Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nexus skrev: Av ren nyfikenhet vad är det för bil vi pratar om ?
Det är en Volvo 940 MY92. Batteriet dessförinnan hade jag i nästan 10 år (bilen stod utomhus, övervägande korta körsträckor om 2-3 km, laddade det över natt ca: 1 gg/mån, fyllde destvatten några gg vid behov). Det är inget jag förväntar mig av ett bilbatteri utan nämner det bara som kuriosa.
lennarte skrev:
Yaniz skrev:Har nu varit ute och mätt på batteriet och har inte uppmätt någon nämnvärd skillnad vad spänningen beträffar, så det där med att ciggtändaruttaget är "urkass plats att utgå ifrån" köper jag inte
Då vet du "läget" på cigg.uttaget. Då har du en bra utgångspunkt att utgå ifrån och då vet du att det visar rätt gentemot batteriet. Men fortfarande är cigguttaget ingen bra plats, det blir ofta spänningsfall när man belastar det, t.ex kylbox eller inverter, som inte är ovanligt numera. Ladda telefoner däremot är det inga problem med, det "tar inte så mycket ström. Tända cigaretter är det väl ingen som gör längre. På min Opel Rekord -59 var man tvungen att köra samtidigt som man skulle tända ciggen, annars tog det en "evighet" att få glöd (6V). Det var i en annan tid när en "välutrustad" bil var utrustad med cigg.tändare, askfat, stoppade säten och 4-växlad växellåda. I instrumentet på min stod det t.ex att just denna vagn var utrustad med värme och defroster. Denna Opel var tillverkad för "svenska förhållanden" I GM's sammansättningsfabrik i Hammarbyhamnen i Stockholm. Som sagt, en helt annan tid... :(

Mvh
Lennart
Ja, jag ville få en uppfattning om hur mycket spänning batteriet tappar vid uppstart, helljus, vindrutetorkning, fläkt samt hur mycket laddning det tar vid färd och kommit till slutsatsen att batteriet är slut. Bättre att köpa nytt i tid än att bli stående på stormarknadens parkering en lördagsförmiddag.
Nexus skrev:Bytte ett batteri jag köpte på mekonomen 2 ggr under garanti tiden sen ledsna jag på skiten och köpte på skoj ett billigt på Jula och det har fungerat utmärkt även när det var riktigt kallt ute.
Är det Julas eget varumärke? Hamron var namnet, om jag inte minns fel?
Det jag köpte på Jula för några år sedan heter inte Hamron . Kan kolla om jag har de fula lapparna kvar på batteriet med "tillverkare"..
Ett original batteri i bilen från fabrik vet jag sen jag jobba som mekaniker kunde hålla över 10 år. Dagens skräp håller inte den livslängden..
Nexus skrev: Ett original batteri i bilen från fabrik vet jag sen jag jobba som mekaniker kunde hålla över 10 år. Dagens skräp håller inte den livslängden..
På frugans Passat 1,8T -04 (tillverkad i november -03) sitter originalbatteriet kvar (Sonnenschein 80Ah). Har fyllt på vatten någon enstaka gång, tänkte bytt det i vintras för "säkerhets skull" men det blev inte någon vinter här så det får sitta i över sommaren. Ska kolla vattennivån för säkerhets skull nu när vi "pratar om det". Batteriet på min första bil Opel Rekord -59 höll ända till 1972. Då "kokade" det sönder för jag "skruvade upp" laddnings spänningen till 8V för att få bra ljus (4 st Marshall Fantastic 6V-60W). Biltemas batterier funkar också bra. Jag bytte i Volvon till ett av mina gamla båtbatterier . Det som satt i sattes i 2006, d,v,s 2 år innan jag övertog den, men det var helslut i höstas när jag bytte det. Båtbatterierna bytte jag båda förra våren för det ena av dom inte "håll måttet" längre. Dom var nya när vi köpte båten sensommaren 2008 Biltemas AMF 88Ah). Troligen isatta våren 2008 (möjligtvis 2007). Får se hur länge det fungerar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har också bra erfarenhet av fabriksbatterier på 940: Det höll i 10 år för mig också (-98-2008).
Nån som vet vilka batterier Volvo köpte in sent 90-tal och satte sitt namn på?
Sen att tänka på när det gäller spänningsfall i bil (nu ser jag inte heller cigguttaget som en noggrann mätplats men om man dubbel checkar mot batteriet så får man ju veta hur många Volt som skiljer) är att kolla upp kablarna, dvs. batteri + till generator, generator > startmotor, batteri - > chassi. Hade problem med min saab 9000 där det sitter en inbyggd voltmätare i instrumenthuset :-DD , tyckte jag hade lite låg kräm i viloläge (11,8) och med motorn igång (13,2). :???:

Insåg när jag checkade batteriet att det var törstigt i med lite vatten och sen kollade jag kablarna (dom var väldigt gröna i kontaktändarna :roll: )
Isoleringen hade spruckit och skon glappa.
Ajaj fort i väg till swedol och köpa nya batterikablar. Monterade, lade lite lod i änden och smorde in polskon med vaselin.
Kollade att allt satt åt som det borde och klämde och kände och allt satt bra sen vred jag på startnyckeln.
Brumm.. 14,2 V lyste upp i displayen :shock: gick ner något när den fick upp värmen men endå?

Vilospänningen lade sig senare på 12,7 ish. Hade aldrig nått mer problem med kallstarter eller elförbrukningsdetaljer så som c-lås etc. :-)-)
Så mitt råd är att kolla upp kablaget noggrant då gammal bil, gammal kabel...
lennarte skrev:På frugans Passat 1,8T -04 (tillverkad i november -03) sitter originalbatteriet kvar
Kollade på batteriet i Passaten förra helgen när jag servade den (olja, filter, tändstift). Radion stod på, det tog väl en timme eller så (luftfiltret är inte roligt att ta bort). Det sitter ett finmaskigt nät vid "inloppet" till filterburken som blir alldeles fullt av insekter och björk frön. Undrar om VW gör sig sådant besvär vid mellanservicen. I alla fall, kollade vattennivån på batteriet, Ok, kollade syravikten, 1,16 - 1,18, inte så bra. Satte på batteriladdaren (8A laddare) efter 20 - 30 minuter var batteriet fullt (88 Ah batteri). Blev en resa till Biltema och ett 74 Ah silveroxid batteri för 999:-, 4 års garanti. Hon ska på kortsemester (Öland) med några "tjejer" hon jobbar med. Jag får inte följa med, så det är nog bäst att bilen är 100% Ok. Så fast det inte varit något som helst problem med batteriet var det inte mycket kvar att "ta" på det.

Mvh
Lennart

Näe inte .rar utan patch.exe

Var kallt på morgonen häromdagen, ins&a[…]

Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]