Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

StefanN skrev:Det står fordonsskatt men Aftonbladet kanske har snurrat upp det?
Eller jag. Tittade på Text.TV nu, och där talas om fordonsskatt. Men tidigare skrev de att de stora bränsletörstiga bilarna skulle missgynnas. Men det går ju genom att förändra fordonsskatten också. :???:
vetten skrev:Fasen vad trött jag blir på alla miljötalibaner som sitter och bestämmer :evil:
Om det nu är fordonsskatten som höjs så har det väl inget med miljötänk att göra, utan för att få in pengar. Skulle det var så att de stora och bränsletörstiga bilarna får ta största "smällen", är det kanske inte helt feltänk det heller. Det skrivs ju ganska mycket här på forumet om att det är värt de pengarna för att få åka lite "roligare" bil. :|
De geniala med att dra upp forodnsskatten är ju att det blir i princip helt omöjligt att smita undan på ett enkelt sätt.

Om du försöker fuska och tex åka miljövänlig med tåg eller buss eller köra mindre så kommer du ju inte undan på samma sätt som om skatten låg på bränslet, fordonsskatten får du ju betala lik förbaskat även om du kör mindre eller åker miljövänligt

Bilparken i Sverige är jo i medel 10 år och det tar ju bortåt 20 år innan hela bilparken har bytts ut mot bilar med lägre fordonsskatt så det här är ju en säker inkomstkälla som inte äventyras av att folk helt plötsligt skulle börja köra mindre bil tex eller välja alternativa resesätt.
av umekille
Skulle gärna betala några hundringar mer i bilskatt
om pengarna verkligen går till vägunderhåll så vi
slipper köra omkring på saltvåta nödlösningar på vintern.
Edit: Om jag får högre bilskatt för jag kör en icke miljöklassad
bil...släpper jag ut mindre avgaser då när jag kör? :???:
Senast redigerad av 3 umekille, redigerad totalt 0 gång.
Fordonsskaten är ju redan differentierad beroende på koldioxidutsläpp. Törstiga bilar kostar redan mer att köra eftersom de är .... törstigare (bränslepriset är till största delel skatt). Undrar hur de tänkte att gå vidare här? Vad är en "bränsletörstig bil"?

Personligen tycker jag kostnaderna ska läggas på konsumtionen (bränslet) snarare än på bara själva ägandet (fordonsskatt). Då lönar det sig att vara lite sparsam. Jag är helt övertygad om att en normalbegåvad bilist kan spara in typ 5 % på sin bränsleförbrukning genom att köra anpassat, det skulle betyda att man bör kunna överleva en prishöjning på lite drygt 70 öre litern utan att behöva betala mer för samma körsträcka. Att höja fordonsskatten är mycket trubbigare; de som har mindre ekonomiska muskler har ju såklart inte råd att köpa en ny bil med lägre skatt... så de får väl tiga o lida i vanlig ordning. Men visst är det en säker inkomstkälla för staten...
Kanske inte så konstigt med tanke på bla en vansinnig invandringspolitik som kostat detta lilla land multum där man naturligtvis får skinna befolkningen för att ha råd med att trycka in fler nya invånare.Ja herrejestrikanes när man är styrd av två Kling och Klang kopior.Pengarna de redan får för denna fordonsskatt går ju till allt annat redan ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 27

[…] och T5 finns endast med framhjulsdrift[…]

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]