Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
En säker bil!
Miljardären al-Amoudis bepansrade Volvo säljs.

Av: Ola Söderlind Tidningen Affärsvärlden
Publicerad 19 februari 2015 15:42

Shejken Muhammed al-Amoudis gamla specialbyggda Volvo S80 T6 Executive är till salu, rapporterar Värnamo Nyheter.
De mörkblå Volvon väger 2,3 ton, är bepansrad och har 25 millimeter tjockt glas. Bilen som har gått cirka 5 600 mil har även ett inbyggt släckningssystem och kassaskåp.

Läs mer: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... 886127.ece
Användarvisningsbild
av milktrucker
oavsett vem som ägt eller åkt i bilen så är det humbug lång väg med 300 000 kr för en 15 år gammal bil, det är i princip en standardbil med laminerade fönster och lite extra plåt påsatt av volvo specialvagnar.
ett rimligare pris borde ligga kring 100 000 kr
Användarvisningsbild
av milktrucker
Lucif3r skrev:Mja, men den är ju rätt unik, så det får ju värdet att stiga rätt rejält. Sen har den ju bara gått 5600mil på det.
skulle du själv lägga upp 300 00 för en gammal S80?
dessutom är det inte så speciellt unik. Säpo valde generellt bort volvo just för att de inte är tillräckligt säkra. Om volvo gjort den s.k påbyggnaden eller om det är nilsson special vehicles som gjort vet jag inte, men den dög inte åt polisen just för att det är B4-klass som bara motstår pistolskott.
Alla 3 tyska biltillverkarna erbjuder bilar av högre skyddsklasser som klarar sprängningar, bränder, attentat och automatgevärseld.

Antagligen är det bara lite plåtbitar i dörrarna
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag personligen skulle inte köpa en bepansrad/förstärkt bil öht, oavsett pris eller märke. Bepansrad/förstärkt=tyngre=sämre prestanda än samma bil/motor utan förstärkningen = troligtvis mer bensinförbrukning också :P

Ett mer relevant exempel i mitt fall skulle väl vara en 15år gammal bil som är totalrenoverad, har "lite" roligare effekt än orginal, och lite annat unikt.
En sån skulle jag nog kunna tänka mig att lägga 300k på, om den var så pass påkostad. Inte för att jag skulle göra det heller, föredrar att fixa saker själv :lol:
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]