Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

leiwi skrev:Att någon via en ip adress skulle kunna stänga ner bromssystemet på en bil är ju att betrakta helt och hållet som ett falsarium , bromssystemet är ju helt hydralmekaniskt.

Skicka fejkade signaler till ABS'en och/eller antispinnen så den tror att hjulen är låsta/spinner så får du se hur bra det går att bromsa ;)
leiwi skrev:Fantastisk tråd !

Att någon via en ip adress skulle kunna stänga ner bromssystemet på en bil är ju att betrakta helt och hållet som ett falsarium , bromssystemet är ju helt hydralmekaniskt.
Bromsarna på bilen fungerar ju även om du skulle plocka bort batteriet!

Nej sådana uppgifter som florerar på nätet är oftast påhittade saker som någon har ett ekonomiskt intresse att publicera , med avsikt att sälja något skydd av något slag för att förhindra att detta skall kunna ske. :shock:
Nja, betänk hur antisladdsystemet jobbar genom att fördela bromskraften där den gör mest nytta för att häva sladden. Det är fullt möjligt att bromsa hårt utan att alla hjul får all bromskraft. Tänk då att någon manipulerar detta system så att alla bromsar får instruktion om att lätta på bromsverkan. Detta gör man naturligtvis inte med hjälp av en IP-adress, den har inget med bromsarna att göra, den är bara vägen in i bilens dator och ta kontroll över denna.
ABS'en styrs elektroniskt, och har gjorts sedan det infördes uh... -88? 87? Nått sånt... på volvos.

På vol-fcr(volvo 96-98) står det t om en fet varning om att man INTE ska läsa ut felkoder ur ABSen när bilen rullar, då bromsen kan påverkas så pass att det blir trafikfarligt. Och det är på gamla bilar utan CAN-BUS och allt det där... Du kan ju tänka dig hur integrerat det är i dom modernare bilarna...
Lucif3r skrev:ABS'en styrs elektroniskt, och har gjorts sedan det infördes uh... -88? 87? Nått sånt... på volvos.

På vol-fcr(volvo 96-98) står det t om en fet varning om att man INTE ska läsa ut felkoder ur ABSen när bilen rullar, då bromsen kan påverkas så pass att det blir trafikfarligt. Och det är på gamla bilar utan CAN-BUS och allt det där... Du kan ju tänka dig hur integrerat det är i dom modernare bilarna...
Sidospår deluxe men vad händer med allt bromstryck när ABS:en (eller elektronikstyrningen i någon ände) bestämmer att en viss broms ska släppa för att häva en sladd t.ex? Om jag har pedalen i botten så har jag väl maxtryck i alla bromsrör. Om en attackerare då per mjukvara säger åt bilen att alla hjul är låsta, får jag ingen bromsverkan alls då? Vad händer med det hydrauliska trycket i bromsledningen när t.ex ABS:en går in och kan det verkligen "släppas" så pass att jag inte kan bromsa alls? Dvs att bromsarna "stängs av"? Får inte ihop hur man kan stänga av hydrauliskt tryck...
Schmoyoho skrev:
Lucif3r skrev:ABS'en styrs elektroniskt, och har gjorts sedan det infördes uh... -88? 87? Nått sånt... på volvos.

Sidospår deluxe men vad händer med allt bromstryck när ABS:en (eller elektronikstyrningen i någon ände) bestämmer att en viss broms ska släppa för att häva en sladd t.ex? Om jag har pedalen i botten så har jag väl maxtryck i alla bromsrör. Om en attackerare då per mjukvara säger åt bilen att alla hjul är låsta, får jag ingen bromsverkan alls då? Vad händer med det hydrauliska trycket i bromsledningen när t.ex ABS:en går in och kan det verkligen "släppas" så pass att jag inte kan bromsa alls? Dvs att bromsarna "stängs av"? Får inte ihop hur man kan stänga av hydrauliskt tryck...
ABSen kontrolleras via ventiler, det sitter finns en ventil för varje broms (oftast). Är ventilen stängd så isoleras den bromsen från systemet men du har fortfarande tryck i övriga bromssystemet.
Schmoyoho skrev:
Lucif3r skrev:Skicka fejkade signaler till ABS'en och/eller antispinnen så den tror att hjulen är låsta/spinner så får du se hur bra det går att bromsa ;)
Verkar inte ABS:en också mekaniskt eller har jag fått något om bakfoten?
Det kanske är Jensen Interceptor och dess Maxaret-system du tänker på :mrgreen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Maxaret

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]