Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Austin Metropoltian MY 1960 tror jag det var.
AMC Pacer X 1975
PV 60 MY 1947
Mammas Taxibil Volvosugga MY 1951 tror jag.....minns inte modellnumret ?
Simca Vedette Beaulieu ? MY 1959 med V8a från franska ÖB, Stridsvagnsmotorer från krigslagret !?
är några av de bilar jag ägt o kört.....
Senast redigerad av 2 wissel, redigerad totalt 0 gång.
av LarsBd
En Volvo P1423541 -73.
Vid en första titt är inte en 142:a från 73 speciellt ovanlig men då typkoden granskas visar det sig att det är en DL med original B-motor och taklucka, en variant som det endast finns 5-10 stycken i Sverige varav de flesta är avställda (enligt mer eller mindre säkra källor).
Användarvisningsbild
av P210
164A 1975
Märklig blandning mellan 164 och 264! en kompis hittade denna i USA, här i Sverige lanserades 264:an men den hann man inte få godkänd i USA.
Lösningen blev en 164 front i princip skarvad efter vindrutan med en 264:a.
Utrustad med elhissar fram! Breddade 164:a fälgar, motorn hette B30F och hade EGR ventil och katalysator!
Den hade sidomarkeringsljus och dimljus saknas, istället sitter där ett kromat galler.
Roliga detaljer för en 2xx kännare; handbroms i mellan stolarna, svarta vindrutetorkare, golvet under stolarna går upp som på 2xx.
I Sverige är för närvarande 40 kända bilar registrerade enligt 164:a klubben.

Bild
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tesla Roadster S

Julskyltningen 2009 i Ljungby var det en som ställde ut denna.
Gick runt och tittade och pratade lite med utställaren. Frågade på skoj om man inte fick provköra en runda.
- Jo visst, om du kommer hit i morgon när vi ska ta ut den kan du få prova en runda.

:D

Häftigt att med bara el glida iväg. Härlig gasrespons minns jag.
av Rådlös
En kompis hade på 60-talet en Studiebaker Silver Hawk av sen 50-talsårgång. Ett amerikanskt märke som levde lite hårt inträngt mellan dom tre stora GM, Chrysler och Ford. Dom försvann tyvärr senare en bit in på 60-talet. Det var snygga bilar även om tekniken var lite amerikanskt klumpig. Googla så får man veta mer.
Min kompis exemplar hade i alla fall en V8, manuell 3-växlad växellåda :shock: (rattväxel) men med OD. Fartresurser fanns det gott om och visst, det var en stor bil, men inte överdrivet stora innerutrymmen.
Jag fick vid ett antal tillfällen agera "lördagschaufför". Det var en viss känsla att känna kraften under motorhuven.

Lite mer unikt. Jag körde lastbil vid ungefär samma tid. Då hade jag som "arbetsredskap" en Volvo NB 88. Serienummer 003. Nr 001 och 002 lär ha stannat på Volvo som prototyp- och testexemplar. Kanske inte så ovanlig, men nr 003.
av ingesjo
Ingen ovanlig men ändå en kul sak Volvo 144 -67 lämnade som nummer -8 från bandet
Med original B18
Ägdes av mig ett par år.
Användarvisningsbild
av Funk
Bristol Blenheim skulle nog vara det ovanligaste...i Volvoväg är det väl C30 Electric som vinner.
Dessutom har jag putt Volvo 164:an med chassienummer 1, den är inte körbar/renoverad än... 8)

/Thomas
av ingesjo
ahh Funk
Du fick mig att komma ihåg
En gammal Austin Cambridge hade vi som Pilsner bil i början av 70 talet :D
Det var en fart-fantom (kanske man ska läsa Fart som man gör i England :shock: )
Hittade dessa uppgifter
1959 had a top speed of 75.5 mph (121.5 km/h) and could accelerate from 0–60 mph (97 km/h) in 24.5 seconds
Men kul hade vi...
Användarvisningsbild
av lennarte
När jag fått körkort (-71) körde jag (reparerade också ofta) kompisens Dodge Lancer -61. Den var den första "Compact Car" som kom ut på marknaden i USA. Den fanns bara det året -61, året efter hette den Plymonut Valiant och Dodge Dart med lite ändringar i karossen. Dom åren "vi" körde den fanns det 3 st sådana i Sverige. En GT med V8 och en till likadan dom kompisens, blå med rak 6-a på 100 hk. Den tillverkades även (en bra bit in på -60-talet) i Australien under namnet Holden, och även i Argentina....? Sedan har man ju kört en del ovanliga "i tjänsten", men det räknas väl inte....

Mvh
Lennart

PS. Hittade en bild på en. där står att den tillverkades -60 till -62
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:62Lancer.jpg

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]