Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har inte Senus i min bil, så jag vet inte om det fungerar "halvdant" ihop med iPhone. Men om det nu är så kanske det är bra att ett komplement, Apple CarPlay, införs så att även Appleanvändare kan tillgodogöra sig de fördelar som erbjuds med Apple.
av chraist
SvenB skrev:Jag har inte Senus i min bil, så jag vet inte om det fungerar "halvdant" ihop med iPhone. Men om det nu är så kanske det är bra att ett komplement, Apple CarPlay, införs så att även Appleanvändare kan tillgodogöra sig de fördelar som erbjuds med Apple.
Absolut. Har tittar på lite information om airplay och det verkar endast vara ett protokoll för att överföra ljud från en appleprodukt till en enhet som stödjer protokollet. Det är detta jag inte förstår i det hela, varför fungerar inte bt alternativt senus isf?

Någon som är mer påläst och kan upplysa?

Och hade det inte varit bättre med ett öppet format där alla kan utveckla produkter som kan användas utan att behöva betala licenspengar till Apple?
Användarvisningsbild
av svergie2
Iphone fungerar tom bättre med sensus än vad det gör på det flesta Androider. Med de flesta Androider kan man inte byta låt med rattknapparna medans man kan det på iphone. Så man går inte till CarPlay för att iPhone ska fungera bättre, det fungerar redan bra. Varför diskuterar ni AirPlay? Det är något helt annat :S
av chraist
svergie2 skrev:Iphone fungerar tom bättre med sensus än vad det gör på det flesta Androider. Med de flesta Androider kan man inte byta låt med rattknapparna medans man kan det på iphone. Så man går inte till CarPlay för att iPhone ska fungera bättre, det fungerar redan bra. Varför diskuterar ni AirPlay? Det är något helt annat :S
Mitt fel, tyckte produkten hette apple airplay. :lol:
Användarvisningsbild
av svergie2
chraist skrev:
svergie2 skrev:Iphone fungerar tom bättre med sensus än vad det gör på det flesta Androider. Med de flesta Androider kan man inte byta låt med rattknapparna medans man kan det på iphone. Så man går inte till CarPlay för att iPhone ska fungera bättre, det fungerar redan bra. Varför diskuterar ni AirPlay? Det är något helt annat :S
Mitt fel, tyckte produkten hette apple airplay. :lol:
Okej :D
Användarvisningsbild
av bjornw
CarPlay är ju inget mer än en visning på bilens infotainmentsystem av appar som körs på telefonen. Alltså bara en variant av VNC (och liknande protokoll/lösningar) anpassad för Apple och bilar. Inte så revolutionerande i sig självt och inget som påverkar Sensus eller bilens inbyggda funktioner eller appar.
Inte omöjligt att samma stöd kommer för fler OS allt eftersom.

Från press-releasen:
Apple CarPlay allows connection of the device to the car through a Lightning cable – with Wi-Fi coming in the near future. The connection is based on a streaming H.264 video feed that returns user input from the touchscreen.
Användarvisningsbild
av svergie2
bjornw skrev:CarPlay är ju inget mer än en visning på bilens infotainmentsystem av appar som körs på telefonen. Alltså bara en variant av VNC (och liknande protokoll/lösningar) anpassad för Apple och bilar. Inte så revolutionerande i sig självt och inget som påverkar Sensus eller bilens inbyggda funktioner eller appar.
Inte omöjligt att samma stöd kommer för fler OS allt eftersom.

Från press-releasen:
Apple CarPlay allows connection of the device to the car through a Lightning cable – with Wi-Fi coming in the near future. The connection is based on a streaming H.264 video feed that returns user input from the touchscreen.
Hur vet du att det inte påverkar Sensus?
Användarvisningsbild
av bjornw
svergie2 skrev:Hur vet du att det inte påverkar Sensus?
Därför att det går att utläsa från pressreleasen (samt diverse tidningsartiklar). Det är i princip bara en annan skärm för appar som körs på din telefon, som citatet i förra inlägget bekräftade. Sensus har ett stöd för att visa den "skärmen" tillsammans med övriga funktioner i Sensus. Har du ingen telefon med CarPlay kopplad kommer det inte synas att funktionen finns överhuvudtaget, CarPlay ersätter på intet sätt funktionerna i Sensus, däremot kompletterar de varandra. Om man inte tycker om det eller saknar lämplig telefon är det alltså bara att låta bli att använda.
Användarvisningsbild
av svergie2
bjornw skrev:
svergie2 skrev:Hur vet du att det inte påverkar Sensus?
Därför att det går att utläsa från pressreleasen (samt diverse tidningsartiklar). Det är i princip bara en annan skärm för appar som körs på din telefon, som citatet i förra inlägget bekräftade. Sensus har ett stöd för att visa den "skärmen" tillsammans med övriga funktioner i Sensus. Har du ingen telefon med CarPlay kopplad kommer det inte synas att funktionen finns överhuvudtaget, CarPlay ersätter på intet sätt funktionerna i Sensus, däremot kompletterar de varandra. Om man inte tycker om det eller saknar lämplig telefon är det alltså bara att låta bli att använda.
Så du tror inte att detta kommer att bli ett dyrt optional extra utan att det kommer sitta standard?
Användarvisningsbild
av bjornw
svergie2 skrev:Så du tror inte att detta kommer att bli ett dyrt optional extra utan att det kommer sitta standard?
Det är mer en marknads än teknikfråga så det vet jag inte, men det kräver ingen dyr hårdvara eller mjukvara, kanske licenspengar till Apple tvingar fram en kostnad, men det borde inte vara en stor pryl i så fall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Ytterknut bytte jag på plats när jag in[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]