Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
MErikssoon skrev:Du äger en gård!? och vill ha en oöm bil som du kan frakta grejer i!?
En som har fyrhjulsdrift och drar släp utan protest!?
Varför inte en Nissan eller Mitsubishi pick-up.
Köp en med dubbelhytt, flak kåpa och diesel.
Det är slitvargar utan dess like, reservdelar brukar man kunna köpa från bla England och dom är ganska lättmekade,
stel bakaxel med bladfjädrar så dom tål att lastas ordentligt, individuell framvagn med spiralfjädrar.
Med en diffspärr i bakaxel så har du en bil som drar på alla sorters underlag.

Mvh
Visst är dem slitvargar, men dem rasar lätt. Letar själv efter en bra dragbil. Hittade många L200 eller Navara/King cab med havererade motorer. Jag skulle föreslå en Pajero. Lite äldre får dra från 3,3 ton. Dem sitter man fem eller sju i.
av MErikssoon
Gotlandsbästa skrev:Visst är dem slitvargar, men dem rasar lätt. Letar själv efter en bra dragbil. Hittade många L200 eller Navara/King cab med havererade motorer. Jag skulle föreslå en Pajero. Lite äldre får dra från 3,3 ton. Dem sitter man fem eller sju i.
Nissan har problem med vevlagerras på vissa av sina årsmodeller, Mitsubishi med, men undviker man just dom har jag inte hört någonting
om dom.
L200 fick en ny motor med -05 och efter det verkar det ha blivit bättre.
Nissan mellan 2002-2006 ska man undvika.
Bägge går att hitta under 100 000:-

Mvh
av Andis
Men Nissan navara efter 2006 verkar vara riktiga slittvarjar.

Vet en sån som gått utan filter byten även luft filtret endast 3 oljebyten på 10000mil aldrig varit inne på service. Som går som den gjorde när han köpte den ny.

Han byte bromsar fram när den närmade sig 10000 mil efter att då kört metall metall ett längre tag och mest bromsat med handbromsen. Oken klara sig och används fortfarande. Handbromsen har också klarat sig trots flera månaders flitigt bromsande.
av Andis
Är Volvo intressant att byta till igen.

Så är inte en Vanlig V70 diesel från 2004 något av det mest hållbara som kommit ut bland nyare Volvo samt mycket ekonomisk att köra.

Fått den känslan av taxi folk att den motorn var den bästa diesel versionen som går allra längst utan virvelspjälls Mek eller annat Mek.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Xc70 d5 -07, borde vara en bra bil, tillverkats länge och dom flesta fel bortbyggda. Diesel tjänar man in snabbt 2,5t automat drar 3 dl mer per mil.
Användarvisningsbild
av milktrucker
metangasbil, går billigt och har låg skatt och ofta fri parkering.

Skillnaden i bränslekosnad mot diesel är 2,11 kr/mil. Beräknat på metan 0,9/mil och diesel 0,65 gånger aktuella bränslepriser.
Men skatteberäkningarna avgör också:
dieselbilen kostar ca 3900
gasbilen 880
Skillnaden är ca 3000 kr, delat 2,11 i milkostnadsskillnad = ca 1400 mil/år.

Så om du kör under 1400 mil/år är gasbil det mest ekonomiska alternativet.
av dagar
Många fina tips! Tackar och bockar för dessa. Jag funderar dock fortfarande på att behålla den gamle bilen. Ska försöka provtrycka cylindrarna för att få reda på om det kan vara TL packningen eller otätt av annan anledning. Synd att det ska va så dyrt att byta kamrem på den rackarn.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]