- fre 01 aug 2014, 00:28
#884882
*pettson* skrev:Problematiken med dagens dieslar är OM. Tar man dom bränslepengarna man sparar varje år i 5 år på att åka diesel, sätter undan dom på ett konto. Sen får man ett kamremshaveri eller för den delen ett pumphaveri. Då har man ganska exakt summan som utgör mellanskillnaden i reparationskostnad mellan att få samma problem löst med en bensinare.Mycket av det där kan ju hända med min nuvarande bil också.
Det är sällan det är fel på dieslar, men när det händer är det dyrt. Fruktansvärt dyrt.
Enklare ting som en turbo ligger på runt 5000 för en utbytes till bensin och runt 8000 till en diesel. Förutsatt att volvo nu inte kör Fords modell på någon dieselturbo. Där är turbon integrerad i grenröret och kostar i slängarna runt 15.000 spänn för en utbytes. (Har noll koll på om volvo använder den modellen alls.)
Den som vill åka * billigt är första ägaren på dieseln,han kör runt 8-10.000 mil. Men han har.värdeminskning och lån. Den som har pengar chansar och är nummer 2. 10-20.000 mil. Men med mindre värdeminskning och mindre lån.
Nummer tre är en gambler 20-30.000. Lånar nog inte men har en hel del att betala ändå rumt bilen.
Nummer 4 chansaren 30- och framåt, tror att allt fungerar som förr när man tog ut 55hk ur 1.9 liter diesel.
Betalar konstant för reparationer och underhåll.
Sanningen är ju att bilägandekostnaderna är ganska konstanta. I början kostar banken men inga reparationer. I slutet kostar inte banken nåt, däremot reparationerna.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"