Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Goldbeach
#94933
Är det nån som vet om nån sajt där man har sammanställt hur bullriga olika bilar är i kupén? Mest är jag nyfiken på att jämföra V50 och S80, med olika motoralternativ och med/utan AWD.
av matzen10
#94961
I biltester som AMS gör brukar det finnas tester på hur mycket buller som når kupen i olika hastigheter. Kolla deras tester ( i vänstermenyn på hemsidan) och se vad du kan vaska fram!

Generellt har min uppfattning kommit att bli; Större bilar = mindre buller. Man försöker väl ansluta sig till Premium-begreppet, antar jag.
Stor bil och svag motor = högre motorsång. Motorn får arbeta hårdare.
Stor bil och stor motor = oftast mindre motorsång och vibrationer. Eftersom motorn inte behöver arbeta så hårt.
Den gyllene medelvägen är alltså mellan-motorn för stor bil :-)

Sedan är det med däcken....så jädra olika, tycker jag! Ett märke passar kanske S80 medans det inte passar V70. Så det beror väl på hur kupen är byggd egentligen.
Jag skulle tippa på att AWD ger lite mer "buller" i kupen men har inga belägg för det. Tänker bara på att det är mer metall som skapar friktion/resonans/vibration. Själv störs jag inte av buller i min S60 AWD, annat än från däcken och de där jädra förnsterlisterna som inte blev bytta på garantin genom förre ägarens försorg.

M V H
---> Matz
av Billy
#94980
Jag gick igenom några AMS-nr. Detta fick jag fram:
(Tråkigt att ingen tidning hårdtestat S80 med 3,2-motorn än...)

Bullervärden dB(A)


S80N D5

80 km/h: 62
100 km/h: 64
120 km/h: 67
130 km/h: 69
140 km/h: 70


S80N V8 AWD:

Tomgång: 37
80 km/h: 61
100 km/h: 65
140 km/h: 69


V50 2,4i 170hk:

50 km/h: 59
80 km/h: 63
100 km/h: 67
120 km/h: 68
140 km/h: 72


V50 T5 (ej AWD):

50 km/h: 64
80 km/h: 67
100 km/h: 70
120 km/h: 74
140 km/h: 75


Volvo V50 T5 AWD:

50 km/h: 61
80 km/h: 65
100 km/h: 68
120 km/h: 71
140 km/h: 73


V50 2,0D

50 km/h: 63
80 km/h: 66
100 km/h: 67
120 km/h: (uppgift saknas)
140 km/h: 71


Vanliga omdömen om D5 och 2,5T är väl oftast att dom känns ljudligare under acceleration än V70 med samma motor. V50 D5 har fått kritik av Teknikens Värld för att vara alltför bullrig med dålig ljudisolering. S80N med dieselmotor anses bullrigare än exempelvis Audi och BMW medans bensinmodellerna känns lika tysta eller tystare. S80N anses väl också gå extremt tyst på bra väg, medans grov asfalt kan ge tendens till resonansljud. Ni som har erfarenheter av detta får rätta mig och jag har fel. V50 brukar väl bara få medelmåttigt betyg vad gäller buller i överlag så lita inte alltför blint på mätvärdena eftersom som matzen10 sa att det lika väl kan bero på däckstypen.
av Billy
#95187
Brainded skrev:Funderar på om det är Råd & Rön eller jag som har rökt på nu. För jag har lärt mig att en ökning med 3dBa är en fördubbling av ljudstyrkan.

mvh
Anders
Japp, dB är en logaritmisk skala där 3dB är en fördubbling.
av Pam
#95730
Det krävs en fördubbling av effekten (i text slutsteg) för att höja ljudnivån 3 dB. För att örat skall höra en fördubbling krävs dock att ljudnivån ökar 10 dB (= 1 B).

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]