Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
kvillebäck skrev:ER skrev.
Kod: Markera allt
Så dom skall jobba gratis?
Ja! Har de sålt en produkt som är bristfällig och slutar fungera innan bilens garanti gått ut så skall de rätta till det kostnadsfritt för kunden. Att sedan verkstaden får betalt för arbetet från tillverkaren är väl brukligt vid garantireparationer,
Det fungerar som tur är inte så.
Du måste skilja på slitage och bristfällig funktion som är inbyggd från början. Slitage täcks inte av garantin, det är slitage nåt man som kund ska räkna med.
Då ska vi även ha kompensation för rost som uppkommer, men som du vet täcks det inte även om det säga vara "livstid".
Gasspjället är klockrent exempel på rent slitage och kostnaden för mer tolerant mjukvaran är kaffepengar som även den mest girige kunden skall stå för, du kan få gratis kaffe som plåster på såret om det tröstar.
Bättre mjukvara för kaffepengar än nytt spjäll för betydande summor i onödan när det "bristfälliga" utan problem klarar betydande miltal utan byte, körde själv minst 11000mil utan att byta och byte kommer heller aldrig behövas på den bilen med nya mjukvaran.
Så nej, kunder som "kräver" saker dom ej har rätt till skall visas dörren utan åtgärd. Blir billigare för alla om var och en står för sina egna kostnader på sina fordon som är slitage dit vilket gasspjället tillhör.
Har inte Volvos programmerare lärt sig att göra en programvara som klarar av delar som slits under de åren de arbetat med programvaror så tycker jag de gör ett mindre bra jobb. Det är inte programvaran som slits och har inga förändringar.
Jag anser att bilen skall levereras med "rätt" programvara som skall uppdateras fritt om den krånglar under den tiden som bilen täcks av garanti.
Att en den del har andra åsikter är okey, jag kan övertalas om det finns några bra argument för att jag har fel.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]