra, men förra året hade teknikensvärld ett test de testade Dubbdäck, nordiska dubbfria och centraleuropeiska i samma test, mycket bra tycker jag. Totalen är eg ointressant, men vinnare i varje klass var ContiIceContact (fick 114), Hakka R2 (fick 97) och Pirelli Snow control (fick också 97). Det intressanta är när man kommer ner på varje detalj, tex bromsegenskaper på varje underlag. Is (max20) / snö (max 20) / Vått (max 10) / Torrt (max 10) gav på respektive 16/20/5/6 - 12/14/3/7 - 8/10/9/8.

TS 850 fick totalt 93 poäng 4/16/10/9 ...

Vad skillnaden i meter mellan 4 och 20 är vet jag inte, men det är nog ganska många km/h. Detsamma gäller ju såklart på de andra underlagen.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]