Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det var en mörk och regnig januaridag förra året. Volvoägaren Kristina Bengtsson körde på den fyrfiliga motorvägen på E6:an från hemmet i Ängelholm till Halmstad. Hon svängde ut i vänsterfilen för att köra om en långtradare med sin Volvo C30 Drive med 1,6 liters dieselmotor – den motor som Volvo erkänt är drabbad av igensatta bränslefilter – när motorn plötsligt dog.

– Det blev massiv motorbromsning och tvärstopp. Men jag hade sinnesnärvaro att trampa ner kopplingen, så jag kunde glida in bakom lastbilen som jag skulle köra om och rullade ut mot vägrenen, säger Kristina Bengtsson.

Med varningsblinkers påslagna och stående i vägrenen med bilar i hög fart passerade på någon meter håll ringde hon sin personliga bilmekaniker på Volvos återförsäljare i Ängelholm.

– Han sa att problemet antagligen var bränslefiltret och att bilen troligtvis skulle starta om jag försökte.

Hon startade, åkte ut på motorvägen igen. Då stannade bilen igen.

– Bilen stannade flera gånger ute på motorvägen igen på väg till verkstaden, säger Kristina Bengtsson.

Hon fick själv betala 1 900 kronor för att byta bränslefiltret, som bytts så sent som 2011, och som låg utanför serviceintervallen. Hon har uteslutande tankat på OKQ8 i många år och efter reparationen ringde hon bränslebolaget och blev kopplad till en produkttekniker för diesel.

– Han skyllde på Volvo. Han sade att Volvo har en tillsats, additiv, som kallas Eolys, en vätska som finns i en egen tank och att det var den som bildade klumpar i bränslet, säger Kristina Bengtsson.

Hos Volvo hänvisades hon till den lokala återförsäljaren Skånebil i Ängelholm. Där skyllde man på OKQ8.

– De skyllde på OKQ8. Kontentan var att jag fick betala bränslefilterbytet, säger Kristina Bengtsson.

Hur kändes det att råka ut för stoppet på motorvägen?

– Det var mycket otrevligt. Om det hade varit rusningstrafik...

Vad hade hänt då?

– I bästa fall hade jag suttit här i dag. Det kan man inte spekulera om. Men det är ju uppenbart att biltillverkarna och bränsletillverkaren inte är kompatibla med varandra. Varför ska vi konsumenter sitta emellan? Det är livsfarligt att råka ut för det som jag gjorde. Det kan ju ha hänt olyckor som vi inte vet om.

Hennes livsfarliga stopp skulle kunna vara en isolerad företeelse. Det är det inte.

Dan Strömberg i Linköping hörde av sig till SvD Näringsliv efter tisdagens artikel. Han äger en Volvo V70 från 2010 med 1,6-liters dieselmotor. Även hans bil dog mitt på motorvägen.

– Det var kusligt, olustigt. Jag låg på omkörning norr om Kalmar på E22:an i hög fart i augusti – då dog motorn och jag fick svänga in på motorkanten, säger Dan Strömberg och forstätter.

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Och jag har haft körkort i många år.

Även här bytte Volvoverkstaden bränslefilter. För Dan Strömberg blev det ett försäkringsärende där han fick stå för notan.

– Jag fick betala självrisken på 5 000 kronor, inklusive kostnad för ersättningsbil och verkstadsfakturor där man även bytte bränslepump. Reparationskostnaderna blev sannolikt betydligt större.

I januari stannade bilen på nytt.

– Nu har jag förstått att alla fel berodde på klet i dieseln som täpper igen bränslefiltret.

Strax före första stoppet i augusti fyllde han diesel på Volvos tankstation Tanka, dit OKQ8 levererar bränslet.

Dan Strömberg inledde på tisdagen en dialog med både sin lokala Volvohandlare, Rejmes i Linköping, och OKQ8:s huvudkontor.

– De har visat gott tillmötesgående med ännu inte velat ta någon kostnad, säger Dan Strömberg.
Just 1.6D verkar vara extra känsliga för detta!
Har haft två bekanta som fått bogsera hem sina V50 1.6D till mig och i båda fallen har det varit lågt bränsletryck pga bränslefilter som varit igensatta trots att det varit många tusen mil kvar till bytesintervallen....
Agneo skrev:Just 1.6D verkar vara extra känsliga för detta!
Har haft två bekanta som fått bogsera hem sina V50 1.6D till mig och i båda fallen har det varit lågt bränsletryck pga bränslefilter som varit igensatta trots att det varit många tusen mil kvar till bytesintervallen....
var har dina bekanta tankat?
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]