Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av :stefan:
I morsans källare finns ett stort skruvstycke som har många år på nacken och är hur bra som helst - men det glappar... Såpass att det är ett helt varvs glapp innan det händer något när man "vänder".

Jag hittar inga märkningar alls på det, så går det att göra något åt det? Och vad är det som brukar slitas ut? Den långa gängstången eller någon form av mothåll? Och framförallt: var hittar man delar? Jag har inte vågat ha isär det, eftersom det trots allt funkar med lite svordomar och massa vevande. ;)

Tänkte jag skulle få ordning på det innan jag ger mig i kast med det stora jobbet - helrenovering av 50-tals MG. Då känns det som att ett väl fungerande skruvstycke behövs... :D
Användarvisningsbild
av P210
Den rörliga backen på skruvstädet brukar ha ett genomgående hål som gängstången löper igenom, på insidan sitter vanligtvis en bricka fäst på olika sätt (sprint/låsmutter) som kan lossna och orsaka glappet. I andra fasta backen sitter en gängad mutter med rätt många gängvarv i, sällan glappet uppstår i det gängförbandet.
Reservdelar kan du med all säkerhet glömma om det inte går häröra till ett välkänt märke, inte många lösa delar förutom backarna och gängstången.. nog bara att tillverka själv.
Bild
av :stefan:
Oh, bra sprängskiss!

När jag tänker efter glappar själva stången rätt bra i hålet i den rörliga backen, mest i sidled men det kan ju lika gärna vara i längsled förstås. Det kan alltså vara så enkelt som att få in en distans där..?
Ska ut till morsan i kväll, då ska jag kolla lite till.
Användarvisningsbild
av Perra83
Släng det för guds skull inte! Ja är uppvuxen med ett rejält skruvstäd och det är ofta som jag saknar det i mitt egna garage.
Fixar du det inte själv så kan det finns nån gammal smed i närheten.
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]