Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
TommyP86 skrev:Jag byter varje år på mina bilar (de som jag har i mer än ett år).
Har man kokat bromsvätskan en gång, så gör man det sen.
japp det gör man ja var med om en sån grej kokning på en gammal honda mc.

hade en gång en fårrd 20m xl från 69 när det vart nåra minus låste ena bakhjulet efter bromsning man stod och spann på halt underlag kom ingen stans
vi sköljde ur med ny vätska riktigt fyllde upp bekymret borta lär nog inte vart bytt på många år självklart var det bilens fel :mrgreen:.

hasse
Användarvisningsbild
av Nexus
MartinS skrev:Intr börjar det rosta för att man inte byter bromsvätska..
Jo det är exakt det gör då vätskan är bromsvätskan i de flesta bilar är hydroskopisk.
Det innebär att den drar till sig fukt och måste därför bytas med jämna mellanrum.
Om bromsvätskan inte byts i tid så uppstår två problem. För det första sjunker
kokpunkten och till slut är den nästan lika känslig för värme som vatten. Då
räcker det med några hårda inbromsningar i följd för att vätskan ska börja koka,
varvid pedalen går i botten.
Ett lika stort problem med vattenutblandad bromsvätska är att hela
hydraulsystemet rostar inifrån. Det gäller både huvudcylindern, hjulcylindrarna ,lastventiler mm

Har sett hjulcylindrar, kolvarna i bromsok samt bromsrör som rostat innifrån. Men det drabbar ju inte den som bara har bilen 1-2 år sen köper ny. :roll:
Användarvisningsbild
av Fisch
Ni som tummar med bromsvätskebyten, tummar ni med bromsbelägg och däck också? Jag menar, ett däck kan med lätthet hålla i +10 år om det inte rullar särskilt mycket... men hur bra är ett gammalt, torrt och stenhårt däck på våt vägbana? Allt har ett bäst före datum.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det var hårda ord! :wink:

Har inte bytt all bromsvätska i ett kör på någon bil jag ägt. Har däremot dränerat ur ordentligt vid tillfällen man bytt en slang, ett ok eller så.

För att lugna ovanstående talare kan jag berätta att jag köper nya däck i god tid innan dom gamla ens är nära slut och jag köper testvinnarna varje gång, fixar bromsar och annat så fort jag märker minsta bekymmer eller om besiktningen har något påpekande eller "bra att veta".
Att många inte byter bromsvätska tätt ser jag inte som något stort trafiksäkerhetsproblem direkt..
Enligt vad jag läst genom åren så beror ganska få olyckor på materiella fel, dom beror till största delen på människors beteende. Och skulle man rangordna de materiella fel och problem som orsakar olyckor och eller incidenter så tror jag att gammal bromsvätska inte ligger särskilt högt upp på listan..
Men det är vad jag tror..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det krävs rätt mycket innan bromsvätskan blir så dålig att den ställer till med problem. Rostangrepp händer dock relativt fort, men även det tar ju en bra stund innan det blir problem med det.

Men kikar man långsiktigt, alltså minst 10år frammåt, så kan det löna sig att byta vätskan med jämna mellanrum. Beroende på bil så är ju bromsrören i stål(=rost), och så jäkla kul att byta bromsrör är det ju inte...

Personligen är jag väl av den uppfattning att det inte är så super-noga med bromsvätskan. Då finns det betydligt viktigare saker, t ex fungerande ABS, att bromsarna tar jämnt, belägg och skivor är i fint skick, bra däck, en förare med lite innanför pannbenet(vilket verkar sällsynt :| ).

En annan sak som påverkar bromsarna betydligt mer än vätskan, är bromsslangarna! Gamla, mjuka slangar som expanderar när man bromsar har en direkt inverkan på bromsförmågan.
Det är ju också en sak "ingen" byter så länge det inte är "fel" på dom(läs: läckage).
Tyvärr tillhör väl jag också den kategorin :oops: Men jag är ju iaf medveten om det, vilket iaf är lite bättre än att inte ha en susning :roll:
Det kommer dock bli ett slangbyte framöver, och då kommer jag köra på stålomspunna.

En annan sak att tänka på också är hur mycket bilen går, hur den står parkerad(om där det är mycket fukt, ute t ex) samt hur den körs.
Min bil går inte speciellt långt(~500mil om året typ), och står i varmgarage med minimalt med fukt året runt.
av r189
Brukar försöka byta i samband med första servicen på mina bilar, Brukar ha mina bilar nånstans mellan 6-18månader.
På dom 10 bilarna jag haft så har det varit behov på samtliga, åldern på bilarna har varit från 5år och äldre.

Hade en nära döden upplevelse för ett par veckor sedan när bromsvätskan förmodligen kokade på en min gammla corsa från 92.
Det resulterade i att jag i full fart gled upp jämsides en inbromsande bil med handbromsen i högsta hugg och en pedal som gick i botten i motsatt körriktning!
Är väldigt glad idag att det inte kom en bil i motsatt riktning så jag kunde lägga ut bilen lite snyggt utan att köra in i framförvarande fordon eller sätta bilen i diket.
Bytte vätskan i hela systemet och nu funkar bilen hur bra som helst.

Mvh
av Droopy
Aldrig bytt på någon bil jag haft, dok så har ju en del luftats ut ibland vid byte av någon bromsslang och således har ju lite nytt fyllts på i koppen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Bytte aldrig på förra bilen och det märktes efter 13 år och 18 000 mil. Dock byttes den då och det vart skillnad. :) Bytte på nuvarande efter den blivit 7 år i vintras och rullat 12 000 mil innan en längre alpvistelse, värt varenda krona. Hur ofta byte ska ske är jag osäker på men snålar inte gärna in på bromsarna en gång till. Det höll på att sluta illa vid en STAU!! i 140-150 km/h i Tyskland en gång, trodde nummerplåten hade gjort avtryck i bilen framför när jag väl fått stopp på bilen men hade hela 5 mm till godo tack vare hjälp av handbromsen. :roll:
Användarvisningsbild
av grillchips
Vid förra årets service så mätte min PST kvalitén på bromsvätskan, bilen hade då rullat ca 10k mil under sina 5 år i livet. Resultatet var enligt honom rött, dvs byte bör ske snarast. Jag hade inga större tankar eller åsikter kring detta, möjligt att han "sålde" på mig en onödig tjänst men jag litar på att han ändå är mån om min säkerhet. Jag hoppades dock på att farsan skulle kunna hjälpa mig att byta men detta glömdes bort och åtgärdades istället vid servicen i år, ca 11k mil och 6 år sedan tillverkning.
Kan inte minnas att jag innan tyckte bromsarna tog dåligt trots hård körning men jag inbillar mig att de biter bättre nu.
Oavsett känns det som en ganska liten kostnad med ett par års mellanrum.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]