Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
#890658
Det behöver väl inte bli hatiskt, om deltagare kan acceptera att någon rekommenderar annat än man själv vill välja.

1). Enligt min erfarenhet, ja. Dubbfritt klarar snö lika bra som dubbat är min upplevelse, även plogad yta. Skillnaden kan uppstå om ytan fått isa till sig ordentligt.

2). Du får ju prioritera hur du vill, men om du tror att en viss däckmodell är mätbart säkrare, så borde den kanske vara förstahandsvalet även om den låter lite mer? Dubbar har ju en annan ljudbild, hur mycket det stör i det egna fordonet beror på fordonets möjlighet att hantera däck-/vägljud.

3). Dubbat på Priusen o 740:n (kanske), odubbat på Nivan.

Jag vill inte idiotförklara mina med- och mottrafikanter bara pga deras förmåga att välja "rätt" däck. För inte så länge sedan var vinterdäck en option och folk överlevde då också. Skräckscenarierna med svart dödshalka och/eller sliriga allrounddäck på torr asfalt är mera Aftonbladets rubriksättningsstil än seriös debatt (tycker jag). Det går att anpassa sin körning (om man kan köra).
#890659
1) Funkar dom dubbfria även på plogade skogsvägar?
- Som alltid gäller det att anpassa hastigheten efter underlaget, dubbfritt fungerar lika bra om inte bättre än dubbat om det inte är totalt blankpolerat!
2) Vilka vinterdäck tror ni är dom bästa gällande säkerhet men framförallt ljudnivå?
Säkerhet - dubbdäcken har en stor fördel när det är riktigt isigt, men i stora delar av vårt avlånga land är det sällan snö/is på vägarna vintertid, grovmönstrade regndäck hade många gånger passat bättre!
Ljudnivå - jag gick över till dubbfritt när de dök upp för ljudnivåns skull men gått tillbaka till dubb de sista tio åren då de numera är lika tysta som odubbade (eller bilarna bättre isolerade?)
3) Vad kommer du att köra med för vinterdäck?
- Jag kör dubbdäck trots 99% barmark/snöslask här i söder, behöver bilen varje dag och gillar inte överaskningar i form av svart is/isfläckar.
#890662
rid54 skrev: För inte så länge sedan var vinterdäck en option och folk överlevde då också.
Enligt den utvärdering som gjordes av VTI två år efter att lagen trädde i kraft visade på att man sparade rätt många liv och slapp en hel del svårt skadade. Så att folk överlevde då också är väl en sanning med modifikation.

En artikel i ämnet: http://www.atl.nu/teknik/ny-rapport-vis ... raddar-liv

/Martin
av rid54
#890665
Mitt uttalande var inte avsett att vara ett vetenskapligt inlägg, dock baserat på fakta som jag känner dem: Jag och många andra körde vintertid utan vinterdäck när detta var tillåtet och vi är inte döda allihop. Jag har inte påstått att det var lika bra eller bättre än att faktiskt ha vinterdäck på vintern. Vad jag menar är att det är lätt att det blir lite hysteriskt när olika säkerhetshöjande lösningar ställs mot varandra; det finns en tendens från olika håll att hävda att det bara finns en acceptabel lösning (olika beroende på vem som uttalar sig...). Just det med den enda rätta lösningen tror jag inte på.
#890676
Jag har dubbat på en bil, och odubbat på den andra.

När det är riktig isgata så fungerar dubbat bättre. Mycket bättre. Det finns liksom ingen diskussion kring det.

I övrigt så har dubbfria (i mitt fall Hakka R) blivit riktigt bra. I och med att diverse orter börjar med dubbförbud har jag börjat fundera om nästa uppsättning blir dubbfritt. Men troligen kommer jag att fortsätta med dubbat på i alla fall en bil så länge jag kan.

Jag förstår både de som förespråkar dubbfritt och de som vill ha dubbar. Välj det du tycker passar dig bäst.
#890684
Det beror på körsätt till väldigt stor del. Vissa behöver dubbat med sitt körsätt, andra klarar sig med dubbfritt. Sedan beror det på hur man bor. Jag har kört dubbfritt sedan 1988, och inte haft några problem.
#890730
SvenB skrev:Det beror på körsätt till väldigt stor del. Vissa behöver dubbat med sitt körsätt, andra klarar sig med dubbfritt. Sedan beror det på hur man bor. Jag har kört dubbfritt sedan 1988, och inte haft några problem.

Det var en väldigt bra formulering med körsätt. Tyvärr är det ju så att många många många överskattar både sin egen och sina däcks förmågor.
"Mina däck är ju bäst i test så jag kan ju bara gasa överallt", dom med lite mer vett och erfarenhet är väl medvetna om att det inte riktigt fungerar så i praktiken.
Kör man på fel sätt spelar det ingen roll vad man har för däck, det kommer sällan sluta bra iaf, medans dom som kan köra på rätt sätt istortsett kan klara sig på vad som helst utan några större problem.

Sen som redan nämnts så beror det ju på vart i landet man bor också. Själv blir man ju alltid att småfnissa när man läser i expressen typ "Stockholm står still! 4cm snö på vägbanan, 100 personer skadade!" typ, när man själv har bortåt 4dm :lol:

ok, nu kanske jag börjar svamla lite väl mycket offtopic... ahem...
#890736
Lucif3r skrev:
SvenB skrev:Det beror på körsätt till väldigt stor del. Vissa behöver dubbat med sitt körsätt, andra klarar sig med dubbfritt. Sedan beror det på hur man bor. Jag har kört dubbfritt sedan 1988, och inte haft några problem.

Det var en väldigt bra formulering med körsätt. Tyvärr är det ju så att många många många överskattar både sin egen och sina däcks förmågor.
"Mina däck är ju bäst i test så jag kan ju bara gasa överallt", dom med lite mer vett och erfarenhet är väl medvetna om att det inte riktigt fungerar så i praktiken.
Kör man på fel sätt spelar det ingen roll vad man har för däck, det kommer sällan sluta bra iaf, medans dom som kan köra på rätt sätt istortsett kan klara sig på vad som helst utan några större problem.

Sen som redan nämnts så beror det ju på vart i landet man bor också. Själv blir man ju alltid att småfnissa när man läser i expressen typ "Stockholm står still! 4cm snö på vägbanan, 100 personer skadade!" typ, när man själv har bortåt 4dm :lol:

ok, nu kanske jag börjar svamla lite väl mycket offtopic... ahem...
Båda inläggen är väldigt bra!
#890772
Lucif3r skrev: Själv blir man ju alltid att småfnissa när man läser i expressen typ "Stockholm står still! 4cm snö på vägbanan, 100 personer skadade!" typ, när man själv har bortåt 4dm :lol:
Mmm. Så är det. Men det har en förklaring. Om dessa 4 cm kommer under natten är det inga problem. Men om de kommer i morgon eller eftermiddagsrusningen är det kört. Då kan man inte snöröja eller halkbekämpa på grund av all trafik. Dessutom så är det i stor grad alla dess jä**la ledbussar som ställer sig på tvären och inte kommer upp för minsta lilla backe. :roll: Jag tror att trafiken i Stockholm skulle fungera mycket bättre om man konverterade stombusslinjerna i innerstaden till spårvagn. :-)-)
#890838
Stockholm har ju sina bekymmer. Här på Gotland behöver dem inte ens ploga fören det är 6cm på Länsvägarna. :D Men trafiken ser lite annorlunda ut mot Huvudstaden. Här kör folk mer efter väglaget & inte testresultatet på dem däcken man ha på. Men för att knyta tillbaka till tråden, kanske inte alla, men dem flesta av statens (Polis, Ambulans, Räddningstjänsten mm) kör på dubbdäck. När vi hade upphandling på busstrafiken på ön ställde regionen krav på dubbade däck på framaxeln på alla landsortsbussar. Det tycker jag tyder på att dubbade däck är bättre! Eller?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]