Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#807566
varesig salt eller dubbdäck är en 100%lösning.
En 100% lösning vore om de som kör bil körde efter
väglaget och inte gasade på som om det vore högsommar.
Vad som borde göras är att sänka maxhastigheten på våra vägar
under den period det är vinterväglag.
#807596
MartinS skrev:Det är väl bra att alla får välja själva. Ungefär som att en del väljer att spruta ut massa partiklar med sin dieselbil.
Det är därför det är viktigt att att förvärma sin dieselmotor med sin dieseldrivna bränslevärmare, för att minska på alla farliga partiklar som uppstår vid kallstart av en dieselmotor
#807608
Vilka är det som dör av de farliga partiklarna? 80-90 åringar som i kombination med diverse andra krämpor faller ifrån några år i förtid.

Vilka dör i halkolyckor där dubb hade räddat dom? Alla, tex barnfamiljer, yngre människor med livet framför sig.
#807675
Det blir ofta lite tråkigt med generaliseringar, men det kan ju hålla en debatt igång... :)
Alla storstadsbor är inte kass på att köra. Några (de flesta) överlever en normal vintersäsong utan tillbud eller olyckor. Salt är inte "bästa lösningen", eftersom det gör att man får våt och geggig vägbana även när den kunde varit torr. Visserligen försvinner mesta ishalkan, men sikten är inte den bästa och den slemmiga vägbanan ger inte bästa grepp för någon typ av däck. Det går utmärkt att köra dubbfritt på isig väg om man tar det lugnt!, vilket bevisas av att det finns ett gäng förare som kört genom vintrar under 50 - 80 talet och överlevt. Det är föraren det hänger på i många fall... Och då menar jag inte att man ska vara supertränad iskörningsatlet, utan att man ska inse sin begränsning och anpassa körningen (eller, faktiskt, avstå från körning) beroende på väglaget. Man får ingen medalj för att köra åt skogen på väg till jobbet i den årliga snöstormen.
#807770
rid54 skrev: Det går utmärkt att köra dubbfritt på isig väg om man tar det lugnt!, vilket bevisas av att det finns ett gäng förare som kört genom vintrar under 50 - 80 talet och överlevt. Det är föraren det hänger på i många fall... Och då menar jag inte att man ska vara supertränad iskörningsatlet, utan att man ska inse sin begränsning och anpassa körningen (eller, faktiskt, avstå från körning) beroende på väglaget.
50 miljoner tyskar har ju klarat detta vartenda vinter sedan 1976 då man förbjöd dubbdäck p.g.a att det uppstod extremt slitage på vägnätet.....
#807772
VolvoB20 skrev:
rid54 skrev: Det går utmärkt att köra dubbfritt på isig väg om man tar det lugnt!, vilket bevisas av att det finns ett gäng förare som kört genom vintrar under 50 - 80 talet och överlevt. Det är föraren det hänger på i många fall... Och då menar jag inte att man ska vara supertränad iskörningsatlet, utan att man ska inse sin begränsning och anpassa körningen (eller, faktiskt, avstå från körning) beroende på väglaget.
50 miljoner tyskar har ju klarat detta vartenda vinter sedan 1976 då man förbjöd dubbdäck p.g.a att det uppstod extremt slitage på vägnätet.....
Det finns inga krockar i Tyskland orsakade av ishalka då menar du? Grymt!
#807773
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:
rid54 skrev: Det går utmärkt att köra dubbfritt på isig väg om man tar det lugnt!, vilket bevisas av att det finns ett gäng förare som kört genom vintrar under 50 - 80 talet och överlevt. Det är föraren det hänger på i många fall... Och då menar jag inte att man ska vara supertränad iskörningsatlet, utan att man ska inse sin begränsning och anpassa körningen (eller, faktiskt, avstå från körning) beroende på väglaget.
50 miljoner tyskar har ju klarat detta vartenda vinter sedan 1976 då man förbjöd dubbdäck p.g.a att det uppstod extremt slitage på vägnätet.....
Det finns inga krockar i Tyskland orsakade av ishalka då menar du? Grymt!
Så ingen med dubbdäck har krockat i Sverige sedan 1976 menar du, det är bara folk med friktionsdäck som har krockat.

Det är också rätt grymt.... :P
V60 D4 går ryckigt

Hej! Har en V60 D4 2017 VEA som går ryckigt[…]

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&[…]

Årsmodell 2018, så tveksamt om det &au[…]

Volvo 740 startar inte

Inget ljud från startmotor, inte en lampa so[…]