Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
Vad är det du försöker göra ?
Få lite värme i motorn innan start antar jag...

I det militära fanns en del fältmässiga metoder bl.a. fanns i lastbilarnas utrusning en botten av ett oljefat som kunde fyllas med grillkol och placeras under tråget på en frusen diesel.
Lite mer sostifikerat var två bajonettkopplingar på sidan av huven till lastbilarna med koppling till kylaren där en blåslampa som blåste genom en radiator anslöts och värmde vattnet som självcirkulerade m.h.a. värmeskillnaden som snabbt uppstod.
Bild

Modernare variant av kolfatet...
Bild
Användarvisningsbild
av Perc
Skaffa bränsledriven värmare istället. Eftersom du enligt signaturen har en 14 år gammal bil så är det inte ekonomiskt försvarbart, utan då rekommenderar jag att du byter till en V70 som redan har den utrustningsdetaljen monterad. Eller så köper du begagnat från skroten. Bättre tillbehör finns nog inte.

Idén med att driva blockvärmare via batteri och spänningsomvandlare är nog inte genomförbar i praktiken. Du kommer att ha ihjäl batterier på löpande band med dessa konstanta urladdningar och du kommer inte att hinna ladda under en arbetsdag. Framför allt inte om arbetsgivarens motorvärmarstolpar är igång ett par timmar varje eftermiddag, som dom brukar vara.

Om du är rädd för att bilen ska ta skada av kallstart utan motovärmare så lugn, den lär inte dö av det. Och det är fortfarande en 14 år gammal Volvo som är gjord på den gamla goda tiden för att tåla lite stryk. Byt motoroljan lite oftare istället.
Användarvisningsbild
av taxi
Bränslevärmare vore kanon, det säger jag inget om. Men jag vet ingenting om hur troligt det är att hitta 10-15 år gamla bilar med fungerande Ebersprächer (Nya bilar tycker jag är läskiga, förutom att de är dyra i inköp).
Roliga förslag och tips i tråden förresten, det tackar jag för! Jag går nog vidare ändå och provar, då det inte kommer kosta nämnvärt.
Hur lång tid tar det att ladda ett 70 Ah-batteri (Tudor)? Och min arbetsgivare har inte börjat snåla på el än, så laddaren kan vara inkopplad nio-tio timmar efteråt. Fast den biten blev nog inget mer än teori nu, eftersom vi får elskåp på nya adressen. Alltså blir detta något för enstaka bruk.
Användarvisningsbild
av Perc
Med en normal batteriladdare på 8A så snackar vi 72/8 dvs teoretiskt 9 timmar från noll till fullt. Men i praktiken ska man absolut inte ladda ur ett bilbatteri helt, och dom sista tio procenten (ungefär) tar alltid längre tid eftersom batteriet inte tar åt sig hur mycket ström som helst oberoende hur stor laddare man har.

10-15 år gamla bilar med fungerande Eber är inget problem, och är det nåt fel på den så är det ju inget som hindrar att man felsöker och lagar.

Vill du ha motorvärmare utan tillgång till ström så är det trots allt det enda realistiska alternativet.
av calmar
Hur fortskrider projektet?
Har samma fundering själv, och har tänkt att använda mig av en batteriseparator till den extra batteribanken i skuffen.
Skall även om möjligt driva en kupévärmare på ett lägre effektläge. (~600W)

Tanken är att systemet kompletteras med en omkopplare så att växelspänningen väljs från nätet, eller från invertern.

Har även kikat på gsm-styrda reläer på e-bay och kina-siter för att möjliggöra fjärraktivering.

Har tänkt att inte behöva ladda den extra batteribanken (via elnätet), och räknar med att ladda 100A från generatorn på 150A under min timmes hemresa från jobbet.

Kruxet blir nog efter att ha löst det rent tekniskt, en stor tung batteribank, för att anpassas till cyklisk drift, då man mig veterligen helst inte ska ladda ur batterierna mer än c.a. 30% av kapaciteten för lång hållbarhet. (Vidare så är heller inte laddkurvan linjär)
Kanske får överge idén med kupévärmaren genom att lägga dess omställare i 0.

Har kikat lite på DEFA hemsida, de har både batteriseparator och laddare, kanske vore värt att kolla upp om den lilla underhållsladdaren även laddar batteribanken via deras batteriseparator.

Tips mottages tacksamt.
God jul /M
av Rådlös
Calmar: Jag har en DEFA-anläggning i min bil (ingen Volvo) DEFA har tre olika "paketlösningar". Kolla deras hemsida. Min anläggning heter WarmUp Bluetooth with multicharger 1205 R Flex.
Den laddaren är inte direkt liten, 5 Ampere. Dessvärre misstänker jag att det bara är en anliggningsvärmare och den är i så fall på 300 Watt. Det går inte att se värmaren för den sitter troligen längst ner på baksidan av motorn och då måste man ju lossa hasplåtarna och kolla underifrån.
Om det stämmer att det är en anliggningsvärmare så vill jag undersöka om det går att t.ex sätta en slangvärmare i stället. Men DEFA säger hela tiden i sin dokumentation att man inte skall koppla in eller om något i anläggningen. Jag tolkar det som att dom vill inte ta ansvar för om någon gör någon egen koppling på deras speciella kontakter (som Calix/Volvo också har men dom ser olika ut) Men i och med att dom ser ut som dom gör och om man har följt anvisningarna så skall det vara säkra kontakter och den anses "elektrojuridiskt" som en fast anläggning. Därför får man inte göra några egna lösningar. Men om jag köper en slangvärmare från DEFA så använder jag ju dom befintliga kontakterna och det blir lika säkert som i nuläget. Det som skulle "sätta käppar i hjulet" är om styrenheten i laddaren, värmaren är kopplad på den, inte klarar av den högre effekten. Jag gissar fritt här, men den är kanske på 500 watt?
Jag provkörde min anläggning och efter ett par timmar var topplocket på motorn 9.6° C. Det tolkar jag som att det är en anliggningsvärmare.
Ett tillägg: Det är en kupévärmefläkt också i anläggningen. I vanliga fall är ju dom anslutna med ett vanligt SHUKO-jordad stickpropp i ett vägguttag. Så är det inte här. Det är i stället en så kallat Rakapparatkontakt. Alltså en sådan liten 230 volt-kontakt som är vanlig på transistorradioapparater och förekommer även på printer/skanner, modem och andra datortillbehör.

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]