- tis 19 aug 2014, 09:27
#890658
Det behöver väl inte bli hatiskt, om deltagare kan acceptera att någon rekommenderar annat än man själv vill välja.
1). Enligt min erfarenhet, ja. Dubbfritt klarar snö lika bra som dubbat är min upplevelse, även plogad yta. Skillnaden kan uppstå om ytan fått isa till sig ordentligt.
2). Du får ju prioritera hur du vill, men om du tror att en viss däckmodell är mätbart säkrare, så borde den kanske vara förstahandsvalet även om den låter lite mer? Dubbar har ju en annan ljudbild, hur mycket det stör i det egna fordonet beror på fordonets möjlighet att hantera däck-/vägljud.
3). Dubbat på Priusen o 740:n (kanske), odubbat på Nivan.
Jag vill inte idiotförklara mina med- och mottrafikanter bara pga deras förmåga att välja "rätt" däck. För inte så länge sedan var vinterdäck en option och folk överlevde då också. Skräckscenarierna med svart dödshalka och/eller sliriga allrounddäck på torr asfalt är mera Aftonbladets rubriksättningsstil än seriös debatt (tycker jag). Det går att anpassa sin körning (om man kan köra).
1). Enligt min erfarenhet, ja. Dubbfritt klarar snö lika bra som dubbat är min upplevelse, även plogad yta. Skillnaden kan uppstå om ytan fått isa till sig ordentligt.
2). Du får ju prioritera hur du vill, men om du tror att en viss däckmodell är mätbart säkrare, så borde den kanske vara förstahandsvalet även om den låter lite mer? Dubbar har ju en annan ljudbild, hur mycket det stör i det egna fordonet beror på fordonets möjlighet att hantera däck-/vägljud.
3). Dubbat på Priusen o 740:n (kanske), odubbat på Nivan.
Jag vill inte idiotförklara mina med- och mottrafikanter bara pga deras förmåga att välja "rätt" däck. För inte så länge sedan var vinterdäck en option och folk överlevde då också. Skräckscenarierna med svart dödshalka och/eller sliriga allrounddäck på torr asfalt är mera Aftonbladets rubriksättningsstil än seriös debatt (tycker jag). Det går att anpassa sin körning (om man kan köra).