Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ugglas skrev: Kan man säga att om man har en förmånsbil så är det värt ungefär samma som förmånsvärdet,
Vad menar du med värde? För dig som löntagare eller för företaget som du jobbar på.

Det behöver inte alls vara samma för båda parter.
av Lövet
Poängen med ett förmånsvärde är att det ska motsvara skatten du ska betala om du får samma summa som lön. Så ja, förmånsvärde kan ungefär likställas med "värdet" av en bil. Det blir inte exakt samma sak men i princip ja.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:Poängen med ett förmånsvärde är att det ska motsvara skatten du ska betala om du får samma summa som lön. Så ja, förmånsvärde kan ungefär likställas med "värdet" av en bil. Det blir inte exakt samma sak men i princip ja.
Fortfarande, förmånsvärdet ska ju motsvara vad det är värt för dig som arbetstagare att få disponera en bil, i löneförhandlingen är det ju dock inte speciellt intressant vad du tycker det är värt, det som spelar roll där är hur mycket det kostar företaget att hålla dig med bil och vad företaget tycker det är värt.
av Ugglas
Jag talar förstås i egen sak, jag företräder inte arbetsgivarens åsikter, de är helt irrelevanta i min frågeställning. Om Kalle får 40000 kr i lön för att skala potatis och Nisse får 40000 kr för att skala potatis, men Nisse har även fått en förmånsbil med 5000 kr i förmånsvärde, vad kan vara rimligt ( "rättvist" ) för Kalle att begära i lönekompensation för att Nisse har fått en förmånsbil för exakt samma arbete?
av Lövet
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev:Poängen med ett förmånsvärde är att det ska motsvara skatten du ska betala om du får samma summa som lön. Så ja, förmånsvärde kan ungefär likställas med "värdet" av en bil. Det blir inte exakt samma sak men i princip ja.
Fortfarande, förmånsvärdet ska ju motsvara vad det är värt för dig som arbetstagare att få disponera en bil, i löneförhandlingen är det ju dock inte speciellt intressant vad du tycker det är värt, det som spelar roll där är hur mycket det kostar företaget att hålla dig med bil och vad företaget tycker det är värt.
Jag håller med om det tveksamma att använda det för löneförhandling men det är definitivt svar på frågan han ställde.
Användarvisningsbild
av P210
Tre svar hittills pekar på att 3-5000kr är rimligt...
P210 skrev:Ett vanligt exempel är att du blir erbjuden antingen 3000kr i löneökning eller får en tjänstebil.
Malmstroem skrev:En V70 som förmånsbil/tjänstebil kostar gissningsvis någonstans kring 5.500- i operationell leasing inklusive icke avdragbar moms per månad. "Kostnadsneutralt" är det kring 5.000:- i löneutrymme.
BennyL skrev:På ett tidigare jobb jag hade ville de få bort så många förmånsbilar som möjligt och istället betala milersättning och då erbjöds vi 5000 kr i lönehöjning i utbyte. .
av Mwi
Ugglas skrev:Jag talar förstås i egen sak, jag företräder inte arbetsgivarens åsikter, de är helt irrelevanta i min frågeställning. Om Kalle får 40000 kr i lön för att skala potatis och Nisse får 40000 kr för att skala potatis, men Nisse har även fått en förmånsbil med 5000 kr i förmånsvärde, vad kan vara rimligt ( "rättvist" ) för Kalle att begära i lönekompensation för att Nisse har fått en förmånsbil för exakt samma arbete?
I din ursprungliga fråga jobbade Kalle huvudsak på kontoret medan Nisse var ut hos kund och jobbade, så för Nisse är väl bilen ett arbetsredskap inte en löneförmån.
Så är det bara anställda hos er som reser mycket i tjänsten som får tjänstebil, då kan du inte använda det argumentet i löneförhandlingen.
Kan alla anställda få en tjänstebil som löneförmån, då kan du lättare förhandla om högre lön istället för bilförmån.
av CarlRo
Mwi skrev:
Ugglas skrev:Jag talar förstås i egen sak, jag företräder inte arbetsgivarens åsikter, de är helt irrelevanta i min frågeställning. Om Kalle får 40000 kr i lön för att skala potatis och Nisse får 40000 kr för att skala potatis, men Nisse har även fått en förmånsbil med 5000 kr i förmånsvärde, vad kan vara rimligt ( "rättvist" ) för Kalle att begära i lönekompensation för att Nisse har fått en förmånsbil för exakt samma arbete?
I din ursprungliga fråga jobbade Kalle huvudsak på kontoret medan Nisse var ut hos kund och jobbade, så för Nisse är väl bilen ett arbetsredskap inte en löneförmån.
Så är det bara anställda hos er som reser mycket i tjänsten som får tjänstebil, då kan du inte använda det argumentet i löneförhandlingen.
Kan alla anställda få en tjänstebil som löneförmån, då kan du lättare förhandla om högre lön istället för bilförmån.
Jag måste hålla med TS när han får så korkade kommentarer som den du nu gav. Frågan gällde vad en förmånsbil skulle kunna tänkas motsvara i lön och då kommenterar du återigen arbetsuppgifterna som TS skrivit att han inte vill ha kommentarer om, då frågan inte gällde det, och att han inte delar all information här på forumet.

TS: Om din kollega har fått en förmånsbil och du anser att ni borde ha likvärdig lön, så borde du kunna begära 3000 kr i lönekompensation, det är en rimlig nivå, då har du inte förhävt dig i alla fall.
av llesrof
Ugglas skrev:Konstigt, jag ställde en "enkel" fråga om man kan räkna in en förmånsbil på lönen, och vad det kan vara värt och om jag kunde ev. använda det som argument när jag ska diskutera lön. Då kommer en massa ovidkommande kommentarer om mitt arbete, jag är endast intresserad av min fråga, några har försökt svara, medan andra lägger ut texten på ett sätt jag inte har bett om. Kan man säga att om man har en förmånsbil så är det värt ungefär samma som förmånsvärdet, alltså som i mitt exempel 40K +5K eller hur kan man jämföra? Mitt samtal med arbetsgivaren är endast mitt "bekymmer", då jag av naturliga orsaker inte berättar allt på ett offentligt forum. Om någon har bra koll på detta, så tas tacksamt svar emot :D
Ett annat sätt att se det på är att folk, kanske med mycket mer erfarenhet än vad du har av löneförhandlingar, försöker vara schysta mot dig och ge lite goda råd och tipsa om saker att tänka på. Och då bli du på gränsen till oförskämd tillbaka.
av Mwi
CarlRo skrev:
Mwi skrev:
Jag måste hålla med TS när han får så korkade kommentarer som den du nu gav. Frågan gällde vad en förmånsbil skulle kunna tänkas motsvara i lön och då kommenterar du återigen arbetsuppgifterna som TS skrivit att han inte vill ha kommentarer om, då frågan inte gällde det, och att han inte delar all information här på forumet.

TS: Om din kollega har fått en förmånsbil och du anser att ni borde ha likvärdig lön, så borde du kunna begära 3000 kr i lönekompensation, det är en rimlig nivå, då har du inte förhävt dig i alla fall.
Intressant påstående CarlRo om korkade kommenterar.
Att sitta på ett kontor eller att vara ute hos kund är lika jobb och borde ge likvärdig lön, så om din arbetsgivare (om du jobbar?) tycker att du ska ut och jobba på fältet istället för att att sitta på kontoret då vill inte du ha högre lön? Jag respekterar din åsikt för det var ju i alla fall 3,12 % som röstade på FI i valet 2014, så alla får ju ha sin åsikt, men en arbetsgivare i det privata näringslivet skiter fullständigt i din åsikt, hur det är i ofantligasektorn vet jag inte, där har jag aldrig jobbat.

Vill du ha högre lön så är det vad du presterar, inte vad dina kollegor har i lön eller förmåner som gäller
Läser du frågan från TS och tänker lite, de har inte lika arbetsuppgifter. TS sitter på ett kontor de han jämför sig är ute hos kund och jobbar det är inte lika arbetsuppgift eller värt lika lön.
Troligtvis kommer TS bli utskrattad av sin arbetsgivare vid löneförhandlingen när han jämför sin lön mot kollegor som har andra arbetsuppgifter.
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]