Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Kolla in Hyundai i30 eller i40. Bi har en Hyundai i30 -08 som andrabil och är nöjda.. bara att den e lite för liten nu när 2a barnet kom. Använder typ bara min V70 i jobbet. Kör mina 100 privata mil på en sommarsemester, annars är det andrabilen som gäller.
Den har fått väldigt bra i krocktester och är bland de bästa i sin storleksklass.

En i40 är lite större men också dyrare. :)
Säljer troligen i30 innan årsskiftet för att köpa lite större.. är du intresserad får du skicka ett PM. ;)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Skatten på en Polo 1,4 bensin får jag till 738 kr. Men det är ändå ganska små pengar i sammanhanget.
S40N kunde kanske också vara ett alternativ ja.
Joel ska kolla på lite Hyundai. Något särskilt att tänka på? Vad har du för motor? Lite långt till Gävle kanske. Men tack för erbjudandet. :)
Användarvisningsbild
av Perc
Du snackar om "möjlighet till bra lyse", och xenon.

Jag håller självklart med om att bra ljus är ett måste på våra breddgrader, givetvis på landet men även i stan. Men man har inte automatiskt bra ljus bara för att man har xenon. Jag satt i passagerarsätet på en Passat 2012:a med bi-xenon då vi körde från Helsingfors till Vasa för någon vinter sen. Bilen var flång ny vid tillfället så det måste ha varit vintern 2012/13. Den hade helt fullkomligt vidrigt dåligt ljus både på hel och halv. Halvljuset var smalt och räckvidden var kort, och helljuset gav bara några få meter till. Det fanns ingen separat helljuslampa.

Jag har ju själv en VAG-bil med xenon men den har betydligt bredare, starkare och längre halvljus. Samma årsmodell dessutom men bevisligen inte samma ingenjörer bakom ljuset. :) Den har dock inte bi-xenon utan en separat helljuslampa.

Mor och far hyrde en flång ny A3 Sportback med xenon förra vintern. Jag plockade upp dem från avlämningsstället med Skodan och det första farsan sa var "det är bättre ljus på den här" :D Lustigt.

Och en av dom bästa strålkastarna jag nånsin sett är för övrigt vår Renault Trafic på firman, det är helt vanliga H4:or bakom klarglas. Det går om man vill. :)
av Andis
Toyota Yaris.

Är fruktansvärt hållbara bilar. Har servat såna lite till en vän som har 2 st och bor på landet. Ena har gått långt förbi 30000 mil. utan byt knappt några slit delar endast lite elektronik delar på motorn. Toyota byte hela golvet på den trots att den inte ens är servad på Toyota helt otroligt men kan nog ha med artikeln i vi bilägare att göra han fick en kallelse av Toyota och åkte dit och dom sa vi byter ditt golv.

Min syster och hennes familj har en yaris verso brukar snitta 0,5- 0,6 på bensin enligt datorn i bilen och inte byt en enda slit del på 5 år nu.

Så nog är det hållbara och bra bilar. Sen om det är ens smak på bilar får man fundera på.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har den lilla motorn, 1.6 CRDi, 90hk. Den är lite slö ibland så den är ingen bil man åker omkring och "leker" med. Funderade ett tag på att höja effekten via mjukvaruuppgradering som kostade 4500kr, men har inte gjort det. Faktiskt dragit husvagn på 1100kg med den. Det går men man får växla ner bra mkt i uppförsbackarna! :D

Finns 08-or på blocket med den lite starkare motorn för under 70k.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Perc skrev:Du snackar om "möjlighet till bra lyse", och xenon.

Jag håller självklart med om att bra ljus är ett måste på våra breddgrader, givetvis på landet men även i stan. Men man har inte automatiskt bra ljus bara för att man har xenon. ...
Spoiler »
Håller helt med. Var kanske lite otydlig. Det jag menade var att C30 har ganska bra lyse med xenon. Har själv ägt en sån innan V50in. Hur den är med halogen vet jag inte.
Hur bra lyset är en sån detalj som är lätt att missa när man jämför bilar. Inte så ofta man är och provkör i mörker ju.
Att det inte är allt för svårt att byta lampor själv tycker jag nästan är ett krav.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Andis skrev:Toyota Yaris.

Är fruktansvärt hållbara bilar. Har servat såna lite till en vän som har 2 st och bor på landet. Ena har gått långt förbi 30000 mil. utan byt knappt några slit delar endast lite elektronik delar på motorn. Toyota byte hela golvet på den trots att den inte ens är servad på Toyota helt otroligt men kan nog ha med artikeln i vi bilägare att göra han fick en kallelse av Toyota och åkte dit och dom sa vi byter ditt golv.

Min syster och hennes familj har en yaris verso brukar snitta 0,5- 0,6 på bensin enligt datorn i bilen och inte byt en enda slit del på 5 år nu.

Så nog är det hållbara och bra bilar. Sen om det är ens smak på bilar får man fundera på.
Jo det verkar vara pålitliga bilar. Mina förädlar körde alltid tidigare gamla Volvos 240 och 940 osv. De har nu gått över på Toyota Yaris. Först en årsmodell 01 och nu har de en 08. Dessa har gått över 3000 mil/år och har aldrig haft några kostsammare reparationer.

Men sen är det ju det där sista. Stör mig ganska mycket på att de kör med digital hastighetsmätare som dessutom sitter placerad i mitten på instrumentpanelen.

Jag är väldigt kluven när det gäller bilvalet. Tur man har tid på sig att välja.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Ut på landet... Mysigt, skulle inte falla mig in att flytta in till stan igen. Men har sina nackdelar också. Ta vintern, visserligen saltar dem inte här på Gotland, men awd är ett mycket trevligt sett att ta sig fram(Bromsar inte bättre som vissa tror) Volvo har ju flera modeller med awd.

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s60/n ... QnEBGIuAAA_!

Bara ett förslag.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja både jag och sambon är uppvuxna på landet och nu har vi tröttnat på järnvägen utanför fönstret och vill ha lite mer utrymme.
Hur är en S60 med lite mil på mätaren då? Man får ju ändå gå upp i mil eller årsmodell jämfört med Japan eller koreansk bil.
Vad brukar gå sönder på dessa? När är kamremsbyte på bensinarna?
Användarvisningsbild
av wissel
Håller med Rådlös här, du kommer att ångra dig djupt om du köper nå´t litet bekymmer,
har sett så många göra missen att inte köpa en Kombi med drag. Det brukar ta någon månad
innan släpkärran skall lastas o utrymmet i bilen användas som de flesta inte hade en susning om
när dom flyttade ut i landet. Jag skulle leta en V70 140 hk med lagom med mil på mätaren. Du får då en lättroddad kärra där du vet hur det "skall dras".....:-)
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]