Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hur långt är ett snöre?
40cm sedan är det trassel.

Om jag pluggar in min dosa och återställer bilen till original eller bara håller käften så kommer du inte veta iallafall.
Frågar du så svarar jag ärligt men frågar du inte så kommer du vara lyckligt ovetande.

Om bilen bara rullat 10k, är otrimmad men ägts av en 50+ herre som "kan själv" och kör med potatistryck i serviceboken så är det mer oroande än om bilen rullat 20k, hållits efter, fått lite kärlek och blivit servad som den skall.

Servicekillen vid en service pekade på en annan V70 som stod på lyften bredvid och sa.
-Den där har gått lika långt.

Den var ett vrak vid drygt 12k mil.
Gustav40 skrev:Tja!

Jag har tokläst allt som går att läsa på internet i princip, jag är ute efter en T5 med autotech steg1 med låga mil och helst 1-2 ägare med 5-8000mil på mätaren.

Svårt att svara på men är det möjligt att bilen kan gå 20-30 000 mil som en vanlig 140hk volvo ?

Har man otur så är det väl växellådan som rasar då jag tänkt att köpa en manuell?

Hoppas få många tips och svar här!

Bilen jag är ute efter är en V50 T5 som många säger är en ford/volvo.

nu är den ju inte specielt mycket trimmad och en V50 T5a med steg 1 är ju ingen racer som man pressar skiten ur på en bana precis, så det är i mina ögon som att köpa vilken V50 som helstt
Kör själv en hyfsad lågmilare som nu har rullat 7200mil och kört med autotech steg 1 sedan 6000mil. Är inte orolig att den ska braka sönder hur som helst pga trimmet. Är mer orolig med vilket körmönster vi har med bilen. Många korta körningar till/från affären, till/från dagis, till/från arbete som är ca 5min och många många kallstarter. Detta sliter mer på motorn än vad trimmet gör.

Användandet av effekten är väldigt sällan och används då framförallt på landsväg/motorväg, 2-1 vägar då kommer den extra knuffen väl till pass. Men det är inte bara vid fullgas som man märker av trimmet utan jag känner av det vid varje körning då det finns mer effekt i hela registret. Körningen blir mjukare, lägre varv på motorn och lådan arbetar bättre med den högre effekten. Värt varje krona! :D Känns ungefär som att köra en stor V8 med kraft i hela registret!
XC90_Executive skrev:Polestar, ja!

Annat trim, nej!
Varken Polestar el ett steg 1 dödar en motor el låda, och trimmar man vill man ju ha effekt och polestar ligger ju långt efter tex Autotech när det gäller Volvo.
Inte ens steg 3 på en V50 är dödande, det ger 300HK och 420nm, då kan det dok bli lite mekkande imellanåt.........
Effekt ja, men till vilket "pris"? Olaglig bil? inga garantier?

Jag kör en V60 T6 awd R-design med Polestar-trim. Ger 329hk/480Nm. Effekten står i reg.beviset vilket gör den 100% laglig och uppstår något fel är alla garantier kvar. Vem borde veta bäst hur mycket en drivlina klarar av? Tillverkaren eller något litet företag som gör eftermarknads-mjukvaror? Hur ska man veta att utsläppsgränserna vidhålls och att växellådans momentbegränsning är orörd så man inte eldar upp växellådan på sikt?

Är dessutom extremt tveksam till effekten vissa påstår. Hade en XC60 D5 R-design Polestar innan, 225hk/460Nm. Den var precis jämnsnabb med en XC60 D3 awd BSR, med 245hk och 520Nm.....
Droopy skrev: polestar ligger ju långt efter tex Autotech när det gäller Volvo.
Nu får du gärna förklara mera för jag blir nyfiken, har Autotech högre effekt och intyg så man kan besiktiga sin bil och behålla helbilsgodkännandet ?:-/ Själv har jag alltid tvivlat på att ett företag som har en omsättning som en korvkiosk, har pengar till ett helbilsgodkände men jag kanske har fel.
Nu vet jag inet vem idag som trimmar som bryr sig om helbilsgodkännande, men är det helbilsgodkännande man är ute efter så fungerar ju endast Polestar såklart.

Autotech har varit ledande på trim till Volvo i många år, det är inget nytt.

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]