Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

crumpets skrev:Nej, det är inte det huvudsakliga målet. Då hade man beskattat saker som färre människor blev arga på. Beskattning av drivmedel är precis som på alkohol drivet av att få ner efterfrågan.
Ja tror det är väl genomtänkt att beskatta saker som många är beroende av för att få in så mycket pengar som möjligt till staten. Att vi blir arga för det tar nog ingen hänsyn till eftersom vi i slutändan betalar. Jag tror inte heller att många använder bilen mindre på grund av det högre priset, precis som jag inte tror att folk dricker mindre för att en öl blir någon krona dyrare.

När jag fick körkort kostade dieseln runt 6kr. Så på 11 år har det mer än fördubblats. Var de för att fler och fler började köra dieselbil eller var de för att vi skulle använda mindre diesel? :)
av Mwi
Politikernas dröm är att beskatta de tre F:en, fattiga, fastigheter och föda. Det är grupper som aldrig kommer undan eller har råd att skatteplanera, även energi kommer väl in i den gruppen fast det inte börjar på F.
av Sharkbait
crumpets skrev:Nej, det är inte det huvudsakliga målet. Då hade man beskattat saker som färre människor blev arga på. Beskattning av drivmedel är precis som på alkohol drivet av att få ner efterfrågan.

Eller ett idiotsäkert sätt för att få in skatt.

Människor kommer alltid köpa alkohol.

Människor kommer alltid ha ett behov av bilar osv och staten kommer alltid att beskatta det oavsett om det är miljövänligt eller som anledningen nu är miljöfarligt.
av Sharkbait
NilsO skrev:
crumpets skrev:Skatten finns ju där för att minska användningen av drivmedel
Nja... främsta ändamålet får nog sägas vara att dra in pengar till statskassan. Pengar som t ex används för att bygga icke avgiftsbelagda bilvägar.

Något som vore intressant att veta är hur mycket fordonsflottan i Sverige betalar in i skatt och sedan hur mycket som sedan går tillbaka vägarna....
av ingesjo
Det finn redan en tråd där detta diskuteras, verkar som en del blir ett politiskt ställningstagande.
Diskussionen / replikerna blir färgade av vilket läger man tillhör.
Faktiskt ganska kul läsning om man inte dragit iväg med personangrepp
tottish85 skrev:
När jag fick körkort kostade dieseln runt 6kr. Så på 11 år har det mer än fördubblats. Var de för att fler och fler började köra dieselbil eller var de för att vi skulle använda mindre diesel? :)
När jag tog körkort (eller om det var några år innan) kostade en piggelin 4kr... Nu kostar den 12(?)kr. :)

Det är inte konstigt att bränsle också ökar i pris. Svenskar i allmänhet betalar mindre idag för bränsle per mil än vad de gjorde för 15 år sen. Både p.g.a inflation men också för att bilparken bytts ut till snålare bilar.
Användarvisningsbild
av ER
1974 kostade bensinen i snitt 1.33kr/l, med penningvärdet i dag är det runt 7.74kr/l. Idag betalar vi lätt 14.5kr/l och dagens bilar drar inte 0.53l/milen vilket krävs för samma milkostnad drivmedelsmässigt som 1974. Soppan skulle inte kostat ens 10kr/l idag med rätt prisökning, men säg 13kr/l med justeringar på priset beroende på oljans påverkan, men allt över 10kr/l för 98oktan är överbeskattning baserat på årenas inflation baserat från 1974 till 2014.
1999 kostade soppan i snitt 8.39kr/l, med dagens penningvärde blir det 10.45kr/l samt att dagens bilar drar inte 20% ens mindre än MY99 så nä det håller ej att det är samma kostnad idag som för 15 år sedan om man inte byter bensin mot diesel men det är fel svar på gåtan där rätt svar är skatten på skatten och skatten som är det riktiga boven sen 1974.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller inte med om din uträkning. Enligt den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=27079 drar V70s från kring 1999 runt 11-1.4l/mil. Idag får man lätt ner en bensinare till 0.7l/mil, 0,8 om man gasar mycket.
Det är ändå en höjning på 50-100% i förbrukning.

Sen tycker jag det är fel att jämföra med 1974 också då kunskapen om miljöpåverkan från fossila bränslen var väldigt begränsade då och skatteläget därefter väldigt lågt.

För mig har dock milkostnaden gått ner från den bil jag hade 1999 och den jag har nu.. Rätt rejält om man räknar penningvärde... Men det beror också på att jag inte hade råd med lika nya bilar då som nu. 1999 hade jag en Opel Rekord från 1986.. Men även kommande bilar från 1992, 1994 och 2000 drog över milen.

Vår Hyundai från 2008 drar under 0.6 (dock diesel).

Vart kollade du upp penningvärdets ändring? :)
PS. Glöm inte att bankerna till största del lånar ut pengar som de inte har. När jag en gång i tiden läste nationalekonomi var kassakvoten 15 %. Alltså hade banken 15 kr så kunde de låna ut 100 kr. osv.
Sen en liten kommentar till "moderator" Är inte ditt svar lite väl naivt att det primära skulle vara ett styrmedel för att få oss att köra mindre!
Användarvisningsbild
av ER
joel80 skrev:Jag håller inte med om din uträkning. Enligt den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=27079 drar V70s från kring 1999 runt 11-1.4l/mil. Idag får man lätt ner en bensinare till 0.7l/mil, 0,8 om man gasar mycket.
Det är ändå en höjning på 50-100% i förbrukning.

Sen tycker jag det är fel att jämföra med 1974 också då kunskapen om miljöpåverkan från fossila bränslen var väldigt begränsade då och skatteläget därefter väldigt lågt.

För mig har dock milkostnaden gått ner från den bil jag hade 1999 och den jag har nu.. Rätt rejält om man räknar penningvärde... Men det beror också på att jag inte hade råd med lika nya bilar då som nu. 1999 hade jag en Opel Rekord från 1986.. Men även kommande bilar från 1992, 1994 och 2000 drog över milen.

Vår Hyundai från 2008 drar under 0.6 (dock diesel).

Vart kollade du upp penningvärdets ändring? :)
LOL, automat, turbo samt AWD. Pröva med FWD och manuell med simpel sugis GLT som du kan köra på 0.8-0.9 utan att svettas och jämför med dagens generation av V70 och givetvis med sugis 5:an inte turbo 4:or som tillhör hetsgenerationen( i grunden allt efter 09-10 när det skenade iväg). Du kan inte ta värsting av gammal med hetsgenerations fwd med manuell låda som inte kan köras på uppgiven förbrukning utan gammal fwd med halvny fwd med samma typ av låda som går att köra på uppgiven förbrukning.
Men för all del en V70 2.5FT från 09 drar runt 0.9-1.1l/milen i bensin och betydligt mera med sprit i tanken så det har inte sjunkit alls då jag inte sett en enda V70 GLT av 99 års modell som körs som folk, sköts med service osv sugit i sig över liten utan släp.
Går ju att vrida hur man vill, min XC kör jag lätt på 0.8-0.82l/milen med automat(check), turbo(check) och AWD(check) fetare/tyngre hjul samt högre vindmotstånd som påverkar negativt än den V70 värstingen som suger i sig 1.1-1.4l/milen av 95 oktan när den körs utan hänsyn till förbrukning och har pinsamt små hjul med ett varv eltejp då mer inte fick plats.

Är inte fel att ta valfritt årtal och jämföra med dagens för att hitta överbeskattningen på valfritt område då kunskapen saknar betydelse för prisutvecklingen. Finns gammal fakta som säger att ynka 1.1% eller max 4% påverkan har svenska bilparken på miljö om man höjde skatten med 70 öre och då är inte momsen inräknad som höjer priset ännu mer men saknar påverkan på resultatet så dålig resultat är det för annat än för statskassan, resten är andra faktorer som kom fram i en utredning ang. fosilfri fordonsflotta till 2020 och då är det givet man börjar där störst effekt uppnås på kortast tid eller med minsta jobb så att slösa pengar på utredningar som ger taskigt utbyte av pinsamma 4% totalt sett är snudd på tjänstefel men politiker får göra fel gång på gång om man lindar in det i miljöns namn.

Värdeförändringen kommer från historia.se samt ekonomifakta.se

Visst är det enkelt att sänka milkostnaden, har ju själv gjort så iår utan att förbrukningen per mil sjunkit så mycket i uppgiven förbrukning. Dock så finns det bilar från slutet av 80-talet som är förvånansvärt snåla på soppa för sin storlek likt en Opel Omega med sura 114hk och trevlig på vinterväg bakkrafs.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]