Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Absolut, men för att bygga en BRA etanolmotor ska hela grundmotorn konstrueras utifrån det och då krävs det återigen lagstiftning. Specifika förbränningsrum, kolvar, insprutare. Blir alltid bara törstiga eländiga halvmesyrer med korta serviceintervall annars.
Dessutom är ju etanol dött som motorbränsle i framtiden när skatten justeras upp med 1kr/l under 2016, givetvis blir det moms på det så minst 1,25kr/l mera blir det baserat på dagens priser och sen ännu mera när miljömupparna får bestämma för att kunna finansiera annat trams vi klarar oss utan så ju fler som kör etanol ju högre kommer skatten på det att bli för att få inkomster till trams.
Lägg därtill att etanol inte säljs lika utspritt som bensin/diesel, förbrukningen är pinsamt hög utan korrekt motor osv osv så etanol är ju utan framtid pga ointresse att kunna erbjuda det och låta mackägaren få sina hutlösa kostnader på 400kkr+ för pumpen betald av staten då ägaren inte själv har ekonomi att finansiera pump om man säljer småvolymer så det inte finns ekonomi i det hela och hellre en riktig mack kvar än att han tvingas lägga ner pga tandlösa krav på etanolpump på egen bekostnad pga volymer man säljer men etanolen är en struntsumma av detta som går back.
Bättre med lagkrav på partikelfilter på bensinbilar till att börja med ihop med bättre och effektivare gatsopning där det senare visat sig ha verklig effekt i stadskärnor än misslyckade norska experiment vi älskar ta efter och visat sig utan effekt.
Kanske förbud för bensinbilar(med eller utan etanol i tanken) utan partikelfilter samma dagar som dieselbilar för att få mätbar effekt.
crumpets skrev:Tveksamt dessutom hur bra detta är nu när vi har partikelsprutande bensinbilar. Nu säger ni hej och hå partikelstorlek, men en högtryckig direktinsprutad bensinare har absolut inga stora partiklar som gamla tiders dieslar. De är fina och farliga de med.
För NOx kan nog detta bli ett lyft dock. Men jag är ytterst tveksam när det kommer till adblueberikade eu6-dieslar. Det lär bli en extremt sänkning i verklig NOx mot eu5:or med sina tandlösa EGR:er.
Det är väl inte insprutningssystemet i sig som avgör partikelutsläppet från en bensinare, utan huruvida motorn är skiktladdad eller homogent laddat. Tror att i stort sett alla direktinsprutade motorer av idag är homogent laddade, och då torde inte partikelutsläppen vara högre än från en motor med insprutning i insugningsröret?
Jag är inte särskilt insatt i otto så jag vågar inte uttala mig spiksäkert. Men moderna (2010+) motorer har haft enorma partikelutsläpp i on road emissionstester. Du får gärna bidra med när och var man kört de olika teknikerna. Jag levde i tron att alla direktinsprutade motorer körde i soppan efter större delen av kompressionsfasen precis som en diesel för att undvika att hamna på cylinderväggarna(är det det du kallar skitladdad?) men jag är som sagt ingen ottokille.
Både och.

Under låglast sprutar man in bensinen så sent som möjligt, dvs efter kompressionsfasen, och just vid stiftet, så att det lokalt just runt tändstiftet blir en blandning som är fet nog att brinna. Skulle man spruta in detta tidigare skulle det hinna fördela sig i hela cylindern och blandningen skulle bli på tok för mager.

Om du gasar däremot så sprutas bränslet in redan under insugsfasen som på en vanlig direktinsprutad.
Intressant. Är detta den mest utbredda tekniken? Vet att BMW kört mager blandning på låg last länge och därför haft lite biffigare kattar att ta hand om all nox, men som jag hade förstått det var de hyfsat ensamma om det.
crumpets skrev:Jag är inte särskilt insatt i otto så jag vågar inte uttala mig spiksäkert. Men moderna (2010+) motorer har haft enorma partikelutsläpp i on road emissionstester. Du får gärna bidra med när och var man kört de olika teknikerna. Jag levde i tron att alla direktinsprutade motorer körde i soppan efter större delen av kompressionsfasen precis som en diesel för att undvika att hamna på cylinderväggarna(är det det du kallar skitladdad?) men jag är som sagt ingen ottokille.
Om bränslet sprutas in under kompressionsfasen kallas det skiktladdning, iallafall om motorn på samma gång jobbar med luft- överskott (precis som en diesel). Om bränslet sprutas in under insugningsfasen kallar iallafall jag det för homogen laddning, motorn jobbar då nära lambda 1. Jag vet att skiktladdning använts av bl.a Mitsubishi ('GDI'-motorerna, användes en kort tid även av Volvo i gamla S/V40), samt av VW/Audi i FSI-motorerna. Såvitt jag vet har både Mitsubishi och VW-gruppen numera övergett skiktladdning p.g.a. vissa problem. Volvo har visserligen 'direktinsprutade' motorer men dessa är ej skiktladdade (har själv kollat med Volvos tekniska support).
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]