Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vid 1 m/s blir 2 * 10 kW lika med en dragkraft på 20 kN (ung 2 Ton), acceleration på över 1 g på en V40.
Vid 10 m/s (36 km/h) är vi nere på 0,1 g, fortfarande ganska bra skjuts vid rödljus och fullt tillräckligt för att ta sig uppför en snöig backe.
Ja, som hjälpmotorer så duger ju 2x10kW alldeles utmärkt. Men att driva en hel bil bara med 20kW skulle vara riktigt risigt...

Funny sidenote: Jag har kikat ut ett par 5kW motorer(tot. 10kW) som jag tänkte använda till min fjärrstyrda gräsklippare :mrgreen:
10kW på ~100kg lär ju ge skaplig skjuts på klipparen :twisted: Overkill? Absolut. Skoj? Som fan :P
Lucif3r skrev:Ja, som hjälpmotorer så duger ju 2x10kW alldeles utmärkt. Men att driva en hel bil bara med 20kW skulle vara riktigt risigt...

Funny sidenote: Jag har kikat ut ett par 5kW motorer(tot. 10kW) som jag tänkte använda till min fjärrstyrda gräsklippare :mrgreen:
10kW på ~100kg lär ju ge skaplig skjuts på klipparen :twisted: Overkill? Absolut. Skoj? Som fan :P
Undrar om den kommer att hinna med att klippa något, eller om den bara kommer att flyga fram. :)
Allinug skrev:Undrar om den kommer att hinna med att klippa något, eller om den bara kommer att flyga fram. :)
Hehe, den kommer vara väldigt låg utväxlad, så någon super-hastighet kommer det inte bli, därimot är tanken att den ska bli vrålstark istället. Då kan man ju även använda den som skottkärra :P
Svåra kommer ju bli att inte få den att slå frivolter varje gång den ska köra iväg :mrgreen:
Lucif3r skrev: Funny sidenote: Jag har kikat ut ett par 5kW motorer(tot. 10kW) som jag tänkte använda till min fjärrstyrda gräsklippare :mrgreen:
Det är ju klippaggregatet som kväver mest krut. Kör du med 10 kw på hjulen bör du väl köra min 150 kW på klippaggregatet.
VolvoB20 skrev:Det är ju klippaggregatet som kväver mest krut. Kör du med 10 kw på hjulen bör du väl köra min 150 kW på klippaggregatet.
Klippagget blir vanlig bensinklippare utan hjul monterad på en fjärrstyrd ram, enkelt förklarat. Så klippagget kommer inte dra något alls, mer än soppa :P(ingen skillnad mot idag^^)
Lucif3r skrev:
VolvoB20 skrev:Det är ju klippaggregatet som kväver mest krut. Kör du med 10 kw på hjulen bör du väl köra min 150 kW på klippaggregatet.
Klippagget blir vanlig bensinklippare utan hjul monterad på en fjärrstyrd ram, enkelt förklarat. Så klippagget kommer inte dra något alls, mer än soppa :P(ingen skillnad mot idag^^)
Ok, men 10 kW på hjulen lär ju lätt kunna dra upp klipparen i +120 km/h och då få bensinmotorn jobba hårt om den ska hinna veva runt kniven och avverka gräs i samma tempo. Eller också får du bara utnyttja 2% av elmotorerna till framdrivning så det blir normalt gångtempo..
Man kan nog vara glad om knivarna inte hinner med att veva runt om man skulle möta en skenande gräsklippare i 120 knyck! :shock: :wink:

Men man kan ju få fin bromskraft också med elmotorer. :-)-)

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]