Vojje skrev:det är bl.a. därför katalysatorn är skyddad av värmeplåtar.
om katten är kass blir det felkod och meddelande i instrumenteringen
Precis, sprut från däcken tar sig inte in bakom värmeplåtarna, Om du sänker ned den i vatten så blir det ju fullt med kallt vatten innanför plåtarna vilket är en annan sak.
Men för det ska vara farligt så skall ju katten vara typ glödhet och du tex har kört hårt på motorväg precis innan du kör ned i vattnet.
Djupt vatten kan ju tränga i i andra saker som tex hjullager, ABS givare, kabelskarvar, lambdasonder, generator, startmotor osv och på sikt generera problem....
För att få in vatten i en cylinder krävs mycket. Tex att man rullar lite för fort genom vattnet så det blir en vattenvåg i motorutrymmet hög nog att nå insuget. Så kör extremt långsamt i vattnet.

Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.