Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag är väldigt imponerad över hur långt jag såg med dessa, jag tände dom efter en lång raksträcka, och jag såg alla reflexer på vägpinnarna lysa upp så långt jag kunde se, dock var det inte helt mörkt ute, så det var svårt att avgöra hur långt jag faktiskt såg med dom, jag ska testa dom och ta lite bilder någon kväll när jag är ute och det är riktigt svart.
ja nu menade jag in action, dvs på en mörk o regnig landsväg
btw vad är det för några extraljus du köpt?
märke/modell?
Hur många kelvin?
taxi skrev:Jag fick en tvåa på besiktningen sist för just positionsljus i extraljusen. Besiktningsmannen sa att dom inte får sitta längre än 40 cm från bilens hörn, i fronten då.
två här med på en 142a hade micklat in ett par 5w parkerings lampor i ett par marschall extraljus
o glömt att stänga av brytarn i bilen.
snyggt med positions ringar utanpå extra ljusen :-)-) .

ts se till så du får ett hållbart papper underskrivet av myndihets personen på trafik verket om det är tillåtet
snutar o bes har en tendens att ha helt egena olika ideer godtyckligt.

stavninga Bjur ja på hasse.
Det här med vad som är tillåtet eller inte är lite av en djungel. En del är ju originalmonterat också (typ dimljus) och är tillåtet i en del länder men inte i andra. Dom nya positionsljusen t.ex. är ju för att en del länder har kommit på att det är bra med ljus på dagtid. Detta är förbjudet i en del länder också. I Sverige är det förbjudet att använda tillsammans med ordinarie belysning, och förbjudet att använda i stället för parkeringsljus vid färd "efter mörkrets inbrott när det finns tillfredställande gatbelysning" som det står i lagtexten om p-ljus. Innan lagen ändrades (om dimljusen) fanns det nästan inga bilar med dimljus, när det väl blev förbjudet (att använda tillsammans med halvljuset) skulle "alla" ha dimljus. Dom lysande "ringarna" är (vad jag vet) förbjudna p.g.a fel placering och att det inte får lysa tillsammans med annan belysning. En annan sak om förbjudet eller inte. På -60 och -70-talet var det väldigt populärt att "bygga om" motorcyklar med förlängda framgafflar och högre styre. Det var ett väldigt "kivande" med polis och bilprovningen om millimetrar på höjden och om man skulle mäta med förare på eller vid sidan om. Nu menar jag inte extrema byggen som "exploderade" efter filmen "Easy Rider" utan "vanliga" motorcyklar. När det sedan blev tillåtet att "göra lite mer" försvann intresset och man började flytta bakljusen och förminska nummerplåten istället. Det verkar som det som är "inne" för tillfället är det som är "närmast" gränsen på vad som är tillåtet.
Har jag "trampat fel" nu igen, eller :-)-)

Mvh
Lennart
Lucif3r skrev:det ju ingen mening att ändra något när ingen ser skillnaden
Jo, det är säkert så. Sedan finns det ju "dom" som kan bygga om en hel bil utan att det märks utanpå. Det är inte lika lätt. Har sett bilder på en 740 som var breddad och sänkt, men det var så bra gjort att det inte syntes nästan alls, om man inte hade en original 740 jämte. Det var ju andra fälgar, spoiler, vinge och sådant men det finns det ju fler som har. Men här var hela bilen ändrad.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Det här med vad som är tillåtet eller inte är lite av en djungel. En del är ju originalmonterat också (typ dimljus) och är tillåtet i en del länder men inte i andra. Dom nya positionsljusen t.ex. är ju för att en del länder har kommit på att det är bra med ljus på dagtid. Detta är förbjudet i en del länder också. I Sverige är det förbjudet att använda tillsammans med ordinarie belysning, och förbjudet att använda i stället för parkeringsljus vid färd "efter mörkrets inbrott när det finns tillfredställande gatbelysning" som det står i lagtexten om p-ljus. Innan lagen ändrades (om dimljusen) fanns det nästan inga bilar med dimljus, när det väl blev förbjudet (att använda tillsammans med halvljuset) skulle "alla" ha dimljus. Dom lysande "ringarna" är (vad jag vet) förbjudna p.g.a fel placering och att det inte får lysa tillsammans med annan belysning. En annan sak om förbjudet eller inte. På -60 och -70-talet var det väldigt populärt att "bygga om" motorcyklar med förlängda framgafflar och högre styre. Det var ett väldigt "kivande" med polis och bilprovningen om millimetrar på höjden och om man skulle mäta med förare på eller vid sidan om. Nu menar jag inte extrema byggen som "exploderade" efter filmen "Easy Rider" utan "vanliga" motorcyklar. När det sedan blev tillåtet att "göra lite mer" försvann intresset och man började flytta bakljusen och förminska nummerplåten istället. Det verkar som det som är "inne" för tillfället är det som är "närmast" gränsen på vad som är tillåtet.
Har jag "trampat fel" nu igen, eller :-)-)

Mvh
Lennart

ang bygga om (bil mc) i början på åttitalet kom det lite bättre regler (amatörbyggda mc och bil)
som gör att i dag kan man bygga en snygg chopper tex med rätt rejk o stretch förprång som går bra på vägen. du kan idag tex köpa en färdig ram enl dina önskemål. ungefär samma om du bygger en hot rod bil. förr såg alla ombyggda mc förjävliga ut gick dåligt på vägen tack vare knasiga regler om olika mått som var fel rent praktiskt. det har blivigt lite bättre med tiden och det har vi sfro smc mfl att tacka för.
det går alltså att bygga en vild chopper idag som blir laglig och intresset för att göra det är det inget fel på. tjafs med snuten kommer alltid att finnas men de kan inte göra lika mycket idag tack vare de bättre reglerna :D så är det när man skapat nått eget.

stavninga Bjur ja på

Med vänlig hälsning hasse.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]