Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Hej
Håller på å meckar med en skoda. :oops:
Är det något speciellt med vevaxelbulten eller kan man köpa en bult med samma värden på järnhandeln för en bråkdel av priset?
Det är en sån här det ska vara. http://spareto.com/products/09590-pulley-bolt
Tänkte slippa betala 150 spänn hos närmaste årerförsäljare... :D
Man kanske inte ens behöver byta ut den? :???:
Räcker det att dra lite lösare och använda locktite?
Den ska dras med 90 NM och 90 grader.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en stålbult i kvallitet 12,9. En "vanlig" skruv håller kvalitet 8,8. Om du hittar någon som säljer industrifötnödenheter så bör dom ha skruv i både 8,8 och 12,9 kvalitet. Sedan är det bara det att M14 är inte en standardstorlek och stigningen 1,5mm är inte standard gängstigning för M14. Du ska alltså ha fingängad skruv i en udda storlek, inte särskillt hoppfullt. Men, just M14x1,5 är inte ovanlig i tyska ( mellanerupeiska) maskinkonstruktioner så det är inte omöjligt att den finns på lokala reservdelsförråd inom industrin. Jag har sådana på "mitt" förråd (Schweiziska vävmaskiner) 50mm lång.

Mvh
Lennart
av LarsBd
Byt skruv, men ta en från din lokala järnhandel enigt de specifikationer som gäller för originalskruven. Normalt brukar skruvar bli förbrukade om de är dragna till max klämkraft och kan då ej återanvändas.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Det är en sträckbult som har viss seghet. Bor du nära borlänge kan du hämta en då jag har flera nya liggandes eftersom jag aldrig tar genvägen och drar loss centrumbulten.

Byter du kamrem på fler skoda eller vw så är tipset att bara dra loss de 4 små bultarna som håller remskivan istället för att ta den stora i mitten. Remmen kan då bytas iaf och man slipper oroa sig för centrumbulten. Den ska dras jävligt hårt och att hålla emot motorn samtidigt är ganska lurigt.

Jag brukar dra den med en 3/4 muttermaskin med en specialhylsa jag fixat. Finns inga krafthylsor med 3/4 som passar på dessa bult. Om man inte får tag på ett specialverktyg dvs.

Du kan dra i den igen med låsning på om det kniper. Kamdrevet sitter med kil och inte som på vissa motorer enbart klämd mellan veven och remskivan.
av Johnnie
Tack för bra å snabba svar! :D
Förstår nu att det troligen blir svårt att hitta en passande bult hos järnhandeln.
Jag ska byta kamrem men har inte demonterat något ännu.
Det går alltså att ta av remskivan utan att lossa mittenbulten?
Efter lite googlande så verkar det behövas en 12 kants 19 mm hylsa till bulten?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Tar du loss de 4 små insexsbultarna kan du plocka av remskivan och byta rem utan att behöva plocka loss centrumbulten. Det gör man bara om man behöver byta packboxen bakom drevet.

Så har du inte lossat nåt än så äre bara o ta de små och strunta i bulten. Verkstäderna brukar gena och ta centrumbulten för det går fortare tycker de. Men drar man den inte hårt och riktigt så kan det få katastrofala följder.

Ja, det är en vanlig 12 kantshylsa. Men de finns vanligen inte i 3/4 storlek. De minsta i 3/4 brukar börja på 22.
av Johnnie
Sierra94 skrev:Tar du loss de 4 små insexsbultarna kan du plocka av remskivan och byta rem utan att behöva plocka loss centrumbulten. Det gör man bara om man behöver byta packboxen bakom drevet.

Så har du inte lossat nåt än så äre bara o ta de små och strunta i bulten. Verkstäderna brukar gena och ta centrumbulten för det går fortare tycker de. Men drar man den inte hårt och riktigt så kan det få katastrofala följder.

Ja, det är en vanlig 12 kantshylsa. Men de finns vanligen inte i 3/4 storlek. De minsta i 3/4 brukar börja på 22.

Jaha okej, kanon, tack! :D
Om man använder en reduceringstapp emellan då?
Krafthylsor kanske inte finns i 12 kant? Men kanske går bra med en vanlig?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ne, krafthylsor finns bara i 6 kant.
av jinxen
Johnnie skrev: Krafthylsor kanske inte finns i 12 kant? Men kanske går bra med en vanlig?
Funkar med en vanlig 12kant om du inte använder muttermaskin.
Eller funkar å funkar , kan funka med muttermaskin men INTE att rekommendera.
Kan göra ont med ev splitter .
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]