Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

vad gäller remmen så har jag själv aldrig haft bekymmer med optibelt eller hört nått dåligt om dem heller
men det är ju bara vad jag märkt/ hört.

hasse.
Inge fel på Optibelt.
Optibelt grundades redan 1872 och är en av de ledande i Europa inom området drivelement, dvs Kuggremmar, Kilremmar, Kraftband m.m
Optibelt är idag en världsomspännande koncern med åtta fabriker i Europa.

När det gäller märken och vem som tillverkar "noname/eget märke" produkter så är det svårt.
Men ett seriöst/stort företag väljer ju stora tillverkare så kvalitén ska vara bra, ex Biltema.
Dem om några lär sälja en hel del remmar om året och tror inte dem har någon lust att chansa på kvalitén på en sådan viktig produkt för motorn.

Köpte för ngr år sedan ett kamremskit till min fd.flcikväns Ford på Biltema och remmen var märkt med Goodyear.
Sedan kanske dem har olika tillverkare beroende på modell och år
av *pettson*
Dom hade hela Goodyear kit. Men då eftersom Biltema sålde dom så var det kinakopior gjorda av pottaska och återvunna strumpbyxor. Det trots att det var genuina kit. Samma kit i hela världen var ok men inte biltemas.
Nu säljer dom optibelt även det genuina kit men återigen så består dom säkeligen av samma pottaska och återvunna strumpbyxor. Menar självklart chansar man och säljer tusentals och åter tusentals i hela norden och chansar på kvaliten när det kostar ett rejält haveri varje gång.
Enda sättet biltema kommer att kunna komma runt folks ursäkta utrycket.. förbannade okunskap. Det måste vara att byta namn till nåt riktigt flashigt och dubbla priset. För ju finare namn och ju dyrare produkt, ju längre håller det och ju nöjdare är kunden.
Det är aldrig meningen att en kund ska kunna handla nåt 300-500 billigare. Det är meningen att man ska handla 20-40kr billigare.

Tips: Köper man det dyraste som finns på marknaden i en reservdelsshop så får man en extrem garanti , det är ju så mycket bättre enligt utsago.
Går kamremmen av om du handlat i Sverige så får du= EN NY KAMREMS SATS, för se.. INGEN betalar din motor.
Det är meningen att du eller verkstan ska ta på sin försäkring, eller för all del stå för själv. Butikerna ger dej vad du har rätt till, dvs.. en ny produkt. Thats it.. Nåt att tänka på?
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men hur stor är prisskillnaden? Hur stor prisskillnad per mil blir det på det du köper på Volvo och det du köper på "nätet"? :D :-)-)
av rodi
SvenB skrev:Men hur stor är prisskillnaden? Hur stor prisskillnad per mil blir det på det du köper på Volvo och det du köper på "nätet"? :D :-)-)
Volvo original kamremsats kostar 1800kr och vattenpump kostade över 1000kr.
På ebay kan man hitta för 1000kr med vattenpump och frakt.
men blev lite osäker när jag läste säljarens negativa betyg;
Kamrem efter 300 km bruten, mycket svag kvalitet.
Användarvisningsbild
av vetten
Vet inte om feltemas remmar är så dåliga, har använt deras satser i ett flertal bilar, kör dock med mekonomens på både Tojan och V40-in numera. Kunde inte se någon skillnad på dom, mekonomens är inte heller märkta på något vis, vare sej vilken riktning eller märkning.
Märkningen vid monteringen gjorde jag själv men efter att ha vridit runt motorn ett varv så stämmer ju inte märkningen allafall utan den är väl mest för monteringen.
av V4004
Hej
Detta är mitt första inlägg och vet inte riktigt hur man skapara tråd osv. Jag har precis köpt en v40 som nu har gått 12.000. Säljaren säger att kamremen är bytt vid 8500 men att det inte är gjort på auktoriserad firma. Hur kan jag veta om kamremen verkligen är bytt? Det står verkligen ingenstans?
av V4004
Hej
Detta är mitt första inlägg och vet inte riktigt hur man skapara tråd osv. Jag har precis köpt en v40 som nu har gått 12.000. Säljaren säger att kamremen är bytt vid 8500 men att det inte är gjort på auktoriserad firma. Hur kan jag veta om kamremen verkligen är bytt? Det står verkligen ingenstans?

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]