Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Känslan är lite så att det skulle kunna vara de som inte alltid servar helt enligt bok som råkar ut för sånt här.
Forumfolk/bilintresserade är troligen en grupp som rent generellt är bättre på att serva sina bilar enligt rekommendationerna.

Självklart kan det finnas undantag, men min känsla är att problemet kanske inte är lika stort som vissa biltidningar/kvällspress vill få det att verka.
Användarvisningsbild
av milktrucker
joel80 skrev:Känslan är lite så att det skulle kunna vara de som inte alltid servar helt enligt bok som råkar ut för sånt här.
Forumfolk/bilintresserade är troligen en grupp som rent generellt är bättre på att serva sina bilar enligt rekommendationerna.

Självklart kan det finnas undantag, men min känsla är att problemet kanske inte är lika stort som vissa biltidningar/kvällspress vill få det att verka.
Jag kan bekräfta motsatsen. En person som sköter sina bilar klanderfritt drabbades av igensatt bräsnelfilter på en bilmodell som inte är utpekad i artiklarna.
På tappen i hamnen finns diesel utan raps/rybs eftersom båtfolk vanligen är hårdare drabbade av s.k dieseltillväxt, samtidigt som konsekvenserna av motorstopp på havet kan bli större än på vägen.
Men den kostar 1 kr mer per liter så man tankar på landtappen av ren snålhet. Byter ändå bränslefilter varje år på båten och mycket riktigt växer det o frodas i filtret.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]