Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
men det är ju ändå ngn skilllnad mellan att dra ett stift till ett angivet moment när motorn är stekhet kontra svinkall?
av LarsBd
Har för mig att anledningen är att aluminiumgängan i toppen kan följa med tändstiftet ut på en varm motor, kall motor gissar jag är när man utan vidare kan skruva och ta på alla delar utan handskar och med uppkavlade ärmar.
av Amarace
Jag fick lära mig en gång i tiden att man ska byta med kall (eller iaf ljummen) motor, allrahelst på en Alutopp då det är större risk att gängan nyper/skär annars.
Rätt eller fel vet jag inte, men jag har gjort så och har aldrig skadat en tändstiftsgänga :)
av Clonetom
Vojje skrev:men det är ju ändå ngn skilllnad mellan att dra ett stift till ett angivet moment när motorn är stekhet kontra svinkall?
Men varför ska du ens fundera på att byta stift på en skållhet motor??
Visst blir det nån skillnad i åtdragningsmomentet men det är ju en traktor Vi pratar om och ingen kärnreaktor.
Har aldrig använt moment för stiftbyte men visst det finns ju ett angivet så...
Men du kommer inte att tappa stiftet om du drar på kall eller skållhet motor
Har du inte känslan så använd moment å vänta tills du kan hålla handen på motorn utan att det bli obehagligt eller kallare
Är den skållhet så blir det bara jobbigt å korkat att mecka. Kanske ska du låta nån annan fixa ditt bilmeck om du har såna här "problem"
Användarvisningsbild
av Vojje
du har dessvärre totalt missuppfattat. Jag är inte intresserad av att meka med en varm motor.
Enda gången det kan vara intressant är vid lambdabyte, för den lossnar lättare då.
Men jag har inte heller lust att stå och glo på bilen 10 timmar.
Jag byter helt enkelt motorolja och pillar med lite annat medans motorn svalnar av. Inga problem där öht :D
Stiftbyte kan verka vara en banal historia men jag vill vara säker på att de sitter fast ordentligt utan att sträcka gängorna så att de inte går att byta framgent. Därför kommer jag att använda momentnyckel (från B-tema).
av baljbalj
Jag tycker frågan är intressant!

Detta har säkert lagts hur många miljoner som helst i teoretiska studier och provning hur ett tändstift av stål och keramik verkar i ett cylinderhuvud av aluminium.

Nu kanske man kom fram till att aluminium och stål utvidgar sig lika eller även om dom gör det är det inga problem men intressant är det. Och även om aluminiumet blir mjukare när det är varmt kanske temperaturspannet en motor i är ofarligt. Och man vet att folk kommer skruva lite hippa som happ så lösningar som inte klara det skickar man inte ut helt enkelt.

Någon som har någon teori att backa upp med?
av osla
spelar nog ingen större roll så länge du inte har en insats gäng i den, INTE helicoil utan en riktig insattsgäng. där har jag varit med om att den släppt och följt med upp istället då motorn varit riktigt varm, men då har man bara dragit tillbaka den och låtit det svalna en stund så har den suttit kvar sen. var på en alutop i en motorcykel det gjorde det för mig
Användarvisningsbild
av Nexus
Clonetom skrev:
Visst blir det nån skillnad i åtdragningsmomentet men det är ju en traktor Vi pratar om och ingen kärnreaktor.
Hade det varit en traktor hade den haft glödstift. Lycka till hitta stift på en traktor om den inte är en gammal bensinare. Tror folk måste lära sig skillnad på en bil och en traktor...
av Clonetom
Vojje skrev:du har dessvärre totalt missuppfattat. Jag är inte intresserad av att meka med en varm motor.
Enda gången det kan vara intressant är vid lambdabyte, för den lossnar lättare då.
Men jag har inte heller lust att stå och glo på bilen 10 timmar.
Jag byter helt enkelt motorolja och pillar med lite annat medans motorn svalnar av. Inga problem där öht :D
Stiftbyte kan verka vara en banal historia men jag vill vara säker på att de sitter fast ordentligt utan att sträcka gängorna så att de inte går att byta framgent. Därför kommer jag att använda momentnyckel (från B-tema).
:-)-)
:roll:
av *pettson*
Alla jobb som görs på en bil utgår ifrån rumstemperatur i mekvärlden. Det är det som kallas för KALL motor. Alla moment, alla skruvförband, ja allt ska göras i rumstemperatur, som för övrigt ska ligga mellan18-22 grader om vi ska vara väldigt noga. VARM motor är när motoroljan passerat 60 grader. Brukstemperaturen på motorn ska ligga så oljetempen är över 80 grader konstant. Dock gärna under 100 grader.
Vattentempen är oväsentlig då den inte speglar oljetemperaturen, det är likadant i dom flesta maskiner. Oljan ska köras varm. Dock bör oljetemp och vattentemp naturligtvis följas åt upp i temp.

Jag har ALDRIG jobbat med varm bil yrkesmässigt utom vid väldigt speciella tillfällen, och jag är säker på att väldigt få gör det yrkesmässigt likaså. Bilen ska ställas för service så pass långt innan att den just hinner att kallna. Alla märken jag jobbat med kräver kall bil då man ska kontrollera katalysatorfunktionen vid servicen. Då ska katalysatorn vara för kall för att rena vid start. Så ser man när den värms upp och exakt när katalysatorn tänder och börjar sänka avgasvärdena. Motorn brukar som mest vara 35-40 grader varm när man hänger över den vid andra jobb.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?