Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det beror ju på omständigher med rost etc. etc. Jag har en elektrisk mutterdragare på 230 Nm, köpt på dåvarande Micro bildelar innan dom la ner. Det har aldrig suttit för hårt för den maskinen.
Jag använder momentstång på 110 Nm när jag drar åt vid hjulbyte.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Vissa däckverkstäder, och andra också för den delen, fuskar med momentstav eftersom de inte vet hur mycket moment varje enskild bil ska ha. De kör hylsa direkt på mutterknacken som lämnar 600-900 Nm, ibland av lathet och ibland av okunskap. det tar timmar att lossa de bultarna.....

Min knackare är på 400 Nm och den är för svag när man byter hjul på andras bilar. Jag använder den även till att lossa andra bultar o muttrar när man mekar med bilen, t ex till fjäderbenets nedre 2 bultar som sitter väldigt hårt. Det är typ max för vad 400 Nm räcker till.
Så här i efterhand skulle jag valt över 500 Nm för då klarar jag det mesta, men jag fick denna på köpet när jag köpte en beg. domkraft.
av Lövet
Jag har haft en sån där sladdriven Biltema grej med 400nm på kartongen. Den fick inte loss någonting i princip :(

Kör nu 1260nm tryckluft. Den funkar. 8) Men likt dig tycker jag att det är ett jäkla stök med slangar och dylikt så jag brukar faktiskt dra bort de flesta manuellt med långt skaft. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000028418/ Skulle jag göra flera bilar på rad så kanske det hade varit värt det.
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]