Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

nej det verkar inte svårt för de som kan. har med egna ögon sett snubbar gå runt med en väska med den utrustningen
som krävdes för att ställa tillbaka mätaren redan på bilmarknaden på olika ställen i eu servicebok och stämplar fanns med.
det var ett tag sedan ska nämnas men det lär väl troligen va samma idag.
mobe skrev:Detta är ju hur lätt som helst att komma undan med bara att backa mätaren 500-1000 mil/år så märks det varken på besiktning eller service.
Dessutom blir anordningen för ändamålet bara billigare och billigare och hur enkelt som helst att anskaffa. Tullen har inga invändningar då det inte är olagligt att inneha. En lagändring rörande skruvade mätare lär dock vara på väg, men det är tveksamt huruvida lagändringen får någon effekt.

Enligt tysk polis uppskattas var 3:e tyskregistrerad (begagnad) bil vara manipulerad och vad är det som talar emot att så inte är fallet (eller blir inom kort) i Sverige. Som mobe skriver, backar man mätaren inför verkstads- och besiktningsbesök, så är det mycket svårt att upptäcka tilltaget.

Men det är uppenbart att det även finns folk här på forumet som lever i det förgångna.
Lucif3r skrev:
Yaniz skrev:Men det är uppenbart att det även finns folk här på forumet som lever i det förgångna.

Var en tråd aktiv för inte så länge sedan, där vissa påstod att det var omöjligt att "skruva" mätare på nyare bilar :roll: :lol:

tror inte så många i denna tråd inte tror att det går att ställa om mätarna och heller inte lever i det förgångna men det är inte heller så svårt att avslöja en mixtrad mätare
på nyare bilar lagras mätarställningen på flera olika platser i bilen och med hjälp av detta kan bedrägeriet avslöjas .
Men det kräver ju att man har tillgång till dom andra "lagringsställenena". Och det har kanske inte var och varannan person eller ens varje bilspekulant.
Läs trådarna här om hur många som har en heltäckande OBD2-läsare. Min gissning är att dom inte är så många.
Rådlös skrev:Men det kräver ju att man har tillgång till dom andra "lagringsställenena". Och det har kanske inte var och varannan person eller ens varje bilspekulant.
Läs trådarna här om hur många som har en heltäckande OBD2-läsare. Min gissning är att dom inte är så många.

Nä precis. Just mätarställning och sånt tillhör ju dom saker man inte SKA ha tillgång till, utan special-special utrustning. Jag tror inte ens volvo's "vanliga" läsare kan trixa med mätaren, utan då får dom ta till någon annan läsare speciellt avsedd för det ändamålet.
leiwi skrev:
Lucif3r skrev:
Yaniz skrev:Men det är uppenbart att det även finns folk här på forumet som lever i det förgångna.

Var en tråd aktiv för inte så länge sedan, där vissa påstod att det var omöjligt att "skruva" mätare på nyare bilar :roll: :lol:

tror inte så många i denna tråd inte tror att det går att ställa om mätarna och heller inte lever i det förgångna men det är inte heller så svårt att avslöja en mixtrad mätare
på nyare bilar lagras mätarställningen på flera olika platser i bilen och med hjälp av detta kan bedrägeriet avslöjas .
Du är välkommen att instruera mig (och många med mig) hur vi skall gå tillväga för att upptäcka dessa olika platser i bilen där mätarställningen lagras.
I dagens bilar är det lättare än någonsin att manipulera mäarställningen, gammal tebax fick man ju mecka ut instrumenklustret och mixtra med dreven, idag kan vem som helst köpa valfritt instrument och ändra mätarställningen på 10sec.

En snabb sökning på google och du hittar direkt en drös företag som både erbjuder tjänsterna och säljer instrumenten.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]