Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Tror Svensk Bilprovning fortfarande att de är ensamma på marknaden. Min närmaste besiktningsstation ligger 1.5 mil hemifrån och blev såld till Opus. Lik förb''nnat skickar Sbp en förbokad tid för min släpvagn på deras besiktningsstation 9 mil hemifrån. :-(O)
Användarvisningsbild
av MartinS
Wissel, så länge man slår av tändningen så fort man kommit ner i rullarna är det ok på en haldexbil.

/Martin
Användarvisningsbild
av wissel
MartinS skrev:Wissel, så länge man slår av tändningen så fort man kommit ner i rullarna är det ok på en haldexbil.

/Martin
Okkidokki, skall nog försöka få dom att ge upp tanken på rullarna iaf.
Tackar för svar.
:-)
av yuphin
Det var blankt på papperet när det gällde bromserna...kanske inget krav att fylla i något..Avgasvärderna stod det en siffra mitt mellan gränsvärderna, utan att man kollade detta...
Och jag är inte missnöjd för att jag fick UA, men hos Bilprovningen var mitt intryck att man hade mer kompetent personal som även tipsade om saker som kunde behöva åtgärdas inom kort även om man inte fick anmärkning just på besiktningen...Man vill ju trots allt ha en säker bil hela året, inte bara när man besiktar!
av NilsO
yuphin skrev:[H]os Bilprovningen var mitt intryck att man hade mer kompetent personal som även tipsade om saker som kunde behöva åtgärdas inom kort även om man inte fick anmärkning just på besiktningen...Man vill ju trots allt ha en säker bil hela året, inte bara när man besiktar!
Där jag bor har ett liknande företag, "Besikta", tagit över SBP:s station. En väldigt konkret förändring mot tidigare är att man nu måste be om – och betala för – en tilläggstjänst om man vill att besiktningsmannen ska berätta om sådant de upptäcker som inte ger anmärkning, dvs sådant som noterades på protokollet som "Bra att veta" av SBP.
av dissonans
Jag var på besikta för en vecka sen och den besiktningsteknikern berättade utan extra betalning (dvs, jag hade valt den billigaste formen av besiktning) att bromsslangarna fram började blir lite torra och nog kunde vara bra att byta innan nästa besiktning, samt att jag borde köpa ett reservfäste till det bakre avgasfästet. Han pekade dessutom på en saknad skruv till fäste sidokjol mot undersida kofångare. Dock blankt papper utan någon anmärkning eller bra att veta.

Jag skulle aldrig få för mig att åka till dekra, carspect eller liknande. Besikta är gränsfall, men det är isf samma tekniker som när stationen hette Svensk bilprovning.
av raks
Åkte du med under provkörningen? När jag besiktade min bil för någon månad sedan på opus så blev jag också förundrad att det gick så fort i hallen, därefter tog killen bilen på en kort tur. När han kom tillbaka så frågade jag om han inte ska köra bromsprov och avgasprov. Men under turen så körde killen både avgastest och bromsprov på rullar utomhus, anledningen var att de vill köra motorerna så lite som möjligt i hallen
Användarvisningsbild
av milktrucker
säger bara en sak: Carspect
vilken besiktning, kostade bara 300 riksdaler. De hade mycket bra bemötande, stor kompetens och var mycket försiktiga med bilen. Kändes verkligen bra att de visar felen för kunden och förklarar så att t o m blondin-bella förstår.
kan bara rekomendera carspect.
av Rådlös
Den här tråden blir lite av konsumentupplysning.
Senast i dag fick jag ett brev från en av dom här "nya" bilprovningsfirmorna. Dom förklarade först att det är förbjudet att skicka adresserad reklam till dom som har gått med i NIX. Därför uppmanade bilprovningsföretaget att man skulle registrera sig som kund hos dom. Då skulle man få en kallelse i god tid och inte behöva riskera körförbud.
Kruxet är bara att den här firmans närmaste station finns ca 10 mil bort. :-O)
Jag har redan tidigare registrerat mig som kund i den bilprovningsfirman som finns i min hemkommun och kommer att hålla mig till dom. Skulle det uppstå något problem, tidsbrist eller annat så har jag grannkommunen på nästan samma avstånd som i min kommun.
Vem som är bäst eller kundvänligast etc. etc. framstår väl med tiden, men den besiktning jag har gjort hittills i det nya fria företaget har jag inget att anmärka på. Blankt papper och avgasvärden enligt regelboken.
Men till alla bilägare: Ni kommer förmodligen att få en massa uppmaningar att registrera er hos bilprovningsföretag A, B och C med flera. Håll huvudet kallt och välj den som ligger bäst till på din ort. Annars tenderar det att likna telefonabonnemang- och elbolagsförsäljare.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det konstiga är att jag inte har registrerat mig hos något bilprovningsföretag. Jag har senaste gången besiktigat hos Opus som är min närmaste station. Men nu har jag fått papper med förbokad tid från Svensk Bilprovning inför kommande besiktning av mitt släp. De har visserligen för 4 år sedan besiktigat släpet innan de sålde närmaste stationen till Opus. Min tid hos Svensk Bilprovning var bokad på en station 10 mil hemifrån.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]