- lör 03 jan 2015, 22:29
#934750
Alltså, gör verkligen Volvo egna batterier? Det är ju en rätt specialiserad verksamhet som ett fåtal tillverkare ägnar sig åt och om Volvo gjorde batterier på riktigt, skulle man se dem i andra sammanhang än bilar också, jag tror ingen tillverkare gör bara "bilbatterier". Det som är viktigt, enligt min erfarenhet, är att välja ett av de större fabrikaten (och de kan faktiskt vara märkta med "Biltema" eller whatever) och sedan vara lite orienterad om vad som dödar ett batteri och, självklart, undvika dödandet... Den stora batteridödaren är dålig laddstatus. All uttagen ström (alltså varenda elektron) måste återbetalas med ungefär 20% ränta. Ett batteri som ligger på 50 - 75 % "likviditet" kan funka helt OK under en hel del år, men det kommer aldrig att kunna ge det där extra som ett fulladdat batteri kan. Elsystemet i en bil är en kompromiss, det måste man ha klart för sig; en kompromiss mellan väl fungerande elutrustning (som inte tål vilka olika spänningar som helst) och en optimal batteriladdning (som kräver ett rätt stort spann vad avser spänningen, åtminstone uppåt). Små variationer i körvanor kommer över tid att sätta olika laddningsnivåer på den individuella bilens batteri och den som -oturligt- råkar hamna i ett läge där batteriet ligger på 57% laddat kommer att få problem i sträng kyla och/eller när det blir nödvändigt att köra värmare etc innan bilen startas på morgnarna. I "normalväder" och vid daglig användning kommer vederbörande aldrig att notera, att batteriet är till hälften nedkört, dvs det är stor risk för en överraskning någon dag... när bilen stått ett par veckor och det råkar vara kallt som f-n.
Den perfekta batterivården är nog att ha en "intgelligent" laddare och koppla in den som ständig vana när man ställer bilen hemma (om man kan); då torde man ha ett hundraprocentigt batteri i många år. Näst bäst är att läsa in lite blybatterikunskap och hålla koll på vilospänningen eller elektrolytdensitet och ladda vid behov, men det kräver lite engagemang och alla batterier kan man inte mäta elektrolyten i heller. Tredje bästa är att toppladda någon gång per månad, med endera en intelligent laddare, eller en gammal laddare och en voltmeter och lite egen övervakning. Fjärde plats är en tvåtimmarstur på landsväg varannan helg och att tänka på vilka förbrukare man använder. Sista plats är att parkera i nedförsbacke (gäller ej automat).
Den perfekta batterivården är nog att ha en "intgelligent" laddare och koppla in den som ständig vana när man ställer bilen hemma (om man kan); då torde man ha ett hundraprocentigt batteri i många år. Näst bäst är att läsa in lite blybatterikunskap och hålla koll på vilospänningen eller elektrolytdensitet och ladda vid behov, men det kräver lite engagemang och alla batterier kan man inte mäta elektrolyten i heller. Tredje bästa är att toppladda någon gång per månad, med endera en intelligent laddare, eller en gammal laddare och en voltmeter och lite egen övervakning. Fjärde plats är en tvåtimmarstur på landsväg varannan helg och att tänka på vilka förbrukare man använder. Sista plats är att parkera i nedförsbacke (gäller ej automat).