Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
NayaBeach skrev:Nu har jag fått tankarna på en gas/ir värmare. Vi hade sån i huset när vi bodde i Mexico. Skitsmidigt, tar inte mycket plats, låter nästan ingenting och värmer på bra. Man hänger den på väggen och kopplar till gas.

Fast inte lika bra effekt förstås. Nåja, nåt att fundera på. Vi råkade visst börja bygga en "saloon" bredvid i gamla ladan... Så den får väl värmas den med när det behövs och inte whiskyn räcker till! :D
Finns gasolvärmare. Men dom kräver givetvis mycket bra ventilation, som i sej läcker ut din värme, dom funkar ju som dieselkanonen utan skorsten. Gasollågan värmer ett nät som sen vämer dej. Gasolavgaserna far ut i samma rum. Kanske skillnad på den ni hade i huset om den hade nån yttre skorsten? När du sen kör gasvärmaren kommer driftskostnaderna lätt överstiga kostnaderna för en luftvärmepump. Om du nu inte har några extremt bra kontakter.
Tänker du ha luftvärmepumpen ca 10år så är pumpen lätt betald med dom vanliga gasolkostnaderna.
Dieselkanon känns rätt onödigt om man har tillgång till el att värma med. Helst då 3-fas så man kan dra på med minst 9 kW luktfri och tyst elvärme.
Vad blir kostnaden per kW med diesel kan man ju räkna på..? ??:-/

Kör själv med en rejält överdimensionerad Panasonic-luftvärmepump på 7 kW tror jag det är. (drygt 2 kW el in på full blås)
Den värmer ett dåligt isolerat garage på 30 kvm och det blir varmt och skönt på nolltid. Brukar gå ut och dra igång pumpen någon timme innan det skall skruvas, räcker gott och väl även fast det är många minusgrader ute.
Pumpen har även en timerfunktion så jag kan ställa in den på att starta och börja värma en viss tid.
*pettson* skrev:
NayaBeach skrev:Nu har jag fått tankarna på en gas/ir värmare. Vi hade sån i huset när vi bodde i Mexico. Skitsmidigt, tar inte mycket plats, låter nästan ingenting och värmer på bra. Man hänger den på väggen och kopplar till gas.

Fast inte lika bra effekt förstås. Nåja, nåt att fundera på. Vi råkade visst börja bygga en "saloon" bredvid i gamla ladan... Så den får väl värmas den med när det behövs och inte whiskyn räcker till! :D
Finns gasolvärmare. Men dom kräver givetvis mycket bra ventilation, som i sej läcker ut din värme, dom funkar ju som dieselkanonen utan skorsten. Gasollågan värmer ett nät som sen vämer dej. Gasolavgaserna far ut i samma rum. Kanske skillnad på den ni hade i huset om den hade nån yttre skorsten? När du sen kör gasvärmaren kommer driftskostnaderna lätt överstiga kostnaderna för en luftvärmepump. Om du nu inte har några extremt bra kontakter.
Tänker du ha luftvärmepumpen ca 10år så är pumpen lätt betald med dom vanliga gasolkostnaderna.
Gasvärmaren hade ingen skorsten. Man ställde den bara där man ville ha varmt. Vanligtvis sovrummet eller tvrummet. Fast vi använde annan gas. Luktar inte likadant.
Användarvisningsbild
av SvenB
De gasvärmare jag sett, i husvagnar till exempel, har både skorsten och friskluftsintag genom golvet.
av *pettson*
SvenB skrev:De gasvärmare jag sett, i husvagnar till exempel, har både skorsten och friskluftsintag genom golvet.
Ja sitter inte intag och utblås där så återfinns det i vägg. Det finns ingen godkänd gasolinstallation utan den typen av ventilation.
Mina vänner hyrde en *grotta* alltså ett källarrum på ett företag. Ca 50 kvadratmeter. Hivade in en gasolvärmare och körde på. Som tur var så fattade alla till sist vad problemet var när hostan och kraftlösheten kom. Det fanns noll ventilation förutom dörren då. Man provade sen med diverse fläktsystem, det tog hand om *Ventilationen* men det tog också hand om att svinna bort rejält med värme.
*pettson* skrev:
SvenB skrev:De gasvärmare jag sett, i husvagnar till exempel, har både skorsten och friskluftsintag genom golvet.
Ja sitter inte intag och utblås där så återfinns det i vägg. Det finns ingen godkänd gasolinstallation utan den typen av ventilation.
Mina vänner hyrde en *grotta* alltså ett källarrum på ett företag. Ca 50 kvadratmeter. Hivade in en gasolvärmare och körde på. Som tur var så fattade alla till sist vad problemet var när hostan och kraftlösheten kom. Det fanns noll ventilation förutom dörren då. Man provade sen med diverse fläktsystem, det tog hand om *Ventilationen* men det tog också hand om att svinna bort rejält med värme.
Pettson - Du är så jakla trist. Alla dina inlägg ar trista. Kan inte du ge tusan i att kommentera i mina trådar? Vänligen Roger
av *pettson*
NayaBeach..
Jag vet att du inte är riktigt riktig... det har ju visat sej förr.
Men inlägget bekräftade vad någon annan sa.
Jag personligen skiter fullkomligen i om du omkommer av koldioxidförgiftning eller fryser ihjäl, jag känner dej inte överhuvudtaget.
Du är säkert så vuxen att du kan reda ut det själv, dom flesta är ju bättre själva utan regler och råd, jag är väl mest lite bekymrad över att du tar med dej någon annan oskyldig i processen. Men det kanske är dumt av mej.
Känner du annars att du vill ha mer kött på benen ifrån Sverige där det finns lagar och regler att följa vid installationer, och inte ifrån ett land där man gör lite som man vill kan du gärna besöka olika värmeforum. Där kan du samtidigt berätta för alla som inte kliar din rygg att dom är trista. Förmodligen blir det ett gäng och du blir tämligen ensam.

Jag kan naturligtvis lämna dina trådar ifred och jag lovar att jag ska göra det.
Det är inte mej emot då du som sagt ber om råd och tips men ändå ändrar dej eller vet bättre i slutändan oavsett hur bakvänt det är.
Det är ett sätt att jobba, lite som att borra i urberg med en kokt morot. Det tar ett tag är klart omständigt.. men det är säkert möjligt i slutändan..
Over and out.. :-)-)
Det är många som läser i sånna här forum.. och ett litet inlägg om att det är dumt att ha ihjäl sig sitter inte fel när det börjar diskuteras att elda upp syre i tillslutna rum.
Är man medlem i ett forum där alla kan läsa får man nog acceptera att det kan komma inlägg man inte gillar. Det var ju inget påhopp mot dig eller ilska riktad mot dig. Du överlever nog... både värmeinstallationen och *pettson*s inlägg.
Tog bort allt som handlade om den värsta urspårningen. Nu får du ge dig NayaBeach. Om du tycker det är trist att ha syre att andas får du väl hålla det för dig själv, trist inställning att klaga på folk som tar sig tid att hjälpa till.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]