Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

crumpets skrev:Är det verkligen helt troligt att ett däck som är tystast på just V70 inte skulle vara tystast på bilar rent allmänt?
Japp, eftersom ljudisoleringen är olika bra i olika bilar så påverkar det såklart upplevelsen av ett däcks relativa bullrighet. Men skillnaderna kan dock i de flesta fall vara ganska små...
Senast redigerad av 1 brigadeiro, redigerad totalt 0 gånger.
SvenB skrev:Men numera, med den nya varudeklarationen finns ju bullernivån med som en parameter. Gå in på exempelvis däckonline och titta på olika däck.
Hej Sven, de decibel-mätningarna känns inte helt tillförlitliga. Antagligen gör varje märke sina egna bullermätningar och det görs på en viss typ av underlag som kanske är väldigt olikt det svenska. Jag kör GoodYear Efficient Grip Performance och detta däck ska enligt decibelvärdet vara en av marknadens tystaste sommardäck. Min hypotes/uppfattning är att det inte stämmer och har börjat fundera på om decibelvärdena verkligen ger en rättvisande bild. Då är det snarare viktigare att läsa oberoende däcktester och höra sig för bland andra förares upplevelser (även om upplevelsen av ljud såklart är ganska subjektiv).
[quote="bem"]Nu hitta jag hit igen.
Har nu kollat i testerna jag lova att ge info från.

Hej Bo! Tack så hemskt mycket för den sammanställningen!

Vet du förresten vad det är för för- resp. nackdelar med att välja ett Centraleuropeiskt eller Nordiskt däck?

Och bara för att dubelkolla, är det så att det är betyget 10 i ett av testerna som innebär det tystaste däcket? Alltså ju högre betyg, desto tystare?

M.
brigadeiro,

De nordiska däcken är gjorda för vårt mer speciella vinterklimat vi har här med snö och is, men kan vara aningens sämre på barmark och våta vägar.
De centraleuoropeiska däcken är inte riktigt anpassade för våra svårare förhållanden med snö och is, de är bättre på våt och slaskig väg, och torr asfalt liknande förhållandena t ex i Tyskland och England.
Bl a därför det är viktigt att se helhetsbilden för även om ett centraleuropeiskt däck kan vara tyst så kan det vara en katastrof på andra områden i vårt vinterklimat i Sverige.

Ja 10 i poäng är det högsta betyget och betyder allra tystast.

/Bo
brigadeiro skrev: Hej Sven, de decibel-mätningarna känns inte helt tillförlitliga. Antagligen gör varje märke sina egna bullermätningar och det görs på en viss typ av underlag som kanske är väldigt olikt det svenska... Då är det snarare viktigare att läsa oberoende däcktester och höra sig för bland andra förares upplevelser (även om upplevelsen av ljud såklart är ganska subjektiv).
Ja, jag håller med om att motorjournalisters uppfattningar de flesta fall är subjektiv. Men om man inte litar på de tester som däckstillverkarna låter göra enligt det nya EU direktivet, varför skall man ha dom då? Och vad är det som säger att dessa tester inte utförts av oberoende testare?
Hej! Jag måste slå ett slag för Goodyear efficient grip performance! Jag ångrar INTE det köpet, bilen har aldrig varit tystare och våtgreppet är fenomenalt. Bilen känns också mer stabil än den någonsin gjort förut. (205/55-R16 på en välbehållen 850 -97)

Hakka R dubbfritt 195/60-R15 verkar också vara bättre än väntat, tysta och bra grepp på is och snö. Förresten så hade jag nog förväntningar på detta vinterdäck då jag kört på två uppsättningar hakka RSI tidigare (också ett mycket bra dubbfritt vinterdäck).
Det enda felet på hakka R är att de inte känns lika stabila som sommardäcken, men det är ingen rättvis jämförelse.
Jag är så nöjd med mina continental europeiska vinterdäck som jag tycker är riktigt bara utom på is där de kanske är mer mediokra men för att yppa detta har jag nästan blivit kölhalad bildligt talat på detta forum i annan tråd, dock så råka jag idag på en företagstidning med däcktest där mitt däck vann (ja vann, etta alltså!) över en arton däck de testade (friktions- som dubbdäck) så jag tar kölhalningen med lite ro. Ska se om jag kan fixa bild, jag fotade med mobilen, återkommer. När jag har haft conti har jag alltid varit nöjd, synd bara det inte är svenskt längre, men bra däck gör de alla fall.
Jag är fortfarande supernöjd med mina Hakkapeliitta R2, nu när vintern dragit igång på riktigt. Bästa vinterdäcket jag kört med på alla underlag utom våt blankis. Då ska man nog ha tungan rätt i mun. Men det ska man iofs ha med dubbdäck också.
Är det ingen som försökt använda Appar i sina mobiler.
Jag använder en från Arbetsmiljöverket och är nöjd med den.
Vet inte om siffrorna blir rätt men troligen har jag o appen ungefär
samma gradering av buller. Kostar gratis.
Placerar den i en hållare strax under backspegeln o mäter på samma
ställe varje gång. :???:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]