Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
llesrof skrev:Vem f-n köper en bil som han/hon får börja med att laga?

Ungefär varenda person som köper en lite äldre begagnad bil. Det är alltid något fel på dom.
Då är det fasen så mycket bättre att köpa en som har papper på vad som är fel, istället för en "felfri" bil som sen visar sig inte alls vara felfri.

Min V70 köpte jag och fick börja med att laga. Även det fanns papper på vad som var fel. Fixade dom grejorna för ett par timmars svett och en tusing och seglade igenom besiktningen efter det. Enda jag behövt bytt sen dess är ett hjullager och strålkastarna. Har fortfarande inte kommit upp i 5k på reparationer på den under dom 2½år jag ägt den.
Och då är min bil 7 år äldre och gått 5k mil längre än OPs, och varit allt annat än välskött tidigare.

Är man inte beredd på att laga en bil man köper, ja då ska man fan inte köpa begagnat heller.
Jo, men när det inte är värre fel på en i övrigt fin bil så måste det väl vara bättre att sälja den hel? Man exkluderar ju alla köpare som inte vill börja med att laga bilen de just köpt. Man visst, det räcker ju med en enda köpare. Det gäller bara att nå fram till denne. Vi tänker alla olika och ditt resonemang verkar utgå från att alla begagnade bilar är trasiga och att om säljaren inte avslöjar detta redan i annonsen så försöker denne mörka detta. Så är det naturligtvis inte.

Jag undrar alltid vad det är för folk som säljer trasiga saker med motiveringen att det är lätt fixar för den händige eller billigt fixat på verkstaden. Om det är så enkelt och billigt så fixar man det och säljer en hel sak till ett högre pris.
2 bromsskivor bak, damask till drivaxel samt bärram kostar under 2000kr på tex skruvat.se, ytterligare 700kr om det blir rätt gjort med nya bromsklossar samt monteringssats.
Inget av detta är svårt att byta själv. Ser bättre ut vid försäljning om du (eller någon du känner för en kopp kaffe) byter detta och spar över 5000kr och du lägga ut den för 35-40".
Damask kostar 117kr för yttre, 174kr för inre.
Bromsskivor 507kr/st
Länkarm 788kr/st
Tillkommer gör perma-quick tång från feltema för under 200kr http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ck-191327/
att pressa av drivknuten är enkelt, bara gänga i en gängstång med muttrar på och pressa av den så byts damasken på 10 minuter.

Att sälja med dessa fel gör ju att priset måste ner till närmare 30" än 35".
Detta är ju småsaker som man bör fixa innan försäljning, om inte annat så blir den mera lättsåld till bättre pris för dessa pengar/2000kr får du tillbaka om du fixar dom själv och bromsar tillhör vitala saker som skall vara i trim.
Som sagt var - jag grejar inte själv. Jag har egentligen aldrig skruvat med bilar, har inget garage och ingen tid. Det blir till att låta verkstad fixa grejerna tror jag. Jag ska kolla med nåt annat ställe bara. Kan hända jag hittar nån billigare än den lokala Autoexperten.
llesrof skrev:
Lucif3r skrev:Okej, ja då tycker jag nog inte det är värt det faktiskt. 7000kr för dom felen är en skaplig summa, och jag tvivlar starkt på att du får ut dom 7k extra vid försäljning. max 5k extra gissar jag på, och då går du ju 2k back.
...men en hel bil är förmodligen mer lättsåld än en trasig bil. Vem f-n köper en bil som han/hon får börja med att laga? Ja, om köparen inte är bilmekaniker.
En ny kostar ju 400.000 kr, som begagnad 40.000 kr, det finns väl en anledning till prisskillnaden. Så vissa småfel får man ju räkna med.

Tror bilen blir mycket mera lättsåld om felen är fixade innan försäljning.
Jag har också kommit fram till att jag får se till att fixa den till rätt skick innan försäljning. Jag hade själv inte velat köpa en bil där det första man måste göra är att lämna in den eller krypa in under för att skruva med den.
Jag ska dock leta billigare verkstad. Detta kan ju vem som helst fixa som har rätt verktyg hemma...
Om du lägger dig lägst på blocket i pris, har haft bilen länge, den är nyservad men har några fel som du kan presentera snyggt.
"Bilen är fullservad men det är snart dags att byta bromsar bak..."
Tror jag det är lugnt.
Problemet är att beg-köpare alltid hittar nåt fel. Fixar du de här felen hamnar fokus på något annat, t ex däcken, matt lack eller skarpmärken i bagaget... bättre då att ha lite större fel att hänvisa till och sälja billigt, tycker jag..
PH
perhall skrev:Problemet är att beg-köpare alltid hittar nåt fel. Fixar du de här felen hamnar fokus på något annat, t ex däcken, matt lack eller skarpmärken i bagaget... bättre då att ha lite större fel att hänvisa till och sälja billigt, tycker jag..
PH
Mycket mycket sant. Som köpare vill man alltid pressa priset, oavsett om priset är 4k eller 40k.
Jag tycker också det är "bättre" att presentera verkliga fel, än att försöka sälja den "felfri" så att säga, för på gamla bilar finns det ALLTID något att "gnälla över".
"nja, den är ju 1mm lägre bak än vad den ska vara, så då måste jag ju byta dämpare också, så mer än <alldeles för liten summa> betalar jag inte" :lol:

Och ja, priserna på blocket ska väl mer ses som "riktpriser", eller "ungefärliga" priser.
Svårt detta. Just nu så funderar jag på att fixa damask och bärarmsglappet hos nån som kan fixa det billigt, och berätta i annonsen att bromsskivorna bör bytas snart. Jag tycker knappt att de "hackar" än så de går en stund till.
Sen lurar jag också på när jag ska lägga ut den. Nya bilen får vi förmodligen i början av oktober och så länge vill jag inte stå utan förstabilen (vi har en Toyota Starlet också som går som andrabil). Tänker att om jag fixar det värsta och lägger ut den för strax under 40k så kanske den går iväg. Om nu motsvarande ligger på blocket för runt 50k så bör det väl se lite lockande ut?
Jag får se till att putsa upp den så den ser snygg ut. Det är ju alltid lättare att sälja en bil som ser välvårdad ut. Sen är vi andra ägarna efter att den gått som tjänstebil i tre år. Vi har haft den i 6,5 år och kört 12'000 mil utan några som helst problem.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]