Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
*pettson* skrev:Problematiken med dagens dieslar är OM. Tar man dom bränslepengarna man sparar varje år i 5 år på att åka diesel, sätter undan dom på ett konto. Sen får man ett kamremshaveri eller för den delen ett pumphaveri. Då har man ganska exakt summan som utgör mellanskillnaden i reparationskostnad mellan att få samma problem löst med en bensinare.
Det är sällan det är fel på dieslar, men när det händer är det dyrt. Fruktansvärt dyrt.
Enklare ting som en turbo ligger på runt 5000 för en utbytes till bensin och runt 8000 till en diesel. Förutsatt att volvo nu inte kör Fords modell på någon dieselturbo. Där är turbon integrerad i grenröret och kostar i slängarna runt 15.000 spänn för en utbytes. (Har noll koll på om volvo använder den modellen alls.)
Den som vill åka * billigt är första ägaren på dieseln,han kör runt 8-10.000 mil. Men han har.värdeminskning och lån. Den som har pengar chansar och är nummer 2. 10-20.000 mil. Men med mindre värdeminskning och mindre lån.
Nummer tre är en gambler 20-30.000. Lånar nog inte men har en hel del att betala ändå rumt bilen.
Nummer 4 chansaren 30- och framåt, tror att allt fungerar som förr när man tog ut 55hk ur 1.9 liter diesel.
Betalar konstant för reparationer och underhåll.
Sanningen är ju att bilägandekostnaderna är ganska konstanta. I början kostar banken men inga reparationer. I slutet kostar inte banken nåt, däremot reparationerna.
Mycket av det där kan ju hända med min nuvarande bil också.
Användarvisningsbild
av wissel
Bilbyte är alltid konstigt för mig.
Jag byter bil och "fixar" till precis allt som jag vill ha och DÅ
brukar det dyka upp i mitt huvud..."byta bil".
Så efter ett tag så byter jag bil och så fort den står på gården så kommer funderingen,
Varför i h-e bytte jag bort min bil som prcis hade blivit 100% !!
Så börjar jag om med nya bilen ( Dyrt som faen) och bestämmer mig för att den här skall jag åka i måånga år....
lagom när den är klar är så kommer idiotin igen,,,,,,,tror jag.
Märkligt märkligt, måste vara en del av Reptilhjärnan som blockerar allt vettigt man egentligen vet.....
Så är det för mig :-)
Användarvisningsbild
av C.W.
Men det här är ju så klassiskt.
Man tänker att 'Nu har jag reparerat och bytt allt som går så nu ska den väl funka ett tag till' fastän man eg vill byta till något nyare.
Och ta mig tusan om det inte just då kommer ett nedslag på besiktningen ang glapp i framhjulslager.
OK ny reparation, men nu ska det väl allt vara OK.
Så kör man ett tag till och känner sig nöjd tills nästa reparationsbehov. Jag borde ha bytt bil direkt efter förra reparationen.
Ja suck. Hur man än gör så har man ändan bak!
:???:
av Fartdåre
Om du nu absolut inte måste köra Volvo så tycker jag du ska kika
på Honda CR-V. Något plastig känsla kanske, men det är väldigt
rejäla bilar överlag. Köper du en nyare så har du bluetooth och
backkamera mm. utan extra kostnad. Finns med snåldiesel som
är förvånande stark för sin storlek.

Provkör, är mitt tips!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vi gjorde precis tvärtomgrejen för två år sedan.. Sålde vår då fyra år gamla V70 som vi 2008 köpt ny och köpte oss den V40 -04 som vi har idag..
Skillnaden i rena pengar är ungefär någonstans kring 4500-5500 i månaden som vi nu kan göra annat för..
På dessa två år vi haft den "nya" bilen har storservice gjorts med kamrem osv osv. Vi har köpt nya sommar och vinterdäck och även lite annat så som bromsar. Detta till trots har det varit enormt mycket billigare under denna tiden, och då bilen nu passerat 12k mil "bara" så finns det mycket kvar att hämta ur den än.

Kontentan av detta är att till våren blir det köp av en kul bil för överslottet så att säga!
av Andis
Håller helt med dig Variosboy.

Ny bil är enormt dyrt hur man än vänder på det.

Men tur för oss som inte köper nya bilar att en del gör det.
av Lövet
Det bästa man kan göra för att mildra sitt eget bilbytarsug är att försöka sälja sin egen. Det brukar vara ett brutalt uppvaknande hur lite den är värd i förhållande till vad man tycker.
Användarvisningsbild
av wissel
Lövet skrev:Det bästa man kan göra för att mildra sitt eget bilbytarsug är att försöka sälja sin egen. Det brukar vara ett brutalt uppvaknande hur lite den är värd i förhållande till vad man tycker.
Kloka ord som kommer här, skall inte glömma dessa nånsin. :-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
blir man lyckligare av att köpa en ny bil?
- kanske!

men man blir jobbigt rädd om den, för hur många kör ut sin XC70 2014 över stock o sten?
Med en äldre bil blir den en del av vardagen, man låter bilen leva ut som bil. Man kör tuffare och frestar bilen mer med allt mellan himmel o jord, en del drar upp stubbar med sin bil t ex.

jag ser mycket fördelar med äldre bilar, de kostar inte så mycket i inköp, men samtidigt är den även mer slitagedelar och annat som kommer mer åren som kostar pengar. Men även nya bilar kan gå sönder....

och till sist, nästan alla bilaffärer är någon form av förlust
av llesrof
Fartdåre skrev:Om du nu absolut inte måste köra Volvo så tycker jag du ska kika
på Honda CR-V. Något plastig känsla kanske, men det är väldigt
rejäla bilar överlag. Köper du en nyare så har du bluetooth och
backkamera mm. utan extra kostnad. Finns med snåldiesel som
är förvånande stark för sin storlek.

Provkör, är mitt tips!
Nej nej nej, aldrig i livet. Det finns inte en enda asiatisk bil som tilltalar mig. CR-V är dessutom skitful. Men den är säkert bra.
Vi gjorde precis tvärtomgrejen för två år sedan.. Sålde vår då fyra år gamla V70 som vi 2008 köpt ny och köpte oss den V40 -04 som vi har idag..
Skillnaden i rena pengar är ungefär någonstans kring 4500-5500 i månaden som vi nu kan göra annat för..
Öh... var V70:n så slutkörd så att den krävde dyra reparationer varje månad eller hur kan det vara så stor skillnad? Lägre försäkring ger kanske någon hundring i månaden. Lägre förbrukning kan kanske ge en tusenlapp i månaden. Lägre skatt några tior i månaden. Men resten?
Det bästa man kan göra för att mildra sitt eget bilbytarsug är att försöka sälja sin egen. Det brukar vara ett brutalt uppvaknande hur lite den är värd i förhållande till vad man tycker.
Ja, eller tvärt om. Tidigare hade jag tänkt köpa en annan bil och sedan sälja XC:n men med de inbyteserbjudanden jag fått så är jag inte längre säker på detta. Jag räknade inte med att få mer än 60000:- i inbyte. Första handlaren bjöd 65000:- och andra handlaren bjöd 75000:- i inbyte. Är det runt detta jag för så är inbyte absolut ett alternativ. Jag tror inte någon blocket-prutare vill ge mer men jag slipper lägga tid på idioter som mer eller mindre vill ha bilen gratis. Jag är till och med beredd att få lite mindre gör den bara för att slippa blocket-prutare.
men man blir jobbigt rädd om den, för hur många kör ut sin XC70 2014 över stock o sten?
Med en äldre bil blir den en del av vardagen, man låter bilen leva ut som bil. Man kör tuffare och frestar bilen mer med allt mellan himmel o jord, en del drar upp stubbar med sin bil t ex.
Inte jag. Jag är lika rädd om mina bilar från dag ett till dess att jag bör mig av med den. Jag köpte en Volvo 440 -89 dör 89000:- 1991. Jag hade den till 2002 och då fick jag 8500:- för skiten men för mig representerade den fortfarande ett värde på 89000:- Jag skulle aldrig börja misshandla min bil bara för att den blir till åren kommen.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]