Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
en hyundai måste rostskyddas om den inte ska rosta upp. finns inget rostskydd på dom alls. farsan har köpt en tucson 08 och med 11 tusen mil och redan där börjar man kunna se lite rost på utsatta ställen från däcksprut
osla skrev:en hyundai måste rostskyddas om den inte ska rosta upp. finns inget rostskydd på dom alls. farsan har köpt en tucson 08 och med 11 tusen mil och redan där börjar man kunna se lite rost på utsatta ställen från däcksprut
Då har ju inte rostskyddet med saken att göra alls, då är det ju yttre påverkan som gör att det rostar.
Det är viss skillnad i årsmodeller också.. jag har haft tidigare Hyundai Sonata.. en från 92 och en 94:a.. dom var rätt benägna att rosta. Den här från 2008 verkar inte lika rostbenägen. Har ingen rost alls utvändigt vid lacken och så.. man kan se ytrost på vissa balkar och stag undertill, men som ni säger, det kommer ju redan första veckan man har bilen! Inget allvarligt, än så länge. :)
av osla
Hilmer skrev:
osla skrev:en hyundai måste rostskyddas om den inte ska rosta upp. finns inget rostskydd på dom alls. farsan har köpt en tucson 08 och med 11 tusen mil och redan där börjar man kunna se lite rost på utsatta ställen från däcksprut
Då har ju inte rostskyddet med saken att göra alls, då är det ju yttre påverkan som gör att det rostar.
nej, för underredet har inget slitskydd, bara lacken i princip. på trösklarna framför bakre hjulhusen så finns det ingen lack kvar av däcksprut och det har börjat rosta. är det bra rostskyddat så ska det sitta kvar på plåten efter 11 tusen mil. på volvon vi hade var det ju knappt rost på stagen i hjulupphängningarna men på hyundaien så är dom bruna, då var volvon en 02 25 tusen mil och tucsonen en 08
av Mwi
joel80 skrev:Mwi.. det gällde i och för sig inte min V70 utan våran Huyndai i30 från 2008.
Ok tänkte på din Volvo, en Huyndai kan säkert leva lite längre med en extra rostskyddsbehandling. Sedan är väl frågan hur mycket pengar man skall lägga på en bil, räknar man att öka livslängden på bilen med exempelvis 4 år tack vare rostskyddsbehandlingen så är 8000:-faktiskt bara 2000:-/år och då blir det ju ganska okej.
Köper man en ny bil och tänker behålla den längre än tio-femton år, borde det vara en god idé. Men hur många gör det?
Mwi:
Jo.. kan man rädda en balk eller två från att rosta igenom sparar man ju en slant på att slippa byta den också.. Och det jobbiga med att få tvåa när dom knackar sönder den på bilprovningen. :)
av umekille
En följdfråga då många har olika åsikter om hur bilar rostar.
Vilken typ av väglag kör ni då oftast på den kalla årstiden?
Hur ofta spolar ni av bilen undertill?
De flesta av oss kör nog på svenska vägar.. och numera är det inte så väldigt stor skillnad.. förutom de som bor i norra norrlands inland då kanske.
Saltbeläggning får vi alla som ibland kör på lite större vägar i landet.

Jag spolar väldigt sällan av under bilen annat än det jag kommer åt från sidorna med högtryckstvätten. Ett par gånger per år kanske jag använder en biltvätt där det spolas av ordentligt.
av umekille
Okey jag brukar använda biltvätten utomhus vid jobbet två bågar med dysor
och 2-rader med undersprut...men som sagt man kan tvätta fram rost med högt
tryck på underspolning. Har testat biltemas rostätarefärg som blir svart då den reagerat
med rosten med gott resultat på dörrarnas nedkant där färgen släppt o det rostat.
Biltema har tyvärr inte min ocean blå på spray så väntar till vårvärmen och köper en sprayburk
på en lackverkstad. på vintern fuskkör jag in bilen på jobbet på nätterna då den behöver tvättas.
Volvo har ju otroligt bra tröskelskydd men även det behöver bättras på då o då. Att spraya på bodyspray
undertill på bilen direkt på rostiga ytor blir bara snyggt för stunden men rosten e kvar.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]