Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som du själv skev,laddarens pluskabeln på pluspolen och minuskabeln i chassiet. (En skruv i plåten någon stans).
Det sitter en modul på minuskabeln. Om du sätter batteriladdaren på minuspolen laddar du direkt på batteriet utan att laddningen registreras i modulen. Om du i stället sätter minus från laddaren i chassie kommer strömmen samma väg som laddströmmen från generatorn, alltså genom modulen. Så har jag fått förklarat för mig.
Hej,

Har ny V70 D3 2014 och vill montera in en bra batteriladdare permanent i bilen plus intagskabel med kontakt i nosen el sidan på kofångaren.

Skall man välja nån av dessa?

Calix BC 1205 (IP44), laddström 5 ampere
eller
Calix BC 1207 (IP65), laddström 7 ampere

http://www.calix.se/produkter/batteriladdare

Volvo själva verkar ha BC 1207 för V70 på sin Tillbehörswebb:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464269

Säg det tillbehör som är enkelt att montera - lite pyssel om man skall följa Volvos anvisningar med BC1207 med intagskabel:
http://accessories.volvocars.com/Access ... -3/NOTHING

Vad monterar ni in i Era V70?

/Bo

IP44 betyder att den tål skvättar av vatten från alla håll och är tät mot större partiklar som sandkorn.
IP65 betyder att utrustningen är dammtät och skyddad mot svagare vattenstrålar från alla håll.
Första siffran står för skydd mot damm och annat, andra siffran för skydd mot inträngande vatten.
Ju högre siffra desto bättre skydd.
Jag har ingen V 70, men har monterat en Ctek-laddare i min V 50.
CarMan skrev:Nuförtiden har bilarna en ampermätare på minuspolen
Detta finns som smart tillbehör till båtar. Sätter "modulen" mellan minuskabeln och kopplingspunkten för minus (båtar har ingen jord). Sedan drar man tunna kablar till en LCD-skärm där man får information om "batteristatus", laddningsinformation, hur lång tid det är kvar till batteriet är tomt/fullt, hur mycket ampere du använder just nu, o.s.v.
Angående batteriladdare, på en bil jag hade för många år sedan hade jag en "vanlig" laddare under sätet och kopplade den till cigg. uttaget. Med grenkontakt till kupévärmaren funkade det kanon. Inte helt enligt "instruktionerna, kanske :roll: men det funkade. Ska tillägga att det var en 2-sittsig Pickup jobbar bil (Mazda B1800 -78)

Mvh
Lennart
Lennart E: Du har naturligtvis rätt i det du säger om båtar, att "dom inte har någon jord" i vanlig bemärkelse, men det blir lite förvillande för den som inte är riktigt insatt. :wink:
Båtar har ingen "allmän gemensam chassijord" som bilar har. Dom har i stället en separat jordledning till varje förbrukare. Utan jord skulle det ju inte fungera. Detta har en enkel orsak. Dom flesta båtar är av plast och några är av trä. 8)
Rådlös skrev: Lennart E: Du har naturligtvis rätt i det du säger om båtar, att "dom inte har någon jord" i vanlig bemärkelse, men det blir lite förvillande för den som inte är riktigt insatt.
Det var kanske lite otydligt :roll: , jag skrev mellan minuskabeln och kopplingspunkten för minus. Med det menade jag den kopplingspunkten där alla minuskablar sitter kopplade. På bilar är ju hela bilen minus, men det finns ju kopplingspunkter för - på bilen också. Bakom strålkastarna på 740 t.ex. På båten sitter en + och en - plint till varje knapp (oftast samlade till en panel). Där följs + och - åt med varsin ledare från knapp till förbrukare. Från panelen går det ledningar till en gemensam (stor) - plint (och givetvis en + plint) i anslutning till batteriet/batterierna och där (på minussidan) sitter "modulen", en till varje batteri, om man skiljer på start och förbrukningsbatteri (som man ofta gör i båtar). Även om du har en stål båt måste du ha det kopplat så, annars blir det "galvaniska strömmar" och korrosion. Det är inte roligare att få ett rost hål i botten på en båt än på en bil.
Det blev nästan ännu mer "rörigt". Hoppas någon förstår vad jag menar :lol:

Mvh
Lennart

Det var även 16 år sedan som kamremme[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]