Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Volvo/Polestar har lärt sig en hel del tillsammans i racingsammanhang där deras förare varit med i utveckling av konceptbilar men även för S/V60 Polestar. Så även om racingsamarbetena kommer till ett slut så har de ändå byggt upp produkter och kunnande som inte är att förkasta. Sen kommer ju Christian Dahl att jobba vidare med tävlingsverksamheten i ett enskild bolag men samarbeta med Polestar. Så tills avtalen löper ut så kommer det nog inte att bli så stor skillnad. Avtalet med STCC utgår 2015 och för V8 Supercars gäller 2016.

Sen tycker jag att det är intressant att Volvo planerar att sälja fler S/V60 Polestar under kommande år vilket torde tyda på att efterfrågan är större än tillgången (750 bilar) just nu.

Jag håller med om att STCC inte är lika intressant som det var förut innan dagens reglemente men jag ser det hela ur ett annat perspektiv - bra PR för Volvo och Polestar och de förare som kör där. Och det räcker för mig som Volvointresserad :-)
Användarvisningsbild
av spaceuser
SWEiNSANE skrev:Jag håller med om att STCC inte är lika intressant som det var förut innan dagens reglemente men jag ser det hela ur ett annat perspektiv - bra PR för Volvo och Polestar och de förare som kör där.
Som racing kan jag förstå att det finns de som är intresserade och tycker det är kul, men jag har väldigt svårt att förstå att STCC i nuvarande utförande överhuvudtaget kan generera bra PR för Volvo då varken motor eller chassie kommer från någon Volvo. Tacka vet jag då på 90-talet när BTCC och Rickard Rydell körde. Först med 850 kombi och sedan 40-serien. Då var det ju en "riktig" Volvo och himla kul :D
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Håller med om BTCC då det var fantastiskt roligt att kolla på med täta race, bra kommentatorer och härliga standardbilar. Bästa racingen jag sett någonsin :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
LazerHawke skrev:Hur var det nu var det inte någon härinne som hävdade att polestar ÄR VOLVO? :lol:
Ingen härinne har hävdat att Polestar är Volvo, snarare tvärs om eftersom Polestar bara varit en målvakt för Volvo när det gällt att kränga Volvos egen mjukvaruuppgradering till gatulegala volvobilar eftersom:

Volvo utvecklar själv mjukvaran,
Volvo bestämmer själva vilken effekt som ska säljas till viken modell
Volvo bestämmer när i tiden den ska släppas
Volvo har serven där mjukvaran laddas ned ifrån
Volvo sätter upp prismodellen
Volvo testar mjukvaran själv
Volvo certifierar mjukvaran
Volvo levererar intyget
Volvo står för garantierna
Volvo integrerar mjukvaran i sin bilkonfigurator så den följer med vid uppgradering vid service.
Volvos återförsäljare/verkstadspartners installerar mjukvaran
spaceuser skrev:..... men jag har väldigt svårt att förstå att STCC i nuvarande utförande överhuvudtaget kan generera bra PR för Volvo då varken motor eller chassie kommer från någon Volvo. Tacka vet jag då på 90-talet när BTCC och Rickard Rydell körde. Först med 850 kombi och sedan 40-serien. Då var det ju en "riktig" Volvo och himla kul :D
För dagens generation bilköpare räcker det med att det står volvo på sidan av bilen, 99% har ingen aning om hur lite som är gemensamt med bilen de köper själva.
Förmodligen så har Volvo äntligen fattat vilken stor marknad det finns för dessa typer av egna prestandamodeller
typ M, AMG. Förmodligen med bättre marginal också. Jag tror att vi kommer att få se mycket mer av detta från
Volvo I framtiden och nu slipper Volvo dela vinst med en annan part och kanske viktigare, ha hela kontrollen over
produkterna, utveckling och varumärket.
Användarvisningsbild
av Magnus308
spaceuser skrev: Som racing kan jag förstå att det finns de som är intresserade och tycker det är kul, men jag har väldigt svårt att förstå att STCC i nuvarande utförande överhuvudtaget kan generera bra PR för Volvo då varken motor eller chassie kommer från någon Volvo
Tror inte STCC är någon PR överhuvudtaget bland allmänheten, Jag har haft mitt bilintresse i 30år och visste inte att STCC överhuvudtaget fortfarande existerade.
Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]