Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Tack för input, så här långt. Det är ju uppenbart att Volvobilarna blir allt tyngre, eller är det maxlasten som ökar?
V50 D4 går ju att köpa -12 med lågt miltal, men fick Volvo någonsin ngn ordning på denna modell?
Jag tänker på hjullager, kondensor och vad det nu har varit.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är helt baklänges att välja bil efter vilket körkort man har. Det är mycket bättre att välja körkort efter den bil man vill ha istället.
av osla
joel80 skrev:Utökat B är ju betydligt enklare/billigare/snabbare än BE... Och skulle ju täcka TS behov med råge.. Så varför fördyra och krångla till det med BE?
för att då får du dra 3500 kg. då är det bara bilarna som sätter stopp. riktigt e är alltid bättre
ja kan man bara backa släpkärra så är provet absolut inga problem, jag gav inte många lax för BE. tror det landade på ca 5500:-
och det är i det närmaste ett krav när man har volvo, iaf XC70 som är tämligen tung.
Användarvisningsbild
av MartinS
BE är ju överlägset eftersom man då man jobbar med bruttovikter istället för teoretiska vikter. Vad får bilen dra, vad väger släpet just nu..

Men för de flesta räcker säkert utökad B, det är ju ett stort lyft från B med dagens tunga bilar.

I övrigt håller jag med B20, uppgradera lappen istället för att välja bil efter körkort.
Användarvisningsbild
av Vojje
MartinS skrev: I övrigt håller jag med B20, uppgradera lappen istället för att välja bil efter körkort.
absolut. Det är både vettigt och rimligt, men jag hade tänkt slippa det och ändå kunna ha en vettig bil.
Kör idag h-vagnen, som nämnts, med en gammal S80. Det är ju ingen speciellt liten bil (fast tyvärr ingen kombi).
Kanske Peugeot har ngt för mig ... :roll:
Användarvisningsbild
av Vojje
He, he! Ja, där satte ni väl kaffet i vrångstrupen :lol:
Lugn, bara lugn. Något franskt blir det nog inte ... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
MartinS skrev:BE är ju överlägset eftersom man då man jobbar med bruttovikter istället för teoretiska vikter. Vad får bilen dra, vad väger släpet just nu..

Men för de flesta räcker säkert utökad B, det är ju ett stort lyft från B med dagens tunga bilar.

I övrigt håller jag med B20, uppgradera lappen istället för att välja bil efter körkort.
När det gäller vad bilen får dra så handlar det alltid om bruttovikt. Har di t.ex utökat o får ha tågvikt på 4250kg och bilens vikt är 2200kg samt att bilen får dra 1600kg får du ändå hänga på en vagn/släp på den som har totalvikten 2050kg, så länge den inte är lastad mer än 1600kg (eller vad nu bilen är specad med)
När det gäller kortets behörighet för vad mn får dra så är det totalvikt som räknas även på utökat b.. Men som sagt, bilens siffra för hur tungt den får dra är alltid bruttovikt.

Vad jag förstått så kommer man undan bra mkt billigare om man tar utökt än om man ska ta BE. Brainy här på forumet tog utökat i våras och det var inga konstigheter eller speciellt dyrt. Skönt att slippa prov också... :)
joel80 skrev:
MartinS skrev:BE är ju överlägset eftersom man då man jobbar med bruttovikter istället för teoretiska vikter. Vad får bilen dra, vad väger släpet just nu..

När det gäller vad bilen får dra så handlar det alltid om bruttovikt. Har di t.ex utökat o får ha tågvikt på 4250kg och bilens vikt är 2200kg samt att bilen får dra 1600kg får du ändå hänga på en vagn/släp på den som har totalvikten 2050kg, så länge den inte är lastad mer än 1600kg (eller vad nu bilen är specad med)
När det gäller kortets behörighet för vad mn får dra så är det totalvikt som räknas även på utökat b.. Men som sagt, bilens siffra för hur tungt den får dra är alltid bruttovikt.
Ja visst är det så angående bilen, men inte vad det gäller lappen, precis som jag skrev. Det jag menar med bruttovikter är att du med BE får hänga på en kärra med en totalvikt på 10.000kg (begränsat till 3,5ton om man tagit det efter 19jan 2013 tror jag?) så länge den i ditt exempel inte väger mer än 1600kg för stunden. Det får du inte med utökad. Så med BE är det enda intressant vad bilen får dra och hur mycket släpet väger just nu, enklare blir det inte.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]