Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Alternativ finns om dom bara kunde ändra lagarna så man kunde bygga om en befintlig bil att bli mer miljövänlig. Men se det går inte.

Om skulle jag byggt om till naturgas. Få en skatt på 800kr om året. Mycket lägger mil kostnad.

En annan rolig sak i det hela. För oss som inte kör bil som företaget betalar för. Är fortfarande avdraget bara 18,5 kr milen hur tänkte regeringen här?

Speciellt nu när dom tänker höja är det dags att höja även den.

Problemet är väll inte i sig en höjning om bara lönebilden hade höjts i samma takt men det gör den inte och har inte gjorts på länge i många branscher som nu är utsatta för enorm konkurrens från olika håll.

Tyvärr men det här landet känns som det går utför snabbt och rejält just nu. Blir äcklad av dessa riktade reklamer som den för några år sen om att alla skulle sänka sina löner för några andra men gäller ej politiker eller toppar. Samma den här reklamen om Resturang momsen är bara beklagligt att se sån reklam. Som är tillverkad av toppar som vill behålla sina intäkter.

Samma gäller dessa riktade subventioner i vissa branscher helt otroligt. Ta från den breda massan för några få ska få halva avgiften på visa tjänster.

Tänk efter vart har dom satt in dessa reduceringar och vilka är det som använder sig av dom mest. Inte är det gemene man i alla fall. Utan dom som redan har rådd att betala för dessa tjänster ändå som vinner på att slippa betala fult pris.

Skulle inte förvåna mig om det är till det dessa bensin pengar dom vill plocka från breda massan kommer att gå.

Nej faktum är att det är hög tid för fackföreningar och folk att organisera sig och ta tillbaka lite nu.

Har haft möjligheten att studera ungdomar lite dom senaste åren och blir glad att se att dom börjar ställa lite krav nu en del i alla fall och passar inte det då går man. För som jag brukar säga här i Stockholm är det så att du kan inte klara dig på luft här är det rejäla pengar som gäller för amorteringar och hyran.
joel80 skrev:Fånigt... som att nån som lever på existensminimum och får bekymmer om de får betala 50kr mer i månaden kör så pass mycket.
Cykla i 1,5 mil under den månaden så sparar man in till kattmaten.. om det nu är det som avgör. Med rätt politik behöver inte speciellt många leva på existensminimum heller.. men det är en annan diskussion.

Vi behöver en höjning på 30-40% på soppapriset för att få fram andra alternativ och få slappa nötter som mig att försöka hitta andra ressätt.

Jag är för övrigt inte speciellt rik.. Vi har årsinkomst i familjen på ca 500k, med 2 barn och villa. Om jag får betala 1500kr eller 5000kr mer per år p.g.a att man skitar ner så får det vara så.

Vad vill du ha svar på gubbstrutt? Att du verkar ha en bil som drar för mycket soppa? Eller att du troligen räknar lite galet? Service, reparationer, skatt, besiktning, däck mm.. menar du att du klarar dig på mindre än vad soppan kostar?

Jag förstår att det finns många här (på ett bilforum) som inte alls förstår (eller håller med om) det jag pratar om... men många av er kan nog ändå räkna och det brukar alltid tas upp att just milkostnaden innehåller bra mycket annat än förbrukning. (Speciellt när man snackar om eco-körning och att spara nån dl här och där.)
ok vi tar det från övre stycket vem har snacka om existens minimum
är övre stycket en annan diskussion borde du inte ha skrivigt översta stycket i detta sammanhang.
vart ska alla som bor i glesbygd åka på tramphojen för att spara pengar det fattar iaf inte jag.
rätt politik vad är det.
vi är några som inte behöver höjningar på soppan alls.
behöver inte ens räkna för att märka att soppan är den största utgiften för mig
visst med mina 0.77-0.75 landväg det är kanske mycket i dag men jag har inte råd att skaffa mig en ny bil.
om du kan/ vill betala 1500-5000 år har du troligen ändå mer deg än många andra.
ja misstänker att du bor nära stad o knog eller har egen firma eller dyl.
och all underhållning du spelar in ute på vägarna det gör du troligen på väg till jobbet eller hur.
jag försöker att laga min bil själv om jag kan laga felet samt gör service själv gör du det samma med din bil.
Joel svaret jag vill ha är hur ska (alla) i glesbygd göra glöm nu det där med samåkning och tramphoj när du svarar.

hasse.
joel80 skrev:Fånigt... som att nån som lever på existensminimum och får bekymmer om de får betala 50kr mer i månaden kör så pass mycket.
Ja, det märks ju att du åkt på en räkmacka genom livet iaf.... "bohoo jag får bara ut 500k om året"... Det är 4ggr så mycket som mitt hushåll får.
joel80 skrev:Cykla i 1,5 mil under den månaden så sparar man in till kattmaten.. om det nu är det som avgör.
Dom som är handikappade då? Dom som inte KAN cykla pga. värk t ex? Alla bor inte i storstäder, alla har inte tillgång till bussar 2m utanför huset, det finns dom som MÅSTE ha bil för att öht. överleva.

Tänk lite innan du uttrycker dig nästa gång. Men det är klart, inte lätt att fatta nått när man glider på en räkmacka och bor i en större stad....
Jag tror att det kan vara bra, att ta det lite lugnt med att anta saker om folk (forumaktörer) som grundar sig i var de antas bo. Själv bor jag strax utanför en stor stad (Stockholm) men har hunnit bo på lite andra ställen med andra förutsättningar också, under åren. I glesbygd, typ. I småstad etc. Jag har haft perioder med usla inkomster och med bättre. Min upplevelse är att det finns oftast möjlighet att anpassa sig och det finns möjlighet att prioritera (INOM VISSA GRÄNSER, SJÄLVKLART! Man kaninte låta barnen svälta). I vissa delar av landet och för vissa medborgare slår bränslepriserna rätt hårt, i andra delar är en egen bostad en ouppnåelig dröm (av ekonomiska skäl) och en bortflyttning är inte en option, för då är man av med jobbet. Vi har alla olika situationer och olika förutsättningar. Jag minns en person som jobbade i Borlänge och bodde i Falun och ojade sig över att det tog nästan en halvtimme att pendla (med bil...) till jobbet. För min del lät det som rena lyxen: att kunna ta bilen och fixa resan på 30 minuter, när jag var hänvisad till SL och en pendling på 55 minuter enkel väg (att ta bilen var en praktisk omöjlighet: 2 X 100 minuter resa och 100 kr parkering, per dag). Den disponibla inkomsten säger i praktiken ingenting om tillfredsställelsen i livet eller ens möjligheter att dra nytta av sin bil (exempelvis).
gubbstrutt skrev: ok vi tar det från övre stycket vem har snacka om existens minimum
är övre stycket en annan diskussion borde du inte ha skrivigt översta stycket i detta sammanhang.
vart ska alla som bor i glesbygd åka på tramphojen för att spara pengar det fattar iaf inte jag.
rätt politik vad är det.
visst med mina 0.77-0.75 landväg det är kanske mycket i dag men jag har inte råd att skaffa mig en ny bil.
om du kan/ vill betala 1500-5000 år har du troligen ändå mer deg än många andra.
och all underhållning du spelar in ute på vägarna det gör du troligen på väg till jobbet eller hur.
jag försöker att laga min bil själv om jag kan laga felet samt gör service själv gör du det samma med din bil.
Joel svaret jag vill ha är hur ska (alla) i glesbygd göra glöm nu det där med samåkning och tramphoj när du svarar.

hasse.
Om det har betydelse med om man kan köpa mat eller inte om man får en ökad kostnad på 50kr anser jag att man i allafall lever på gränsen till "fattigdom". Men visst, existensminimum är så pass lågt att då har man inte heller en bil.. Så fel utryckt av mig.

Jag har 164 km till kontoret där jag är ca 2-3 ggr i veckan.
Har firma ja, enskild, det kostar ändå pengar, kör strax under 3000 mil i tjänsten, samt att vi har en andrabil som går ca 1000 mil per år. Min årsinkomst är inte på mer än ca 250k/år.. alltså rätt låg.
Jag bor inte i storstad, även om jag ofta jobbar i Stockholm, bor så pass "lantligt" att det inte går att åka kollektivt till jobb/förskola. (därav 2 bilar)
Att jag tycker som jag gör har inget med min egen situation och en ökning av priset på bränsle skulle påverka mig ekonomiskt mer än de flesta. Jag tycker som jag gör p.g.a ideologi och att jag tror att vi kraftigt måste ändra vårt beteende eller åtminstone vår bilpark.

Att bo i glesbygd är ofta billigare än att bo i staden. Så den hundralapp extra som bränsle skulle kosta med 70 öres höjning tas ju igen mångfalt med t.ex mindre bolån. Det var en av anledningarna att vi flyttade från Stockholm för drygt 2 år sen.. att vi ville ha råd att bo.

Jag vill gärna se en väldigt levande glesbygd och tycker att den förda politiken förstört mycket av förutsättningarna för det. Till stor del nuvarande regering men även den förra "förstörde". Däremot tror jag inte rätt "subvention" till glesbygd består av billig bensin. Det handlar istället om att se till så skolor och sammhällsservice hålls igång och att man inte måste ha ett vinstintresse i samhällsservice.
Egentligen borde landsbydgen i Sverige, och då främst norrland, vara svinrika. I allafall om de inkomster som ges för skog, malm och vattenkraft gick till "bygden"/länet. Storstäderna är skyldig landsbygden rätt mycket enligt mig.. dock inte just på bränslepriset, då det nog inte kan riktas på ett enkelt sätt.

Lucif3r skrev:
Ja, det märks ju att du åkt på en räkmacka genom livet iaf.... "bohoo jag får bara ut 500k om året"... Det är 4ggr så mycket som mitt hushåll får.
Får ut? Nej vår gemensamma inkomst landar på det.. innan skatt.. lite mindre nu när sambon är föräldraledig. Nej jag har inte åkt räkmacka.. Hattat omkring i andrahand i Stockholms bostadsmarknad i 7-8 år innan jag lyckades få tag på nått eget..
Jobbar man heltid är det väl ändå rätt få som får mindre på två löner?
Lucif3r skrev:
joel80 skrev:Cykla i 1,5 mil under den månaden så sparar man in till kattmaten.. om det nu är det som avgör.
Dom som är handikappade då? Dom som inte KAN cykla pga. värk t ex? Alla bor inte i storstäder, alla har inte tillgång till bussar 2m utanför huset, det finns dom som MÅSTE ha bil för att öht. överleva.
Och p.g.a sjuka och handikappade måste då alla få låga bränslekostnader?? Nej nu tänkte du väl fel.. om du verkligen menar något med det du sa där skulle det väl vara bättre med riktade insatser till just svagare grupper så att deras ekonomi inte står och faller p.g.a 50-100kr mer i månaden i soppapengar.
Åter igen.. jag bor inte i storstad och har ingen vidare bussförbindelse utanför huset.

Lucif3r skrev: Tänk lite innan du uttrycker dig nästa gång. Men det är klart, inte lätt att fatta nått när man glider på en räkmacka och bor i en större stad....
Jag vet precis vad jag säger och tänker.. och du har helt fel i dina antaganden om mig.
Jag anser att vi i lilla Sverige INTE kan rätta hela världens klimatproblem genom att ge mig högre driftkostnader! USA, V8ans land. För att nämna ett exempel. Jag betalade 14:27 för Dieseln idag. Tycker det är dyrt nog!

Sen får man tänka på att allt som hamnar i våra affärer tas dit med lastbil. Så då drabbas jag som bilburen konsument dubbelt! Alltid kunden som får betala i slutändan! :(
Bränslekostnaden på en vara som hamnar i butiken är sjukt låg.. varför tror du annars det lönar sig att fiska i Östersjön, köra båt runt jorden för att paketera fisken i Asien, och sen köra hem båten med paketerad fisk för att sen köra ut med lastbil..

Men håller med om att det är ett internationellt problem också, och skulle vilja se en global förändring. Men man får ta och påverka där man kan först. Det är inte fel att vara de som ligger främst vad gäller miljöförbättringar.. andra kollar på länder som lyckas minska utsläpp som föredömen och teknik som utvecklas i ett sånt land får lätt global spridning. (Se t.ex på reningen/filter av fabrikers skorsstenar.. om jag inte kommer ihåg helt fel så var det en svensk uppfinning som fått stor spridning.)
av *pettson*
Kör transporterna via tåg då när det gäller långsträckor. Kör ut varorna från omlastningscentralerna istället.
I ärlighetens namn slösas det ju bränsle utav helvete. Dom stora, t.ex schenker kommer alltid till oss med en fullsize lastbil när det finns ett 1 kilos paket att lämna och inget att hämta. Bara en nätt tur på runt strax över 20 mil tur och retur med fullsize för det paketet.
Det är ett spännande sätt att planera på. UPS är ännu bättre, där förvissar sej ingen om att det ens finns nåt att hämta upp innan dom kört dit.
Det händer allt som oftast att UPS anländer ca 5-10 minuter efter en order är mottagen i datorn. Vilket hade varit väldigt bra om det inte tagit upp till 2-timmar att verkställa samma order för att få den klar för avhämtning.
Eller deras obefintliga kommunikation sinsemellan=?
En bil har nåt att lämna till oss, ser att paket finns att hämta samtidigt i datorn. Plockar upp.
Dagen efter kommer en bil expre för det paketet som hämtades redan igår.. Händer ofta..
DET är kanske nåt att fila lite på..

Inbilla mej att t.ex posten kör klimatsmart?
För tre år sedan om ett kuvert blev felsorterat och hamnade i en annan del av stan, så fick brevbäraren tillbaka det och det omsorterades lokalt och följde med bilen ut imorgon.
Idag körs kuvertet med lastbil till stora sorteringen, en lastbil tillbaka till samma stad den kom ifrån och sen.. ut till rätt kund.

Paket som hamnat ett hack fel i stan går t.ex från Ica maxi i stan, tillbaka till jönköping för att sen omsorteras och gå tillbaka till motala och ut till nästa utlämningsställe som t.ex kan vara Charlottenborg drygt 4km bort.

Det finns massor vi kan göra för miljön, utan att höja bränslepriserna. Vi skulle kunna vara någorlunda EFFEKTIVA? och inte bara låtsas vara det?

Detsamma gör man hemma i möjligaste mån. Jag åker den farliga långa vägen vintertid med noll underhåll. Jag åker i xc90n. Jag har ofta last med mej hem. Dels för utrymmet, dels för 4hjulsdriften.
Sommartid åker jag C1 och tjejen åker xc90, då den får gå kortsträcka och C1:an får gå långsträcka. Den lilla växlingen gör drygt 2000kr/mån skillnad i bränsleutgift. Sommartid tar jag väl inte så stor last dock med mej hem. C1:an är lite begränsad på den punkten.
Men det jag vill ha sagt är att vi försöker vara så effektiva det går med det vi har.

Finns mycket att göra om nu utsläppen ska anses vara ett problem. Mycket.. innan en höjning av bränslet skulle vara en lösning.
Men är det inte lite så att det kanske behövs lite höjda kostnader av bränsle just för stt effektiviseringar ska genomföras? Vad man än tycker om själva höjningen så gör ju det så att det till slut blir för dyrt att inte effektivisera. 70 öre gör nog inte så mycket då många oavsett vad dom säger ändå har råd med den femtilappen.. Om man däremot skulle dubblera priset skulle folk ev börja fundera. Nu är jag nog inte för en dubblering rakt av.. Men bränslet idag är för billigt för att folk och företag ska börja effektivisera.
:mrgreen:
joel80 skrev:
gubbstrutt skrev: ok vi tar det från övre stycket vem har snacka om existens minimum
rätt politik vad är det.

hasse.
Om det har betydelse med om man kan köpa mat eller inte om man får en ökad kostnad på 50kr anser jag att man i allafall lever på gränsen till "fattigdom". Men visst, existensminimum är så pass lågt att då har man inte heller en bil.. Så fel utryckt av mig.

Jag har 164 km till kontoret där jag är ca 2-3 ggr i veckan.
Har firma ja, enskild, det kostar ändå pengar, kör strax under 3000 mil i tjänsten, samt att vi har en andrabil som går ca 1000 mil per år. Min årsinkomst är inte på mer än ca 250k/år.. alltså rätt låg.
Jag bor inte i storstad, även om jag ofta jobbar i Stockholm, bor så pass "lantligt" att det inte går att åka kollektivt till jobb/förskola. (därav 2 bilar)
Att jag tycker som jag gör har inget med min egen situation och en ökning av priset på bränsle skulle påverka mig ekonomiskt mer än de flesta. Jag tycker som jag gör p.g.a ideologi och att jag tror att vi kraftigt måste ändra vårt beteende eller åtminstone vår bilpark.

Att bo i glesbygd är ofta billigare än att bo i staden. Så den hundralapp extra som bränsle skulle kosta med 70 öres höjning tas ju igen mångfalt med t.ex mindre bolån. Det var en av anledningarna att vi flyttade från Stockholm för drygt 2 år sen.. att vi ville ha råd att bo.

Jag vill gärna se en väldigt levande glesbygd och tycker att den förda politiken förstört mycket av förutsättningarna för det. Till stor del nuvarande regering men även den förra "förstörde". Däremot tror jag inte rätt "subvention" till glesbygd består av billig bensin. Det handlar istället om att se till så skolor och sammhällsservice hålls igång och att man inte måste ha ett vinstintresse i samhällsservice.
Egentligen borde landsbydgen i Sverige, och då främst norrland, vara svinrika. I allafall om de inkomster som ges för skog, malm och vattenkraft gick till "bygden"/länet. Storstäderna är skyldig landsbygden rätt mycket enligt mig.. dock inte just på bränslepriset, då det nog inte kan riktas på ett enkelt sätt.

Lucif3r skrev:
Får ut? Nej vår gemensamma inkomst landar på det.. innan skatt.. lite mindre nu när sambon är föräldraledig. Nej jag har inte åkt räkmacka.. Hattat omkring i andrahand i Stockholms bostadsmarknad i 7-8 år innan jag lyckades få tag på nått eget..
Jobbar man heltid är det väl ändå rätt få som får mindre på två löner?
Lucif3r skrev:
Och p.g.a sjuka och handikappade måste då alla få låga bränslekostnader?? Nej nu tänkte du väl fel.. om du verkligen menar något med det du sa där skulle det väl vara bättre med riktade insatser till just svagare grupper så att deras ekonomi inte står och faller p.g.a 50-100kr mer i månaden i soppapengar.
Åter igen.. jag bor inte i storstad och har ingen vidare bussförbindelse utanför huset.

Lucif3r skrev: Tänk lite innan du uttrycker dig nästa gång. Men det är klart, inte lätt att fatta nått när man glider på en räkmacka och bor i en större stad....
Jag vet precis vad jag säger och tänker.. och du har helt fel i dina antaganden om mig.
prata har du lärt dig joel det ser jag.
du och jag lär aldrig komma överens riktigt vi kommer från helt olika världar helt enkelt.
kan inte tycka att detta var ett svar tydligt nog i sin helhet håller dock med om att stan e skyldig glesbygden en del.
du låter mest som nån politiker inför val men skit i det.
i glesbygd kan det hända att man har 50-60 km till grannen bara så du vet.

du föresten du hade väl ingen vidare buss förbindelse där du bor låt oss säga att dom höjer 40% som jag vill minnas att du sa
vad jag fatta skulle det få dig att tänka på andra sätt å flytta röven ska du då åka tramphoj till kontoret vad var det 164 km 3ggr i veckan :) .
vad skulle du göra ta hem kontoret eller flytta kul va.

och martin s :) :) :mrgreen: hehe du skulle troligen bli förvånad om du träffa mig
om de va mig du syfta på med ditt på hopp nederst i ditt inlägg.

Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 4 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]