Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Om din kompis har nytaget körkort och inte kommer att köra så ofta så är det väl vettigt att ha en så säker bil som möjligt? Borde då inte en 855/V70 vara ett bättre alternativ än en sladdbenägen relik som Volvo 945? Den modellen var säkert bra 1985, men sedan sprang utvecklingen ifrån den. Lastutrymmet må vara lite sämre men precis ALLT annat är oändligt mycket bättre. Om kompisens bilintresse är mindre än noll så förmodar jag att han/hon inte kommer att meka själv och då är det ju skit samma om bilen är extremt lättmekad eller bara lättmekad. Och en gammal V70 fixar vilken verkstad som helst. Delarna är också billiga.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, så länge man inte behöver ner med växellådan så är det inte speciellt dyrt med en 85x70.
Oändligt mycket bättre än 945 håller inte jag med om iaf :)
Sen är det ju ingen enorm skillnad på säkerheten mellan en 945 -97 och en V70 -97 t ex. Båda är byggda med deformationszoner istället för tegelstenar som dagens bilar, har samma antal krockkuddar, och samma typ av sidokollisionsskydd :). Det enda man skulle kunna diskutera är rakställd vs snedställd motor. Snedställd är i vissa fall säkrare.
Användarvisningsbild
av crumpets
Klart intressant aspekt detta med säkerheten! Oavsett om den passiva krocksäkerheten är lika bra så skulle jag vilja påstå att det alltid är svårare att balla ur med en framhjulsdriven bil. Understyr alltid och trycker du på gasen för hårt är det värsta som händer att framvagnen spinner och du bara tappar fart men ändå håller samma kurs.

En skoda pickis har jag kört, den saknade varvtalsräknare! Helt omöjligt att växla då tyckte jag :shock: Men annars kanske inte en helt dum idé. Dock bör de nog behöva kunna åka 4st minst. Familjen som ska skjutsas runt är 6st, fast jag tror oftast bara de är 4 där. F.ö. tycker jag prisgapet mellan 850 och V70 visst verkar vara rätt stort? Finns massvis med (på ytan) fina 850 för under tiotusingen tycker jag det ser ut som.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
crumpets skrev:Klart intressant aspekt detta med säkerheten! Oavsett om den passiva krocksäkerheten är lika bra så skulle jag vilja påstå att det alltid är svårare att balla ur med en framhjulsdriven bil. Understyr alltid och trycker du på gasen för hårt är det värsta som händer att framvagnen spinner och du bara tappar fart men ändå håller samma kurs.
heh, ja det där är ju också en sån där sak man kan diskutera i veckor. Det som händer med fwd och understyrning är att det går rakt i kurvan. En annan sak många nybörjare gör också är tex om dom kommer ut med ett hjul i snömoddet på sidan av vägen, så trycker dom på bromsen... sen ligger dom i diket :roll:
En rwd kan du bromsa med att utan att tappa all kontrol.

Men sen har vi andra sidan av myntet också... överstyrning... Det är ju inte så trevligt det heller, men jag, personligen, anser att man har större chans att fixa en överstyrning än en understyrning. En understyrning kan man inte göra så mycket mer än att trampa ned kopplingen och be en bön att framhjulen får fäste igen :roll:

Men oavsett drivning så är det i slutändan skickligheten på föraren som bestämmer vart och i vilken riktning man hamnar :P
Det absolut bästa är ju om man har möjlighet till att öva i både en RWD och en FWD, så man själv får känna skillnaden samtidigt som någon kunnig sitter brevid och berättar vad man ska och inte ska göra med dom olika drivningarna.
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur är det med antisladd, det borde finnas på V70 antar jag, men finns det på 940 och finns det på 850? Vill minnas att det är den innovation som räddat flest liv sedan bilbältet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Antisladd och antisladd, det finns TRACS på 85x70(vilket är mer traction control än antisladd) , men det enda den gör är att bromsa det hjul som spinner, vilket inte gör någon större nytta.
-99 eller -00 kom väl den uppdaterade versionen, men den var väl inte mycket bättre den.

Jag är väl av den 'gamla' sorten, tycker sånt där tjafs är mestadels lölj som ger föraren ett falskt intryck av säkerhet. :roll:
Bättre att lära sig köra ordentligt istället för att förlita sig på sånna saker som när som helst kan gå sönder.
Kan man köra utan sånt där tjafs så kan det vara rätt skönt att ha, men jag skulle aldrig rekommendera en nybliven körkortstagare/övningskörare sånt.
Det ger bara negativ effekt i den form att personen inte har en susning om hur denne ska kontrollera bilen den dagen systemet lägger av.

Och innan någon hoppar på mig - ja, jag har samma åsikt om ABS :P (väldigt)Bra att ha, men kan man inte bromsa ordentligt utan ABS så gör det en bara ont den dagen ABS'en lägger av, alt. man hoppar in i en gammal bil utan ABS.
Just 85x70 är ju "kända" för att ABSen lägger av också(och därmed lägger även TRACS av), så tänker man så så är 85x70 rent av farliga att köra utan kunskapen att bromsa utan ABS.

Säkerhetshjälp i all ära, men om man förlitar sig blint på det utan att veta hur man kör utan dom är man en dålig förare, imo.
av Malmstroem
Om alla människor var perfekta så skulle inga säkerhetsbälten, antisladd eller antibromssystem behövas.

Nu är det tyvärr så att människor inte är perfekta, och därmed är det i mitt tycke rätt bra med säkerhetssystem.

Jag skull personligen (troligtvis) aldrig köpa en bil utan antisladd, helst inte utan autobroms heller. Det betyder inte att jag inte kan köra bil -- men jag ser att det finns ett behov av säkerhetssystem. Om jag var perfekt så skulle redan säkerhetsbältet vara onödigt... :wink:

Om budgeten tillåter skulle jag definitivt rekommenderat en bekant en bil med antisladd. Volvo har det som standard från 2005 på V70. De börjar komma ner hyfsat i pris nu.

Jag förstår faktiskt inte den här kopplingen mellan att "lära sig köra ordentligt" och säkerhetssystem. Det finns i mitt tycke inget motsatsförhållanden mellan att köra ordentligt och vilja ha säkerhetssystem som i alla fall ibland hjälper till. Statistiken är rätt klar -- bilar med moderna säkerhetssystem är inblandade i färre och mindre allvarliga olyckor. Så det verkar inte som om de alltid är trasiga. :wink:
Användarvisningsbild
av grillchips
"Kan man köra utan sånt där tjafs så kan det vara rätt skönt att ha, men jag skulle aldrig rekommendera en nybliven körkortstagare/övningskörare sånt.
Det ger bara negativ effekt i den form att personen inte har en susning om hur denne ska kontrollera bilen den dagen systemet lägger av."

Missförstå mig rätt nu, men det är väl ändå det vi har halkbanan till under övningskörningsperioden.
När jag tog mitt körkort för 2 1/2 år sen så hade vi väldigt moderna kärror på banan och fick testa alla möjliga situationer med antispinn både på och av.
Jag förstår vad du menar med att det inger många en falsk säkerhet, man litar blint på att dessa funktioner ska rädda en i en sådan situation men i mångt och mycket så tror jag faktiskt att det ofta gör det.
Sedan tycker jag förvisso att man borde ha obligatorisk halkis lite då och då bara för att bli påmind om hur jädra lätt det är att få bilen ur spår om man inte är vaksam under vinterhalvåret..
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag har en bror som har körskola och han visade mig en av bilarna som de använder. Man har inget behov av att titta i backspegeln, för i en display fram har man en mycket bättre sikt bakåt och runtom bilen och det finns ingen död vinkel, bilen parkerar själv och det är alkolås och alla möjliga moderniteter. Jag inser ju att moderna bilar har sådana finesser och att det är klart att man ska köra en modern bil i körskola, men min första reaktion var ändå att "ska de inte lära sig att köra bil på riktigt?" Och jag kan inte låta bli att fundera om man inte missar att lära sig viktiga säkerhetsprinciper (som döda vinkeln), men kanske är det inte viktigt om sånt redan finns inbyggt i bilen?
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]