Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
lennarte skrev:På min 745 är det 2" där bak :lol:
2" ärtrör :wink:
Har man inte mer än 159 hästar (standard 16V motor) så räcker det mer än väl. För stor diameter på avgasröret orsakar bara oljud och dålig körbarhet på lägre varv

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Har man inte mer än 159 hästar (standard 16V motor) så räcker det mer än väl. För stor diameter på avgasröret orsakar bara oljud och dålig körbarhet på lägre varv

Mvh
Lennart
Blanda inte ihop avgasrör och ändrör nu :wink: Ändröret kan du ju ha modell skorsten på utan att det påverkar prestandan.
Jag satt förövrigt på 2.5" system på 945an(130hk), och det blev en markant förbättring främst på lägre varv. Men då hade ju den 531-topp och VX3 kam, som ger sämre bottenvrid men bättre vrid över 3k rpm.
Lucif3r skrev:
lennarte skrev:Har man inte mer än 159 hästar (standard 16V motor) så räcker det mer än väl. För stor diameter på avgasröret orsakar bara oljud och dålig körbarhet på lägre varv

Mvh
Lennart
Blanda inte ihop avgasrör och ändrör nu :wink: Ändröret kan du ju ha modell skorsten på utan att det påverkar prestandan.
Jag satt förövrigt på 2.5" system på 945an(130hk), och det blev en markant förbättring främst på lägre varv. Men då hade ju den 531-topp och VX3 kam, som ger sämre bottenvrid men bättre vrid över 3k rpm.
Nog vet jag skillnaden... :lol: . Allt som görs "som andra" är dock inte alltid lika bra :cry: . 16V motorn har f.ö som standard 2,5" i främre delen av avgasröret :-)-) . Jag tänkte närmast på vad som förr i tiden kallades "hakkas trimning", typ 3" och sportfilter på en standard i övrigt orörd motor ( vilja men inte kunna trimning). Detta var på 140-ins tid. Inget ont menat mot alla som gör så, men Volvo och andra har nog gjort vad dom kan för att få ut "mesta möjliga" ur sina motorer. Men "känslan" kan ju "flytta berg"

Mvh
Lennart
snubben på bilverkstan här brukar använda avgasutsuget med avstängd motor och gå och lyssna med nått slags stetoskop
han hittade mitt avg läck i somras jag tyckte det lät vid bakaxeln men det va vid katten.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]